Stærk irritation i ørerne - ikke svamp, parasitter eller betændelse

Sarafina begyndte i går aftes at lægge ørerne ned, så de ligger ud til siden. Hun er tydeligt irriteret og man må ikke røre ved ørerne. Det er værst på højre øre, men hun er irriteret på begge. Der er ikke noget at se i ørerne.

Efter aftale med vagtdyrlægen så jeg hende an, men kl. 9 i dag var vi til dyrlæge, da hun ikke havde det bedre. Ifølge dyrlægen er det ikke betændelse, parasitter eller svamp - der var ikke noget at se andet end at hun var lidt rød. Hendes bud var en allergisk reaktion - at Sarafina har gnubbet sig op af noget hun ikke kan tåle. Mit eneste bud er at hun kan have været i kontakt med en buket blomster, så den er nu smidt ud.

Hun fik antibiotika (depotindsprøjtning) for en god ordens skyld og så fik hun kløestillende. Det ser dog ikke ud til at afhjælpe problemet, og jeg har aftalt med dyrlægen vi ser hende an til kl. 19 og så kommer vi igen.

Jeg kender ikke dyrlægen, da det er en vagtdyrlæge, men jeg kan godt lide hun er meget ærlig og har meldt ud at hun ikke ved hvad det kan være - sådan vil det jo være nogle gange. Hun vil tænke over hvad vi ellers kan prøve til i aften.

Men har nogen af jer prøvet noget lignende?

Vores Milo er ørekat, dvs. han får nemt noget med sine ører. Han havde en slem mellemørebetændelse, for et par år siden. efter det er hans ører blevet meget sarte.
Vi har været ved dyrlæge med ham flere gange, hvor han har haft “liggeøre”, og hvor der ikke rigtig har været noget nævneværdigt at se. Så medmindre jeg kan se flod fra øret, giver jeg ham lidt smertestillende og et par dage med echinasea dråber, når det sker. Og så går turen til dyrlæge, hvis der stadig er noget. Heldigvis er det som regel gået i sig selv igen.
Dyrlægen er informeret om det og siger god for det.

Ingen erfaring eller bud på årsag, men for mig betyder det også alverden at vet indrømmer at de ikke ved alt. Det er meget mere tillidsvækkende end når de nærmest påstår de er orakler :slight_smile:
god bedring med ørerne :slight_smile:

Tak for svar. Det ser ud til hun er i bedring - hun fik mere kløestillende i går aftes. Vi må se hvordan de næste dage går. Dyrlægen er stadig på bar bund. Jeg kan ikke lure hvad hun skulle have været i herhjemme i forhold til en evt. kontaktallergi.

Hvis I ikke finder nogen anden årsag, og det ikke går over, så vil jeg lige pippe, at foderallergi kan give irritation i ørerne.

som piv var min første tanke også foder

Og endelig, så kan det også være en infektion med øremider… hvor irritationen opstår så tidligt, at det der ellers meget karakteristiske “kaffegrums-ørevoks” ikke rigtig optræder…

Har for nylig haft øremider på det meste af Banden (formentlig hjembragt fra en udstilling :frowning: ) … uden at dr dyr kunne finde en eneste mide på den af mine katte, der var allermest generet… Stronghold virkede, så diagnosen holdt :slight_smile:

Og der er MANGE øremider i år. Vi ser det rigtigt meget på internatet. Vores dyrlæge mener det er pga den fugtige sommer vi har haft. Det har desværre givet dem gode betingelser

Jeg har svært ved at se hvor de skulle have fået øremider fra. Vi kommer ikke på udstilling, internat eller lignende, og kattene er jo kun sammen med hinanden. Tak for info om foderallergi - jeg troede ikke det kun kunne give irritation i ørerne. Men det ser ud til at dyrlægen har fået det slået ned og Sarafina er ikke længere generet. Så forhåbentlig kommer det ikke igen, og så har hun nok haft hovedet i et eller andet.
Men ellers må det være allergi eftersom medicinen virkede, og så må vi jo se på det.