Spørgsmål til tør-og vådfoder

Jeg ved godt der sikkert er omkring 1 mia tråde om det her emne, men jeg kan simpelthen ikke overskue at læse dem allesammen. :sorry:

Nu har jeg snart haft mine katte i en måneds tid og er ved at være igennem alt det tørfoder jeg har fået fra begge steder.

Anthon (huskatten) har været vant til Whiskas, som er det eneste tørfoder han sådan rigtigt gider. Vådfoder gider han ikke.

Dallas (maine coon) har været vant til RC maine coon-halløj og killingefoder sådan lidt blandet sammen, men er generelt altædende. Og Whiskas er da bare det BEDSTE han ved.

Nu skal jeg så have bestilt nogle ting fra zooplus og vil egentligt også gerne købe noget tørfoder som jo nok er lidt bedre end det der whiskas, men hvad er godt? Og ikke helt vildt dyrt :slight_smile:

Jeg forsøger også at blive lidt klogere på det der vådfoder. Hvorfor er det så vigtigt at de får det hver dag? :slight_smile:
Og hvad er godt?

Godt med ikke helt vildt dyrt tørfoder: Feline Porta grainfree, hvis du spørger mig :slight_smile: Det er hovedindgrediensen i min blanding.

Vådfoder er godt, fordi katte fra naturens side er dårlige til at få drukket nok (også selvom man synes, at de da drikker af vandskålen). Råt er også godt, men det kan være svært at få en voksen kat, som ikke er vant til det, med på idéen.

Mit råd til dig er: Find et godt tørfoder, som de gider æde begge to. Hills/Royal canin er fint nok, hvis de får en masse kornfrit vådfoder ved siden af (er min holdning). Ellers ville jeg gå i retning af FPgf, Orijen, Acana… Man kan købe små 400g’s poser, så du kan prøve dig frem. Lad være at købe stort hjem før du ved, om de gider spise det :slight_smile:

Og suppler så med vådfoder 2xdagligt - gå efter vådfoder uden korn og sukker…her gives LUX(fra aldri) og fra zooplus: Bozita, Feline Porta 21, Cosma, Applaws, Animonda og Whiskas “mmm/oh so good” (en kornfri udgave af whiskas).

Ejj…håber du kan forstå hvad der står, for der klemte sig godt nok nogle stavebøffer ind, og jeg kan ikke rette det :slight_smile:

Vådfoder er godt, da der er så meget væske i. Katte er oftest ikke så gode til at drikke nok… Væske er nødvendigt, så de ikke risikerer nyreproblemer.

(Tørfoder er egentlig ikke godt for så meget andet end det er nemt for os mennesker. )

Hmm… Hvad der er godt er nok en smagssag for kræene… Mine vil ikke have paté, men spiser helst noget i sovs eller gele… Favoriterne er UDEN tvivl fp i forskellige varianter. Lux, som er et dejligt billigt alternativ duer IKKE til mine herrer…

Det jeg kigger efter ved både vådt og tørt, er begrænset/ingen sukker - og egentlig vil jeg helst have så meget rent kød/fisk som muligt…

(sorry blev lige et meget hurtigt svar herfra:p)

[QUOTE=Tine M;693036]Godt med ikke helt vildt dyrt tørfoder: Feline Porta grainfree, hvis du spørger mig :slight_smile: Det er hovedindgrediensen i min blanding.

Vådfoder er godt, fordi katte fra naturens side er dårlige til at få drukket nok (også selvom man synes, at de da drikker af vandskålen). Råt er også godt, men det kan være svært at få en voksen kat, som ikke er vant til det, med på idéen.

Mit råd til dig er: Find et godt tørfoder, som de gider æde begge to. Hills/Royal canin er fint nok, hvis de får en masse kornfrit vådfoder ved siden af (er min holdning). Ellers ville jeg gå i retning af FPgf, Orijen, Acana… Man kan købe små 400g’s poser, så du kan prøve dig frem. Lad være at købe stort hjem før du ved, om de gider spise det :slight_smile:

Og suppler så med vådfoder 2xdagligt - gå efter vådfoder uden korn og sukker…her gives LUX(fra aldri) og fra zooplus: Bozita, Feline Porta 21, Cosma, Applaws, Animonda og Whiskas “mmm/oh so good” (en kornfri udgave af whiskas).[/QUOTE]

Jeg synes nok jeg havde læst noget om det der med at vådfoder var godt for at få væske i kattene :slight_smile:
Jeg har købt LUX til dem indtil nu, men kan jo være jeg skulle prøve nogle af de andre for at se om tossen gider spise noget af det.

