Sprøjte til veer og livmoder

Nu er der jo uden tvivl flere aspekter i det når det gælder homo sapiens…bl.a. at lægeverdenen ikke vil drages til ansvar mere end højest nødvendigt.
Af gode grunde er mennesket i en højere status end vore dyr.
Røntgenskrækken er på mange måder vildt overdrevet OG desuden har jeg også tilgode at se koncekvenserne, som mange er bange for.

Til gengæld er det set mere end rigeligt når folk skriver på diverse fora og sidder og vrider hænderne i afmagt fordi alt kan gå galt. Jeg prøver til gengæld at minimerer dette ved at gøre som jeg gør.
Mine dyr føder naturligt men jeg prøver blot at mindske problemerne efterfølgende…de der vrider hænder har jeg aldrig oplevet har gjort som jeg
Hvad man vælger hver især, må man om, men jeg må somme tider sidde på både hænder og tunge fordi der i nogle tilfælde blot har været en smule der skulle til for der intet havde været galt

Jeg gør IKKE mine dyr hverken skade eller til noget unaturligt. Jeg gør blot så problemerne blive mindre end ellers, eller jeg bilder mig det i hvert tilfælde ind.
Ved viden har man et valg…DÈT valg gør en forskel og derfor gør jeg det.

NÅR et killingefoster røntgenfotograferes er det færdigudviklet d.v.a. alle de vigtige organer er lavet…derfor kan jeg ikke forestille mig hvad det skulle kunne skade.
Men kom med et bud. Hvad mener I kan tage skade?

[quote=kamikaze;388743]
NÅR et killingefoster røntgenfotograferes er det færdigudviklet d.v.a. alle de vigtige organer er lavet…derfor kan jeg ikke forestille mig hvad det skulle kunne skade.
Men kom med et bud. Hvad mener I kan tage skade?[/quote]

Tja … jeg er hverken dyrlæge, læge eller har sat mig yderligere ind i det.

Personligt mener jeg der er en større risiko ved at tage røntgen end ved ikke at gøre det :wink:
Eneste der har gavn er det, er dig - fordi du så ved, hvor mange killinger der skal komme.
Jeg kan se større fidus i at få en instruktion fra dyrlægen om, hvordan man mærker om der er flere killinger tilbage i hunkatten.

[quote=kamikaze;388743]Nu er der jo uden tvivl flere aspekter i det når det gælder homo sapiens…bl.a. at lægeverdenen ikke vil drages til ansvar mere end højest nødvendigt.
Af gode grunde er mennesket i en højere status end vore dyr.
Røntgenskrækken er på mange måder vildt overdrevet OG desuden har jeg også tilgode at se koncekvenserne, som mange er bange for.

Til gengæld er det set mere end rigeligt når folk skriver på diverse fora og sidder og vrider hænderne i afmagt fordi alt kan gå galt. Jeg prøver til gengæld at minimerer dette ved at gøre som jeg gør.
Mine dyr føder naturligt men jeg prøver blot at mindske problemerne efterfølgende…de der vrider hænder har jeg aldrig oplevet har gjort som jeg
Hvad man vælger hver især, må man om, men jeg må somme tider sidde på både hænder og tunge fordi der i nogle tilfælde blot har været en smule der skulle til for der intet havde været galt

Jeg gør IKKE mine dyr hverken skade eller til noget unaturligt. Jeg gør blot så problemerne blive mindre end ellers, eller jeg bilder mig det i hvert tilfælde ind.
Ved viden har man et valg…DÈT valg gør en forskel og derfor gør jeg det.[/quote]
Du kan altså ikke påstå at det ikke er unaturligt de “forholdsregler” du træffer. Det er dit valg, men naturligt bliver det aldrig.

Jeg synes du stiller det op som om det du gør er rigtigt og at det andre gør ikke er helt optimalt (dem der “vrider hænder”). Vi kan hver især vælge som vi vil, men at fravælge det unaturlige synes jeg ikke man skal sætte spørgsmålstegn ved når det handler om uproblematiske fødsler.

Du skriver at du sommetider må side på både hænder og tunge. Fint nok, men jeg tror mange sidder på både hænder og tunge for ikke at udtrykke overfor dig hvor forkert dit valg er. Bare for at sætte det i perspektiv. :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;388748]Tja … jeg er hverken dyrlæge, læge eller har sat mig yderligere ind i det.
Men det afholder Jer ikke fra at mene jeg skader mine dyr at røntgenfotograferer dem?

