Sprogets finurligheder

Hvor må dansk være svært.

Har lige set en skrive: Vi er et ægte par som …

Mon ikke der skulle have stået: Vi er et ægtepar som …

Hvilken betydningsforskel blot fordi man staver forkert.

Ja dansk er godt nok et bøvlet sprog :stuck_out_tongue:

[quote=Babette;439457]Hvor må dansk være svært.

Har lige set en skrive: Vi er et ægte par som …

Mon ikke der skulle have stået: Vi er et ægtepar som …

Hvilken betydningsforskel blot fordi man staver forkert.[/quote]

Haha!! :slight_smile: tror også det er rimelig svært, især fordi vi skriver og snakker på forskellige måder… :p:fløjte:

anyways, så synes jeg, du skulle gå ind og kig på www.cigarfar.dk der er VIRKELIG mange sjove stavefejl på skilte/brugsanvisninger osv… det er en god griner :-):tihi:

Vild rede er ikke det samme som at være i vildrede.

Ja, det er utroligt så mange, der ikke kan finde ud af sammensatte navneord.

Jeg fornemmer, du bliver irriteret over stavefejl, eller tager jeg fejl :høhø:

Ja, nogen mennesker har problemer med at skrive og stave… Stakkels dem - mange gør jo et godt forsøg.

Så er det jo heldigt at der sidder en masse kloge mennesker, som godt kan stave og gør grin med dem :ok:

Synes det er helt fair at man siger “hø hø” men synes måske ikke man skal “udstille” folk - Slet ikke hvis man ikke har gjort dem opmærksom på de har lavet en fejl.

Jeg har modtaget flere beskeder, som gør mig opmærksom på stavefejl eller grammatiske fejl - hvilket jeg selv synes er dejligt. Men var folk begyndt at eksempelvis bruge mig i sådan en tråd her, så var jeg faktisk blevet såret. :thumbdown:

Det er da sjovt når folk laver en fejl - jeg griner da også af sjove skilte eller sprogformuleringer herinde som er sjove… Men så er det i tråden, for så har personen en fair chance for at sige fra!

[quote=Abaddon;439829]Ja, nogen mennesker har problemer med at skrive og stave… Stakkels dem - mange gør jo et godt forsøg.

Så er det jo heldigt at der sidder en masse kloge mennesker, som godt kan stave og gør grin med dem :ok:

Synes det er helt fair at man siger “hø hø” men synes måske ikke man skal “udstille” folk - Slet ikke hvis man ikke har gjort dem opmærksom på de har lavet en fejl.

Jeg har modtaget flere beskeder, som gør mig opmærksom på stavefejl eller grammatiske fejl - hvilket jeg selv synes er dejligt. Men var folk begyndt at eksempelvis bruge mig i sådan en tråd her, så var jeg faktisk blevet såret. :thumbdown:

Det er da sjovt når folk laver en fejl - jeg griner da også af sjove skilte eller sprogformuleringer herinde som er sjove… Men så er det i tråden, for så har personen en fair chance for at sige fra![/quote]

Der er også folk, som ikke gider at lære at stave. Desværre :slight_smile: Men tror nu ikke de er så mange heldigvis. Jeg kender et par stykker.

Jeg har tit taget mig selv i at rette folk, når de staver forkert. (Jeg gør det ikke mere.) Jeg gjorde det tit, fordi jeg ikke kunne tage folk seriøst, men det var også mest hvis personen lavede den samme fejl hele tiden.

Noget helt andet er, at min søskende og jeg, altid “disser” hinanden, når vi staver forkert, men vi ved jo også det kun er for sjovt. :fløjte:

Selvfølgelig skal man ikke være ondskabsfuld, når man retter folk eller nedgøre dem. :slight_smile:

Ja, dansk er sgi et svært sprog!

Jeg retter kun andres stavefejl mv., hvis jeg bliver bedt om det eller hvis jeg synes det er meningsforstyrrende. Jeg har haft mange venner/veninder, som var ordblinde i større eller mindre grad, og det er ikke nemt at skulle overvinde sig selv og skrive på fx et forum som dette, hvis man har problemer med stavning - fordi der ofte sidder nogle, som liiiige skal gøre opmærksom på en fejl.

Men jeg skal da gerne indrømme, at jeg nogle gange synes at visse fejl er morsomme, som fx den med ‘ægte par’ :slight_smile:

Jeg arbejder som lærer, og min erfaring siger mig da også der er nogen der er ligeglade. Men det er måske 1 ud af 10 som staver dårligt…

I bund og grund er ordblindhed et handicap - og for mange ordblinde er det utrolig svært, især et sted som dette. Du udstiller dig selv - det svarer til at mangle et ben og være med i en fodboldkamp. Folk kan jo godt se det - de behøver ikke råbe “Ej hvor ser han sjov ud når han vælter”.

