Spørgsmål til farver igen igen

Nu er jeg jo blevet lidt nysgerrig mht det med farver.

Arnold er norsk skovkat og han er hvid med rødt og gråt på hovedet og nu er jeg så kommet til at tænke på om hans farve hedder noget bestemt og om det egentlig ikke er lidt mærkeligt, at han kan være hvid, rød og grå? Burde han så ikke være en dame?

Billedet langt fra, er fra nu og det er det i midten også. Første billede ældre og der er farvefordelingen lidt anderledes (jeg tror det er vinterpels), men stadig blandet rød og grå på hovedet. Det er ligesom om at nogle af hårene er røde i bunden og grå i spidsen.

Står der ikke på hans stamtavle hvilken farve han har??

Mon ikke det er en blå med hvid og rufisme. Stamtavlen burde gi oplysningerne.

Han har ikke stamtavle

Jeg har også tænkt det med rufisme, men det er sådan rigtig rødt. Ligesom det mørke på vores røde killing.

Nåe. Det er bare fordi du skriver at han er en skovkat. Er han en blanding?

Han skulle være ren, men jeg ved det selvfølgelig ikke med sikkerhed

Han ligner en sort tabby van. :slight_smile: Det er de brune striber der gør at han ser rødlig ud, der omkring ørerne :slight_smile:

Han er næsten en hvid med spøgelsesplet, så lidt pletter han har på hovedet faktisk. Har han noget farve på halen, eller er det kun der lige foran ørerne at han har? :slight_smile:

Og norsk skovkat ligner han nu ikke ret meget i typen :slight_smile:

Hvor går grænsen egentlig mellem rufisme og “rigtig rød”?

eller sagt på en anden måde, hvad ER rufisme egentlig? Jeg ved godt hvordan det ser ud, Phumba har f. eks. en del rufisme blandt andet på den ene forpote og på maven der hvor hun for mange år siden blev barberet ifm sterilisation - men hvordan opstår det?

Det du kalder rødt er brunt. Arnold er (dårlig) sort tabby van = n 01 21.

Arnold er ikke NFO, bare se hans profil. En NFO’s profil skal være ret, som denne:

Arnold er en semi-langhårs blanding.

[QUOTE=DK Thomani;926844]Det du kalder rødt er brunt. Arnold er sort tabby van = n 01 21.

Arnold er ikke NFO, bare se hans profil. En NFO’s profil skal være ret, som denne:

Arnold er en semi-langhårs blanding.[/QUOTE]

Principielt kunne han vel være en meget dårlig typet NFO? Som min gamle Bøv der var en mildest talt meget dårlig typet siam med næsten samme profil som Arnold - uanset at han altså havde pæne siatalerforældre :slight_smile:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;926842]Hvor går grænsen egentlig mellem rufisme og “rigtig rød”?

eller sagt på en anden måde, hvad ER rufisme egentlig? Jeg ved godt hvordan det ser ud, Phumba har f. eks. en del rufisme blandt andet på den ene forpote og på maven der hvor hun for mange år siden blev barberet ifm sterilisation - men hvordan opstår det?[/QUOTE]

Phumba er sølvkat. Det hun har er tarnish.

Rufisme er det der gør en sort tabby varm og gyldenbrun i farven, fremfor kold og grå.

Denne her kat har f.eks. ikke ret meget rufisme

Mens denne har ganske meget

Og forskel går jo fænotypisk på om kattens grund farve er sort med brunrøde striber, eller rød med lysere røde striber :wink: Og genetisk om katten er OO eller oo (OY/oY)

Når han ikke har stamtavle er det nok mere sandsynligt at han “bare” er en langhårsblanding. Evt med noget MCO et sted i anerne, jvf profilen.