Personligt mener jeg der er en større risiko ved at tage røntgen end ved ikke at gøre det :wink:
Den mening må du gerne have…men jeg mener så den viden man HAR er guld værd og det gør mig mere sikker hver gang jeg møder hændervridende opdrættere der ikke aner hvad de nu skal gøre eller som babu tager afsted med kræet klokken pubæ om natten fordi NU er det vist op over og der måske er flere killinger i hende
Eneste der har gavn er det, er dig - fordi du så ved, hvor mange killinger der skal komme.
NUL, mine hunkatte har også gavn af det fordi jeg i højere grad kan tage forholdsregler og desuden ved min dyrlæge også hvad det handler om, og er med på tingene så det i højere grad kan ende godt HVIS uheldet er ude
Jeg kan se større fidus i at få en instruktion fra dyrlægen om, hvordan man mærker om der er flere killinger tilbage i hunkatten.[/quote]
At palpèrer er en glimrende ting, men den er absolut ikke 100%.En hunmis der eksempelvis har båret på 8 killinger har også oparbejdet en masse væske og et fedtlag…det kan selv for en erfaren Palpist (ved ikke hvad navneordet er for en der kan palpèrer) være yderst vanskeligt.

1: AT sørge for den viden, man ved eksakt hvor mange mislinger der ER.
2: AT sørge for ens dyrlæge ved hvornår fødslen skal foregå…det indebærer så man selv ved det
3: AT med no. 1’s viden at kunne ringe til no. 2 fordi han er med på tingenes tilstand gør
AT man kan ringe til ham NÅR alle mislingerne er født og så kan de OG deres mor få deres første dyrlægetjek og der ER dokumentation i at 3 tjek er bedre end de obligatoriske 1 (som er mindstemargin ved 1. vacc.)
Jeg kan jo netop ringe fordi jeg ved hvornår vi er færdige og jeg KAN forsikre for det er dejligt når man sidder og NU er vi halvvejs og NU mangler KUn den sidste, fremfor at sidde og vridde hænder og sætte omgivelserne i svind.
Det ene er positivt det andet panik

Jeg tror det de fleste af os, har givet udtryk for er, at det er underligt man fraråder gravide kvinder røntgen, hvis det ikke er skadeligt.

Det du gør, er ganske givet det rigtige for dig - og det skal du da bare fortsætte med.
Men at lægge det op til, at det vil være det bedste “for alle”, er nok det, jeg reagerer på.

For mig ville det være helt unaturligt og jeg føler mig også sikker på, at min dyrlæge ville spørge “hvorfor vil du dog det”.

Alt andet lige, bliver der årligt født ufattelig mange kuld i Danmark - uden forudgående røntgen, uden efterfølgende injektioner - og tænk … det går som regel helt efter bogen :slight_smile:

Jeg har haft 30 kuld - én gang har en hunkat fået en injektion efterfølgende. Hun havde været i en meget lang fødsel og jeg valgte så at få hende tilset og givet hende injektionen forebyggende.

Jeg er sikker på, at det jeg gør er det helt rigtige for mig :slight_smile:

Jeg synes, man først og fremmest skal bruge sine øjne og sunde fornuft.
Når mormis uden presseveer ligger rullet sammen om sine killinger og spinder - ingen grund til panik.
Hun kan derfor alligevel godt dagen efter (eller et par døgn senere) føde endnu en eller to killinger.
Dette er der nok en årsag til (vi ved jo ikke alt), og jeg ville være ret betænkelig ved at fremprovokere denne fødsel, blot fordi jeg vidste, der var flere i vente.

Skulle vi så ikke alle trække vejret:?-surrender
Vi gør alle, hvad vi mener er bedst ud fra vores erfaringer med de linier, vi arbejder med, og med tidligere fødsler, og sådan som den enkelte situation nu udvikler sig. Hvordan vi reagerer eller ikke, kommer an på den enkeltes temperament. Ingen af os lader vores katte lide overlast med overlæg. At tage til dyrlægen uden grund er der vel ingen af os, der gør? Dyrlægen tjener vist nok på os i forvejen:høhø:

Ih, hvor er det irriterende jeg ikke kan hitte ud af at være ‘enig’ med andres indlæg … nå, det lærer jeg nok en dag, mangler ligesom en ‘enig-knap’ (og en ‘tak-knap’ i øvrigt).