Jeg synes helt sikkert også det er sjovt når folk eksempelvis laver nogle spøjse stavefejl - min lillesøster skriver altid “Slot” i stedet for stolt.
“Jeg er en slot søster” skrev hun på facebook da jeg fik mit kørekort. Det er da sjovt, og det kan jeg da også grine sammen med hende over.

SAMMEN med hende - ikke AD hende.

jeg har lidt den holdning - sat hvis man er ordblind - så kan man jo lige gøre opmærksom på det…

  1. alle anderkender at man har svært ved det med ord og bogstaver på skrift
  2. ingen undrer sig over mærkelige fejl, meninsforstyrrende sammensætninger
  3. alle gør en ekstra indsats for at forstå den der skriver for de vil prøve at få mening ud af det i stedet for
  4. det er meget lettere at grine sammen over eventuelle fejl…

hvorimod hvis man ikke vedgår sig sine vanskeligheder og melder rent ud - så kan man bare ikke forvente samme tolerance for uden at vide det er det umuligt at skelne mellem en sygdom og dovenskab…

så hvad med bare at melde rent ud :slight_smile:

Jeg syntes blot det er sjovt hvad det så bliver til når det ikke bliver gjort som det var tænkt.

At et ægte par har en helt anden betydning end ægtepar er da til at fasineres over. at i så vælger at se det som jeg fokuserer på stavefejl det er jo ikke min skyld. For vi er vel helt enige om at f.eks vild rede betyder noget helt andet end vildrede? at et frø betyder noget helt andet end en frø?

Jeg syntes i hvert fald det er fasinerende hvor lidt der skal til for at der står noget helt andet. Det ses jo f. eks også på engelsk. Sun og son.

Tror nu heller ikke du mente det ondt :slight_smile:

Der er rigtig mange fejl - som den, Babette nævner - som skyldes enten afsmitning fra engelsk, eller fra dårlig stave kontrol :wink: på en pc, som folk så antager for at have ret.
At sammen satte :wink: ord bliver delt op, er en rigtig klassiker fra den skuffe.

Ordblindhed kan være mange ting, og det er en ærlig sag. Min festlige læsemakker på uni havde stavet sig igennem sin første bog som 17-årig, hvor hun endelig kom på en særlig ordblindeskole - hvor hun forøvrigt traf sin mand.
Ca 50 år senere var hun så så klar til uni, som hun kunne blive, og hun skrev rigtig gode små noveller.

Selv om jeg har al respekt for ordblinde og deres handicap, så er jeg alligevel blevet skældt ud for at korrekse - selv, hvor jeg IMHO tydeligt har sagt, at jeg gerne vil hjælpe, hvis man ønsker det. Og jeg forsøger at gøre det på en humoristisk måde. Nogle gange vil nogen bare tage det ilde op, det har jeg dog heldigvis ikke oplevet her. :slight_smile:

Vi har nok alle sammen ting, vi er dårlige til, og hvor vi må hjælpes ad. Hvis vi deler vores færdigheder med hinanden, så når alle længere ved det :ok:

Gud hvor jeg hader at mine (og andres) indlæg bliver brugt til at debatere helt andre emner end det tråden er om.

Jeg ønsker at fokusere på det fasinerende der sker når et sammensat ord f.eks deles eller modsat eller andet lignende i vores sprog. Dem der mener at de har brug for en tråd om ordblindhed eller staveproblemer kunne I ikke oprette jeres egen tråd. Det emne er det her IKKE om.

Jeg tillader mig fluks at undskylde migselv, jeg er nemlig sprogforvirret :tihi:

Jeg kom lige til at tænke på et skilt jeg engang så i Søstrene Grene

Vi bytter ikke
kun varer med fabriksfejl

Jeg så det flere gange og en dag ville jeg ind og bytte en ting min mor havde givet mig og kommer derind, og damen siger - hvis ikke der er en fabriksfejl, så bytter vi altså ikke varen…
Ohm - men det står jo på jeres skilt!!

De fik hurtigt derefter sat en lille streg

Vi bytter ikke

  • kun varer med fabriksfejl

Mht. ordblindhed, så synes jeg, at det er tankevækkende, at da jeg gik i folkeskole, så var det måske 1 ud af 10, der var ordblinde. Hvis man skal tro, hvad folk siger i dag, så er det nærmest 7 ud af 10. Er det mon bare en dårlig undskyldning, fordi man ikke gider at lære at stave? Jeg tror personligt ikke på, at der er så mange flere, der er ordblinde i dag.

Jeg har nu ikke hørt, at tallet er så højt i dag.
Mon det er fordi ordblindhed og læsevanskeligheder bliver blandet sammen :?
Der er jo forskel på at være ordblind og så at få “knækket koden”.