Sprøgsmål ang feriefridage

jeg snakkede lige med et par kollegaer den anden dag ang. feriefridage.

Vi er alle tre lige startet med lidt mellemrum mellem hinanden.

jeg startede ca den den 1 juni brugte ikke alle mine feirefridage og fik så resten udbetalt her i september.
Sådan som jeg så forstår tingene så skal jeg være på min nye arbejdsplads i 9 måneder for at jeg kan begynde og sparer nye dage op til maj til næste år.
De to andre siger så at som de forstår det når jeg har været der i 9 måneder (februar) så får jeg 5 nye dage som jeg skal bruge inden maj 2010 og til maj vil jeg så få 5 nye igen. men det vil jo så sige at jeg inden for den periode så vil få 10 dage egentligt i denne periode. kan det virkeligt passe.???

[quote=Fairypaw;259518]jeg snakkede lige med et par kollegaer den anden dag ang. feriefridage.

Vi er alle tre lige startet med lidt mellemrum mellem hinanden.

jeg startede ca den den 1 juni brugte ikke alle mine feirefridage og fik så resten udbetalt her i september.
Sådan som jeg så forstår tingene så skal jeg være på min nye arbejdsplads i 9 måneder for at jeg kan begynde og sparer nye dage op til maj til næste år.
De to andre siger så at som de forstår det når jeg har været der i 9 måneder (februar) så får jeg 5 nye dage som jeg skal bruge inden maj 2010 og til maj vil jeg så få 5 nye igen. men det vil jo så sige at jeg inden for den periode så vil få 10 dage egentligt i denne periode. kan det virkeligt passe.???[/quote]

Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener bare at du får 5 dage, når vi kommer til 1 maj. Det andet lyder lidt usandsynligt. Men som sagt, er lidt usikker:)

Jeg tror, at du efter 9 måneders ansættelse får 5 feriefridage, som du skal bruge i ferieåret 2010/11 - altså fra maj 2010.

ja sådan synes jeg jo os det er. min ene kollega siger dog at der var hun var før var der nemlig en som fik disse ekstra dage og vi spurgte rundt omkring og der var flere der sagde man fik disse ekstra dage men det har jeg godt nok aldrig hørt om.

Jeg ved ikke om aftalerne er ens på alle arbejdspladser, men jeg blev ansat 1/10 2008 og jeg er netop holdt i firmaet, da det lukkede afdelingen pr. 1/9 - og jeg havde 2 x 5 feriefridage i perioden, jeg var ansat = 11 måneder.

synes ikke rigtig man kan finde noget om det her på nettet.

Du skal bare finde din overenskomst - den bør være tilgængelig hos din fagforening.

Men en hurtig googlesøgning gav mig dette link: http://www.jobogliv.dk/job/feriefridage.aspx?gclid=COidlJ6l_pwCFdRb4wodVDao0w

[quote=Temple Bar;259615]Du skal bare finde din overenskomst - den bør være tilgængelig hos din fagforening.

Men en hurtig googlesøgning gav mig dette link: http://www.jobogliv.dk/job/feriefridage.aspx?gclid=COidlJ6l_pwCFdRb4wodVDao0w[/quote]

det link fandt jeg os selv men det giver mig ikke rigtig svaret.

Det giver dig svaret på, at feriefridage er reguleret i overenskomsterne og ikke i ferieloven og det vil sige - som jeg også skrev - at du skal finde din overenskomst/tale med din fagforening :slight_smile:

Jeg er pr. 1. august 2005 ansat i en virksomhed, der har aftale med 3F. Jeg er i tvivl, om hvordan det er med mine feriefridage. Hvornår har jeg ret til arbejdsgiverbetalte feriefridage - og hvor mange? Skal jeg have været ansat i et vist antal måneder, før jeg får nogen, eller har jeg allerede nu ret til feriefridage.


Af JK, den 03/01 2006

Jeg kan se, at Industriens overenskomst er gældende for din virksomhed og reglerne for feriefridage her er, at man har ret til 5 feriefridage efter 9 måneders ansættelse, og at disse feriefridage skal afholdes indenfor ferieåret (1. maj til 1. maj). Der skal ydes fuld løn for dagene.

Du blev ansat 1.8.2005 og 1.5.2006 har du således været ansat i 9 måneder, og du vil således fra 1. maj have ret til 5 feriefridage, som skal afholdes inden 1. maj 2007, hvor du vil være berettiget til 5 nye. Det er altså 9 måneders ansættelse, der er afgørende for, hvornår retten indtræder. Hvis du således havde været ansat midt i juli i stedet for 1. august, ville du have opnået ret til 5 feriefridage, der kunne holdes inden 1. maj og efter 1. maj vil du have opnået ret til 5 nye.

fandt dette ved min fagforening. det lyder faktisk som om min kollega har ret.

ville nu ikke være dårligt hvis det er sådan for vi SKAL holde tre fri dage mellem jul og nyt år så behøver jeg ikke arbejde over for at få det hele til at gå op…