Brita - jeg kender godt din procedure omkring kattefødsler, og jeg har altid synes at det var overkill, det ved du også godt, men derfor er jeg da af den mening, at du gør det du mener er bedst og det skal du selvfølgelig have lov til!

Hvis jeg skulle følge samme procedure ville min dyrlæge have grinet af mig og spurgt om jeg var blevet tosset - og derudover var jeg sikkert gået fallit forlængst :slight_smile: Min dyrlæge, som jo altså ikke er min dyrlæge længere efter at hun er stukket af til noget Grønland :doh: har altid været i stand til 100% sikkert at mærke hvor mange killinger der var - s**** irriterende. Jeg har dog kun fået mærket efter killinger ganske få gange, hvor jeg alligevel skulle til dyrlæge eller hun alligevel skulle herhjem.

Det korte af det lange er vel, at vi hver især gør det, som vi mener er bedst for os og vores katte - og jeg personligt har det fint med ikke at vide præcis hvor mange killinger der kommer (jeg har dog som regel en idé om hvorvidt der er fx 2 eller 6 … korthårskræene skjuler jo ikke maverne så godt), og jeg har heller aldrig haft problemer med kalkchok eller andet, som jeg har kunnet forebygge ved hjælp af andet end godt foder op til og efter fødslen. Hvis jeg engang får det, så kan jeg da ikke udelukke at jeg vil gøre noget anderledes fremover, men indtil videre har det virket for mig :slight_smile:

Jeg ved ikke hvor meget man kan / skal sammenligne gravide kvinder og drægtige katte, når vi taler om røntgen ricisi.

Et er sikkert, man røntgenfotograferer ikke gerne gravide kvinder, da der kan opstå røntgenskader, som i uheldigste tilfælde kan medføre : Cancer i barnealderen / kongenitte misdannelser / retardation /

[FONT=Times New Roman][FONT=Times New Roman][FONT=Arial]Kilde : http://www.sst.dk/publ/Publ2005/SIS/Graviditet_roentgen/Graviditet_roentgen.pdf
[/FONT][/FONT][/FONT]

De “dukker op” på magisk vis, når du har skrevet 50 indlæg:ok:

Ja, jeg tænkte nok det var sådan noget lignende … nå, så må jeg jo bare få skrevet nogle flere indlæg :slight_smile:

Jeg sætter ikke ? ved hvad folk hver især vælger, men jeg tænker MIT når jeg læser med på diverse fora hvor folk sidder i afmagt når tingene er gået galt.
Om det er overkill eller andet skal jeg ikke kunne sige, men de gange en fødsel har trukket ud her så har jeg vidst den ikke har været slut og dèt fordi jeg ved hvor mange der manglede OG så kunne jeg gøre noget ved det.
Det er dèt at have viden OG derudfra kunne gøre en forskel der betyder noget for mig.
Jeg syntes rigeligt kan gå galt i den verden vi befinder os i…jeg behøver ikke flere end de jeg ingen indflydelse har på.
Nu har min måde så også fungeret 17 gange og jeg er end ikke blevet mere fattig end jeg i forvejen er :klapper: Hvis et røntgenfoto OG et besøg skulle gøre en forskel i mit budget så er min mening om mit opdræt jeg ikke burde opdrætte.
Desuden kan man fotograferer og få en del besøg for blot et kejsersnit og måske en lørdag nat…og så behøver jeg ikke den oplevelse.I hvert tilfælde gør jeg mit til jeg ikke får den OG mere vigtigt…at mine dyr også undgår den.
Hvor mange missepiger der rundt om betaler prisen ved jeg ikke, men det er min fulde overbevisning at i naturen sker det alt for ofte.
Ydermere er det så heller ikke noget man ligefrem udbasunèrer og mange ligefrem fortier det.
Men èn ting ved jeg…de der HAR prøvet det ene eller andet, de lærer (forhåbenlig) af det