Og så må jeg vel bare igang med at afprøve de forskellige varianter. Jeg sad da lige derinde og kiggede, men lagde slet ikke mærke til 400 grams poserne før du nævnte dem. Så det skal da prøves! :smiley:

Og bare rolig, jeg er god til at se bort fra stavebøffer :tihi:

Vådfoder er vigtigt, fordi mange katte ikke drikker nok ved siden af tørfoderet, og lettere kronisk dehydrering er formentlig en af synderne til, at vi ser alle de her urinvejsproblemer hos katte.
Selvom mine katte da opsøger vandskålen, når de har spist tørfoder, så kan jeg tydeligt se på antallet af tisseklumper i bakken, at de tisser betydeligt mere, når de får en masse vådfoder. Dvs. de får et betydeligt større væskeindtag.
Der er mange gode vådfodermærker, de skal være uden sukker og helst også uden korn. Men jeg har lidt på fornemmelsen, at dine katte ikke er vant til vådfoder - og så er det uanset hvad vigtigere at du får dem vænnet til dette, end hvilket mærke det lige nødvendigvis er. Det kan du altid justere på senere, når kattene har fundet ud af, at vådfoder faktisk også er mad. Det er egentlig ret komisk, fordi kiks (altså tørfoder) vel er det absolut mest unaturlige, vi kan give vores katte, men de er altså vanedyr, så har de aldrig rigtig fået andet, så bliver det simpelthen deres billede af hvordan mad skal lugte, smage og føles.
Har du nogen forestilling om, hvad du kunne tænke dig at give dem af tørfoder? Orijen og Feline Porta Grain Free er jo efterhånden blevet meget populære. Hvis du skifter og blander lidt imellem forskellige mærker kan du forhåbentlig også gjort noget ved ham der Whiskas-kattens kræsenhed. Hvis man en dag står med en syg kat, der skal have specialfoder, så er det altså meget rart, at man kan få den til at spise forskellige ting.

[QUOTE=Marianne;693042]Vådfoder er godt, da der er så meget væske i. Katte er oftest ikke så gode til at drikke nok… Væske er nødvendigt, så de ikke risikerer nyreproblemer.

(Tørfoder er egentlig ikke godt for så meget andet end det er nemt for os mennesker. )

Hmm… Hvad der er godt er nok en smagssag for kræene… Mine vil ikke have paté, men spiser helst noget i sovs eller gele… Favoriterne er UDEN tvivl fp i forskellige varianter. Lux, som er et dejligt billigt alternativ duer IKKE til mine herrer…

Det jeg kigger efter ved både vådt og tørt, er begrænset/ingen sukker - og egentlig vil jeg helst have så meget rent kød/fisk som muligt…

(sorry blev lige et meget hurtigt svar herfra:p)[/QUOTE]

Jeg fik sådan nogle poser med kitekatvådfoder fra en veninde, men hold nu op hvor lugtede det ulækkert! :uha:
Men selvfølgelig var det noget Anthon syntes var spændende… i hvert fald sovsen. Så måske jeg kan få lokket noget i ham hvis det nu er med sovs… det skal da prøves :smiley:

[QUOTE=Silotte;693049]Jeg fik sådan nogle poser med kitekatvådfoder fra en veninde, men hold nu op hvor lugtede det ulækkert! :uha:
Men selvfølgelig var det noget Anthon syntes var spændende… i hvert fald sovsen. Så måske jeg kan få lokket noget i ham hvis det nu er med sovs… det skal da prøves :D[/QUOTE]

Mine katte er i gang med at gnave sig igennem min mors rester af Kitekat, og jeg synes egentlig det ser helt fint ud :smiley: (altså ud over, at jeg ikke selv ville ligefrem købe det pga. korn-indhold). Men der er vist flere forskellige typer pakker - den her indeholder ikke ret meget fisk.
Bozita kan fås som bidder i sovs (ud over gele og pate). Du kan evt. gøre det, at du moser bidderne lidt ud og i øvrigt hælder lidt vand i og blander det godt rundt. Det giver mere sovs (tror katten - og mere væske og flere af bidderne bliver spist :høhø:).