Tarnish? OK hendes opdrætter i sin tid kaldte det rufisme, så hvad ved jeg? Jeg har altid selv kaldt det rust, så tarnish passer jo meget godt :slight_smile:

Men hvordan opstår tarnish så? :slight_smile:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;926848]Tarnish? OK hendes opdrætter i sin tid kaldte det rufisme, så hvad ved jeg? Jeg har altid selv kaldt det rust, så tarnish passer jo meget godt :slight_smile:

Men hvordan opstår tarnish så? :)[/QUOTE]

Arnold har ingen stamtavle + Arnold ligner på ingen måder en NFO.

Arnold er ikke en NFO :wink:

Heh nej det siger jeg heller ikke at han er. bare at han vel i princippet godt kunne være efter to NFO forældre der fik et … ikke helt racetypisk afkom

Det her er jo heller ikke ligefrem klassisk siam:

:pose: vores eneste hjemmelavede killing og DET var resultatet L

[QUOTE=TrekkieGrrrl;926848]Tarnish? OK hendes opdrætter i sin tid kaldte det rufisme, så hvad ved jeg? Jeg har altid selv kaldt det rust, så tarnish passer jo meget godt :slight_smile:

Men hvordan opstår tarnish så? :)[/QUOTE]

Der er mange, der kalder tarnish for rufisme. Men jeg tror personligt (og ved andre med forstand på genetik er enige) ikke at de to ting er relaterede, eller i hvert fald ikke virker på samme måde. Jeg synes at gode kolde sølv tabby ofte får fint varme sort tabbyer/de er i samme kuld. Mens dårlige sølv tabby m. masser af rufisme også ofte får kolde sort tabbyer :slight_smile:
Hvordan det virker, tjaeh… Begge dele er formodentligt polygenetisk…

[QUOTE=Eife;926837]Han ligner en sort tabby van. :slight_smile: Det er de brune striber der gør at han ser rødlig ud, der omkring ørerne :slight_smile:

Han er næsten en hvid med spøgelsesplet, så lidt pletter han har på hovedet faktisk. Har han noget farve på halen, eller er det kun der lige foran ørerne at han har? :slight_smile:

Og norsk skovkat ligner han nu ikke ret meget i typen :)[/QUOTE]

Han har også lidt skygger på halen med det er meget lidt.:slight_smile:

Mht om han er ægte eller ej, så er det sådan set irrelevant. Jeg er dog tilbøjelig til at tro at han er det - jeg har faktisk endda en teori om, at hans forældre nok var søskende.

Jeg har ikke fået ham for at han skulle være racekat (vi fik ham for at redde hans liv) og alle andre katte vi har haft har/er huskatte så det har ingen betydning og hende jeg fik ham af havde ingen grund til at forsøge at bilde mig ind at han er ren, hvis han ikke var det. Hun er ikke jordens mest pålidelige person, men så vidt jeg ved, så vidste hun hvor han stammede fra.

Historien om ham er lidt lang og sådan set også irrelevant i forhold til denne tråd, så den kommer jeg ikke lige nærmere ind på nu :slight_smile:

[QUOTE=Mifle;926868]Mht om han er ægte eller ej, så er det sådan set irrelevant. Jeg er dog tilbøjelig til at tro at han er det - jeg har faktisk endda en teori om, at hans forældre nok var søskende.

Jeg har ikke fået ham for at han skulle være racekat og alle andre katte vi har haft har/er huskatte så det har ingen betydning og hende jeg fik ham af havde ingen grund til at forsøge at bilde mig ind at han er ren, hvis han ikke var det. Hun er ikke jordens mest pålidelige person, men så vidt jeg ved, så vidste hun hvor han stammede fra.

Historien om ham er lidt lang og sådan set også irrelevant i forhold til denne tråd, så den kommer jeg ikke lige nærmere ind på nu :)[/QUOTE]

Du har helt ret i at det ikke er relevant, men når du præsenterer ham som værende norsk skovkat er det ikke så sært at os med skovkat reagerer på at han altså ikke ligner en skovkat:)