[quote=Mega;388757]Jeg synes, man først og fremmest skal bruge sine øjne og sunde fornuft.
Når mormis uden presseveer ligger rullet sammen om sine killinger og spinder - ingen grund til panik.
Hun kan derfor alligevel godt dagen efter (eller et par døgn senere) føde endnu en eller to killinger.
Dette er der nok en årsag til (vi ved jo ikke alt), og jeg ville være ret betænkelig ved at fremprovokere denne fødsel, blot fordi jeg vidste, der var flere i vente.[/quote]
De fødsler jeg har oplevet hvor mine missepiger har været trætte efter en del børnefødsler, er min erfaring lige srtik modsat. Jeg ved godt mange siger at så længe killingen er i moren har den det godt…det er i den grad forkert. Nogle kan have det godt, men det er ikke altid sådant.
Ofte er det netop fordi killingen er død eller andet der gør den ikke rigtigt kan hjæpe til der gør det hele går istå…og så ER det altså godt at have en viden OG kunne gøre noget ved det.
Som fingerregl skal en fødsel overståes og ikke trække ud…sådant er det i hvert tilfælde i min verden OG heldigvis også i min dyrlæges.
Når nu mange ynder at sammenligne menneskeverdenen og vore dyr’s, så syntes jeg lige det er passende at skrive at man i menneskeverdenen heller ikke lader kvinder der føder tvillinger eller flere børn ligge.
En fødsel skal pr. deffinition overståes og gøres færdig.

[quote=kamikaze;388784]Desuden kan man fotograferer og få en del besøg for blot et kejsersnit og måske en lørdag nat…og så behøver jeg ikke den oplevelse.I hvert tilfælde gør jeg mit til jeg ikke får den OG mere vigtigt…at mine dyr også undgår den.
Hvor mange missepiger der rundt om betaler prisen ved jeg ikke, men det er min fulde overbevisning at i naturen sker det alt for ofte.[/quote]
Du skriver du ikke sætter spørgsmålstegn ved hvad andre vælger, men skriver så efterfølgende “hvor mange missepiger der rundt omkring betaler prisen ved jeg ikke…”. Meget følelsesladet og det er da i den grad at hentyde til at man skal vælge som dig hvis man vil sine katte det bedste. Den måde ønsker jeg ikke at debattere på.

Jeg tillader mig stadig at være uenig med dig. Jeg gør mit til at undgå at stresse mine dyr (især når de er drægtige) og jeg gør mit til at give mine katte de bedste naturlige betingelser og skulle noget gå galt er jeg klar til at tage hånd om det.

Min metode har så også fungeret i 6 tilfælde - jeg har ikke flere kuld at bruge til statistikken, men naturmetoden fungerer fungerer fint her og jeg har kalk hjemme såfremt der engang skulle blive behov for det.

Og så kan jeg vist ikke sige mere der ikke allerede er sagt. :slight_smile:

[quote=Kongensgaard;388788]Du skriver du ikke sætter spørgsmålstegn ved hvad andre vælger, men skriver så efterfølgende “hvor mange missepiger der rundt omkring betaler prisen ved jeg ikke…”.
Du glemte lige de sidste sætninger…de er vigtige i sammenhængen, syntes du ikke?
Meget følelsesladet og det er da i den grad at hentyde til at man skal vælge som dig hvis man vil sine katte det bedste. Den måde ønsker jeg ikke at debattere på.
Her skulle du måske citerer mig hvor jeg andet steds skriver at det er op til den enkelte hvad de syntes

Jeg tillader mig stadig at være uenig med dig.
Det må du også gerne være, blot har jeg min mening om hvordan det skal foregå her, også selvom andre kalder det overkill…læg mærke til jeg ikke nogen steder kalder det underkill
Jeg gør mit til at undgå at stresse mine dyr (især når de er drægtige) og jeg gør mit til at give mine katte de bedste naturlige betingelser og skulle noget gå galt er jeg klar til at tage hånd om det.
Det er jeg ikke itvivl om…men når mine dyr ikke er stressede kan jeg jo ikke tale mine beslutninger omkring hvad dine dyr er.
Jeg for den sags skyld påstå det er langt mere stressende de ddage de samme dyr udstilles gennem eksempelvis en hel weekend med måske en lang vej der til og lige så lang tilbage, ud og ind af buret, pille rode rage, masser af nysgerrige der kigger ind og hvad man nu kan opleve som kat, end det er at blive kørt 10 minutter den ene vej og 10 den anden for midt imellem at blive lagt på et bodt og 30 sekunder efter er det hele overstået. INGEN af mine missepiger har nogensinde udvist andet end rolige og ustressede og det ER uværeligt mine dyr jeg skal forholde mig til