[QUOTE=pivnu;693046]Vådfoder er vigtigt, fordi mange katte ikke drikker nok ved siden af tørfoderet, og lettere kronisk dehydrering er formentlig en af synderne til, at vi ser alle de her urinvejsproblemer hos katte.
Selvom mine katte da opsøger vandskålen, når de har spist tørfoder, så kan jeg tydeligt se på antallet af tisseklumper i bakken, at de tisser betydeligt mere, når de får en masse vådfoder. Dvs. de får et betydeligt større væskeindtag.
Der er mange gode vådfodermærker, de skal være uden sukker og helst også uden korn. Men jeg har lidt på fornemmelsen, at dine katte ikke er vant til vådfoder - og så er det uanset hvad vigtigere at du får dem vænnet til dette, end hvilket mærke det lige nødvendigvis er. Det kan du altid justere på senere, når kattene har fundet ud af, at vådfoder faktisk også er mad. Det er egentlig ret komisk, fordi kiks (altså tørfoder) vel er det absolut mest unaturlige, vi kan give vores katte, men de er altså vanedyr, så har de aldrig rigtig fået andet, så bliver det simpelthen deres billede af hvordan mad skal lugte, smage og føles.
Har du nogen forestilling om, hvad du kunne tænke dig at give dem af tørfoder? Orijen og Feline Porta Grain Free er jo efterhånden blevet meget populære. Hvis du skifter og blander lidt imellem forskellige mærker kan du forhåbentlig også gjort noget ved ham der Whiskas-kattens kræsenhed. Hvis man en dag står med en syg kat, der skal have specialfoder, så er det altså meget rart, at man kan få den til at spise forskellige ting.[/QUOTE]

Jeg har ingen anelse om hvilket tørfoder jeg skal bruge. Da jeg havde kat sidst sagde dyrlægen jo bare Hills/RC som det eneste der duede, men efter at have læst herinde har jeg jo lidt erfaret at det som dyrlægen siger ikke nødvendigvis er det rigtige :slight_smile:
Det er derfor jeg spørger.

Altså Anthon spiser da det andet tørfoder, hvis der ikke er whiskas. Men han gider ikke vådfoderet. Jeg putter vådfoder i to skåle hver dag. Og hver dag spiser Dallas det fra begge skåle. Anthon lugter bare til det og går.

Men hvor meget vådfoder skal man give dem om dagen? De er begge 1 år.

[QUOTE=pivnu;693054]Mine katte er i gang med at gnave sig igennem min mors rester af Kitekat, og jeg synes egentlig det ser helt fint ud :smiley: (altså ud over, at jeg ikke selv ville ligefrem købe det pga. korn-indhold). Men der er vist flere forskellige typer pakker - den her indeholder ikke ret meget fisk.
Bozita kan fås som bidder i sovs (ud over gele og pate). Du kan evt. gøre det, at du moser bidderne lidt ud og i øvrigt hælder lidt vand i og blander det godt rundt. Det giver mere sovs (tror katten - og mere væske og flere af bidderne bliver spist :høhø:).[/QUOTE]

Den kasse jeg har er den der hedder Jægermenu… og de to gange de har fået det har det lugtet så slemt at jeg var nødt til at lufte ud bagefter, for lugten blev hængende… og kattene pruttede helt vildt af det :smiley:
Men god ide det med mosning og vand, det må jeg prøve :slight_smile:

Jeg ville forvente, at de som absolut min. spiser 100 g. vådfoder hver om dagen, når de er ‘kørt ind’, og det vil aldrig skade med mere. Nu er de jo voksne katte, kan jeg se, så kan du godt presse lidt på sulten for at få Anthon til at spise lidt vådt også. Altså fjern tørfoderet over natten og så server vådfoder om morgenen, og så lad det stå et par timer f.eks. Og først derefter er der tørfoder igen. Det tager han absolut ingen skade af. Man skal selvfølgelig være opmærksom på, at begge katte bibeholder et fornuftigt foderindtag hver dag. Og gør det endelig helst med det vådfoder, som han trods alt viser mest interesse for, uanset hvad det er. Hos nogle katte kan det også hjælp at strø en lille smule tørfoder henover - især når man er sulten nok, så må de jo slikkes op, og hovsa, så får man også smagt på det nedenunder! Jeg var selv i begyndelsen slem til, at jeg bare gav mig på 15 min., men så kommer man altså ingen vejne :slight_smile: I dag spiser kattene det meste foder med velbehag - klart der er da favoritter, og tørfoder har altså bare en speciel plads hos dem - men ingen strejker bare fordi det ikke lige var deres yndlings.

Eij, jeg mangler "tak"knappen! :smiley:
Jeg må prøve det med at fjerne tørfoderet en dag :slight_smile: