Stakkels lille misser

Hej alle dejlige kattegale mennesker!

En af min kærestes venner har fået sig en killing for ca. 7 uger siden. Det er jo en dejlig ting, hvis ikke det var fordi at katten i dag er 13-14 uger gammel! :blegne: Vennen ved intet om kattehold og derfor heller ikke hvornår man måtte tage killingen fra dens mor. Han har været meget glad for killingen, men han tænkte ikke lige på at han skulle være værnepligtig i de næste 4 måneder, så nu bor katten hos min kæreste. Jeg har så fået overbevist dem om at en kattebakke i stedet for en papkasse og killingefoder var nødvendigt for sådan en lille kat (han var så tynd at man kunne mærke samtlige muskler i hans krop da han flyttede hjem til min kæreste!). Så nu lever han af Perfect Fit, killingefoderet. Det bedste som Føtex kan byde på. Jeg regner med at det er bedre end det ultra billige Pussi foder han fik før? Men de vil ikke betale mere for foderet. Han er også vokset meget. I øvrigt fik jeg ejeren overbevist om at store mængder bacon og mælk ikke er sundt for katten og at øl absolut ikke er sundt.

Ellers er mini-missen en rigtig dejlig og kærlig killing. UTROLIGT tillidsfuld og meget legesyg. Han har i hvertfald ikke manglet kærlighed! Problemet er nu at killingen patter på alt hår. Han sutter og spinder og masserer med poterne. Fuldkommen som han ville gøre på sin mor. Hvad skal man gøre ved det? Lære ham at det er forkert at patte på os? Eller lade ham gøre det? Er der andre ting man skal være opmærksomme på med sådan en killing?

Som det er sagt i en anden tråd, så hjælper det ikke folk at få at vide hvor elendige katteejere de er, og jeg vil ikke have at denne tråd bliver en lang fordømmelse af fyren, for han vil jo gerne gøre det godt for sin kat, han ved bare ikke hvordan. Vi kan jo hurtigt allesammen blive enige om at det er synd for en 7 ugers killing at blive drukket fuld og leve af bacon og junk-foder :frowning:

ja det er utrolig skrækkeligt…

men hvis han ikke vil betale mere for plejen af katten, så bliver det svært at gøre noget… Jeg vil dog anbefale jer at komme over på noget endnu bedre end Perfect fit - der er mange der har dårlige erfaringer med netop det foder…

Hvis i har mulighed for det - så enten Hills, RC eller feline porta killingemaden… den skal selvfølgelig også have godt grus - dvs noget der klumper… men igen… det er jo heller ikke det billigste man kan købe

Mht at den patter - der har jeg ikke nogen erfaring - det er jo instinkt for den fordi den er taget for tidligt fra…

det er næsten ikke til at bære når det er fordi de ikke vil ofre pengene… forstår godt du er ulykkelig… men selv om han elsker katten - kan han så ikke overtales til at overlade den til nogen der er bedre egnede til at passe på den ?

:kram:

Jeg har lige læst om et foder, jeg tror det hed Sanebella, det skulle være udemærket i kvalitet og have en god pris, måske var det en mulighed :slight_smile:

(jeg skal lige sige, jeg kender ikke selv det foder)

Kan nok desværre ikke overtale ham til noget dyrere foder end Perfect Fit… RC og Hills er så dyre… :frowning:
Hvad er problemet med Perfect Fit?
Tror ikke han vil af med katten endnu… men når han hører om udgifter til astrering osv. kan det jo være at han skifter mening… I så fald vil han have at katten skal hen til en han kender så han altid kan besøge den. Og jeg tvivler på at den absolut skønne killng vil få det bedre der…

Det at katten sutter og patter på ting/hår, behøver slet ikke skyldes, at den er kommet tidligt fra…det findes der også “store, fede to-årige hankatte” der gør, selv om de stadig bor hos deres mor…men det kan selvfølgelig være årsagen.

Hvis det udvikler sig til noget der ligner en tvangsadfærd, skal killingen stoppes før det kommer så vidt…altså noget med hvis den insistrerer voldsomt på at fortsætte sutteriet og gør modstand når man vil stoppe den…så er det en tvangshandling.

Dernæst kan en killing på den alder, som vokser op alene udvikle det der kaldes playagression, hvilket er meget værre end sutteriet…katten savner noget at afreagere på og lege med…noget at træne sine jagt- og kampteknikker på, og samtidig noget der kan lære den hvornår “nok er nok”…derfor vil den i mangel af andet, angribe hænder/fødder…og især hvis man bruger dem til at lege med katten…og det er altså ikke særlig sjovt, når katten er blevet voksen, så at blive angrebet voldsomt af et stk. 5-6 kilos kat, der blot vil “lege”, men som ikke har lært signalerne for hvornår den skal stoppe igen.