Min metode har så også fungeret i 6 tilfælde - jeg har ikke flere kuld at bruge til statistikken, men naturmetoden fungerer fungerer fint her og jeg har kalk hjemme såfremt der engang skulle blive behov for det.
Den form for kalkgivning hjælper INTET hvis det ER gået galt…INTET. Der skal en injection til og det er ikke den slags jeg regner med du har liggende. Uanset hvad så ER det altså godt at forebygge og at have viden. De to ting kan gøre den forskel der gør liv frem for død

Og så kan jeg vist ikke sige mere der ikke allerede er sagt. :-)[/quote]

mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm…er nødt til at skrive mere uden betydning for jeg får at vide mit indlæg er for kort???

Dahlia fik ve stimulerende…men der var gået et døgn efter første killing og jeg var 120% sikker på der var flere killinger i hende…
den ve stimulerende virkede ikke og det endte op i kejsersnit, neutralisation og ingen overlevende killinger

for 13 dage siden fødte Maddie en ukompliceret fødsel og dagen efter gav jeg hende et kalkskud som jeg hentede hos vetten …jeg kan godt selv give inj…jeg er uddannet til det…må jeg hellere tilføje…
gav kalk fordi better safe than sorry…og det giver MIG ro…og killingerne trives fint, de har lige fået øjne

Og Mega skriver SÅ KLOGT
Jeg synes, man først og fremmest skal bruge sine øjne og sunde fornuft.
Når mormis uden presseveer ligger rullet sammen om sine killinger og spinder - ingen grund til panik.
Hun kan derfor alligevel godt dagen efter (eller et par døgn senere) føde endnu en eller to killinger.
Dette er der nok en årsag til (vi ved jo ikke alt), og jeg ville være ret betænkelig ved at fremprovokere denne fødsel, blot fordi jeg vidste, der var flere i vente.

og havde jeg dog slået kold vand i blodet…med Dahlia…det har jeg fortrudt mange gange…men jeg kan ikke gøre det om…men det ligger i baghovedet til næste gang

[quote=kamikaze;388784]Jeg sætter ikke ? ved hvad folk hver især vælger, men jeg tænker MIT når jeg læser med på diverse fora hvor folk sidder i afmagt når tingene er gået galt.
Om det er overkill eller andet skal jeg ikke kunne sige, men de gange en fødsel har trukket ud her så har jeg vidst den ikke har været slut og dèt fordi jeg ved hvor mange der manglede OG så kunne jeg gøre noget ved det.
Det er dèt at have viden OG derudfra kunne gøre en forskel der betyder noget for mig.[/quote]

Men Brita, selvom du får røntgenfotograferet og ved præcis hvor mange killinger der er, kan det jo netop gå galt alligevel … Jeg har haft 2 kejsersnit i min opdrættertid, og ingen af gangene havde det gjort nogen som helst forskel om jeg havde vidst om der var 2 eller 8 killinger - kan kræet ikke føde, kan den ikke føde, og så er det jo bare afsted!

[quote=kamikaze;388784]Jeg syntes rigeligt kan gå galt i den verden vi befinder os i…jeg behøver ikke flere end de jeg ingen indflydelse har på.
Nu har min måde så også fungeret 17 gange og jeg er end ikke blevet mere fattig end jeg i forvejen er :klapper: Hvis et røntgenfoto OG et besøg skulle gøre en forskel i mit budget så er min mening om mit opdræt jeg ikke burde opdrætte.
Desuden kan man fotograferer og få en del besøg for blot et kejsersnit og måske en lørdag nat…og så behøver jeg ikke den oplevelse.I hvert tilfælde gør jeg mit til jeg ikke får den OG mere vigtigt…at mine dyr også undgår den.[/quote]

Jeg kan da kun være glad for, at du har en ualmindelig god aftale med din dyrlæge … her i Københavns-området koster det typisk 350 kr. for en konsultation, 5-800 kr. for et røntgenbillede og dertil skal så lægges prisen for hjemmebesøget efterfølgende. Det er i givet fald mindst 1200 kr. pr. kuld - og det er sgi mange penge efter min mening! (især når man ikke føler man rigtig får noget for det :D)

[quote=kamikaze;388784]Hvor mange missepiger der rundt om betaler prisen ved jeg ikke, men det er min fulde overbevisning at i naturen sker det alt for ofte.
Ydermere er det så heller ikke noget man ligefrem udbasunèrer og mange ligefrem fortier det.
Men èn ting ved jeg…de der HAR prøvet det ene eller andet, de lærer (forhåbenlig) af det[/quote]

Men nu taler vi jo lige præcis ikke om naturen … de ville jo uanset aldrig komme til dyrlæge og blive røntgenfotograferet! Vi taler om katte i et opdræt, hvor man må formode at 99% af fødslerne sker under opsyn og hvor der i 95% af tilfældene ikke er problemer.

Jeg har ingen idé om hvem og hvad der forties i forbindelse med problemer ved en fødsel, jeg kan i øvrigt slet ikke se ideen med det - men det er nok bare mig … Jeg kan måske forstå, at nogle vælger at holde mund med diverse fødselsdefekter, men det ville uanset ikke blive opdaget på et røntgenbillede.

Jeg har så prøvet både et og andet, men åbenbart ikke nok til at lære endnu :?

Jo det er hvad jeg har liggende, så det ville netop virke. Jeg har aldrig givet det, men ville ikke tøve med det i en kritisk situation for jeg ved hvordan det skal gives.

[quote=Camischa;388851]Men Brita, selvom du får røntgenfotograferet og ved præcis hvor mange killinger der er, kan det jo netop gå galt alligevel … Jeg har haft 2 kejsersnit i min opdrættertid, og ingen af gangene havde det gjort nogen som helst forskel om jeg havde vidst om der var 2 eller 8 killinger - kan kræet ikke føde, kan den ikke føde, og så er det jo bare afsted!
Jeg har ALDRIG påstået det IKKE kan gå galt, tvært om…så er det netop derfor jeg gør det FORDI jeg prøver at minimèrer problemerne.
ALT kan gå galt når vi har med dyr at gøre…det er derfor jeg prøver at skabe så få som muligt

Jeg kan da kun være glad for, at du har en ualmindelig god aftale med din dyrlæge … her i Københavns-området koster det typisk 350 kr. for en konsultation, 5-800 kr. for et røntgenbillede og dertil skal så lægges prisen for hjemmebesøget efterfølgende. Det er i givet fald mindst 1200 kr. pr. kuld - og det er sgi mange penge efter min mening! (især når man ikke føler man rigtig får noget for det :D)
Hvor har jeg skrevet jeg har en aftale med min dyrlæge :? Jeg betaler hvad det koster. Vær’ sød at læse hvad jegskriver og IKKE forstå hvad jeg IKKE skriver

Men nu taler vi jo lige præcis ikke om naturen … de ville jo uanset aldrig komme til dyrlæge og blive røntgenfotograferet! Vi taler om katte i et opdræt, hvor man må formode at 99% af fødslerne sker under opsyn og hvor der i 95% af tilfældene ikke er problemer.
Ja, netop…vi er der som den forskel der vitterlig er der og det er derfor jeg gør som jeg gør…jeg er forskellen

Jeg har ingen idé om hvem og hvad der forties i forbindelse med problemer ved en fødsel, jeg kan i øvrigt slet ikke se ideen med det - men det er nok bare mig … Jeg kan måske forstå, at nogle vælger at holde mund med diverse fødselsdefekter, men det ville uanset ikke blive opdaget på et røntgenbillede.

Jeg har så prøvet både et og andet, men åbenbart ikke nok til at lære endnu :?[/quote]
Jeg har så også prøvet et og andet i de 21 kuld, men jeg vælger at tro jeg end til nu ikke har prøvet en syg missepige netop fordi jeggør som jeg gør.
Den ene gang jeg så en anelse var ved mit G-kuld og da blev Mandalay stille på hmmm bare jeg nu kan huske korrekt…det er snart 7 år siden…mener det var på 15-16. dagen…det skyldes simpelthen det var en anden dyrlæge (en kompagnon til ham jeg bruger) der kiggede forbi og både han og jeg glemte at give Mandalay sin injection. Det kommer ALDRIG til at ske igen.