Dernæst synes jeg det er lidt svært at udtale sig om sådan en sag, uden et eller andet sted at ponke ejeren…jeg mener, hallo…hvem F***** ved deres fulde fem, kan se det “sjove” i at drikke en lille killing fuld.
Og hvem er SÅ dum, at anskaffe en killing blot fordi den er søøøøøød, når man ved man skal være væk kort tid efter i hele 4 måneder :-(((((((

Jeg køber altså ikke den der med “at de vil gøre det godt, men ved ikke hvordan”…for det er under alle omstændighederne dyrene der må bøde…og for dem er det sgu ligegyldigt, om fejl i håndtering, fodring o.s.v. skyldes uvidenhed eller forsætlige handlinger.

Sådan noget er man IMØ pligtig at sætte sig ind i FØR man anskaffer et levende væsen man vælger at tage det fremtidige ansvar for.

Såfremt det var mig der oplevede en, der anskaffede en killing og behandlede den sådan, så tog jeg den simpelthen, og han fik den bare ikke tilbage igen.

[quote=Felis;241560].

Såfremt det var mig der oplevede en, der anskaffede en killing og behandlede den sådan, så tog jeg den simpelthen, og han fik den bare ikke tilbage igen.[/quote]

Bingo!

[quote=Felis;241560]
Dernæst synes jeg det er lidt svært at udtale sig om sådan en sag, uden et eller andet sted at ponke ejeren…jeg mener, hallo…hvem F***** ved deres fulde fem, kan se det “sjove” i at drikke en lille killing fuld.
Og hvem er SÅ dum, at anskaffe en killing blot fordi den er søøøøøød, når man ved man skal være væk kort tid efter i hele 4 måneder :-(((((((

Jeg køber altså ikke den der med “at de vil gøre det godt, men ved ikke hvordan”…for det er under alle omstændighederne dyrene der må bøde…og for dem er det sgu ligegyldigt, om fejl i håndtering, fodring o.s.v. skyldes uvidenhed eller forsætlige handlinger.

Sådan noget er man IMØ pligtig at sætte sig ind i FØR man anskaffer et levende væsen man vælger at tage det fremtidige ansvar for.

Såfremt det var mig der oplevede en, der anskaffede en killing og behandlede den sådan, så tog jeg den simpelthen, og han fik den bare ikke tilbage igen.[/quote]

alt det med alle frustrationerne - det ved vi godt - vi har set det så mange gange… skal vi ikke hæve os over den del!!!

men hvad pokker gør man så ???

Jeg er næsten fristet til sige det samme - tag katten fra ham. Men så får han sig jo bare en ny :cry: og der er jo grænser for hvor mange man kan snuppe…

Men man er komplet bundet på hænder og fødder når han ikke vil bruge pengene - for det er jo dyrere når man vil gøre noget bedre…

Prefect fit er der mange der forbinder med allergi… mine tabte fx hele kraven efter 1½ uge på det foder… det var lige op til udstillinger så voila - det så rædsomt ud…

Det er super frustrerende… for hvor pokker skal man starte når der er sat et så minimalt økonomisk loft :cry:

Fortæl ham alverdens skrækhistorier med fertile katte og ødelagte ejendele ?? måske det kan afskrække ham ? jeg ved det ikk :frowning:

[quote=RF;241558]Kan nok desværre ikke overtale ham til noget dyrere foder end Perfect Fit… RC og Hills er så dyre… :frowning:
Hvad er problemet med Perfect Fit?
Tror ikke han vil af med katten endnu… men når han hører om udgifter til astrering osv. kan det jo være at han skifter mening… I så fald vil han have at katten skal hen til en han kender så han altid kan besøge den. Og jeg tvivler på at den absolut skønne killng vil få det bedre der…[/quote]

Jeg fandt lige et sted der har sanebella, jeg ved ikke hvad perfect fit koster, men mon ikke det næsten er det samme http://www.anim-als.dk/sanabelle.html jeg ved ikke om man kan få det til en bedre pris på tilbud eks

For mig at se er det utrolig vigtigt at den lille killing får noget godt mad.
Måske kunne du prøve at købe en lille pose Royal Canine til killingen og når der så er gået et par dage så kan du lade fyren selv se og føle forskellen på killingens pels.
Nogen gange hjælper det ikke at sige en masse til folk hvis de ikke forstår hvor stor en forskel det gode foder kan gi, men når de selv kan se og føle forskellen så er der en del der ombestemmer sig.

Noget andet er at man efter min mening kan få noget udmærket billigt kattegrus.
Jeg køber kattegrus i Aldi et mærke der hedder KO-KRA og det er efter min mening lige så godt som de dyre mærker jeg tidliger har prøvet.

Håber at det lykkes dig at hjælpe killingen :slight_smile:

Jeg kan jo ikke snuppe katten, for vennen er jo ikke kun min kærestes ven men også hans fremtidige sambo, så jeg vil skulle se ham rigtig meget, og han er ellers en rigtig sød og rar fyr. Jeg vil prøve at tale ham fra at beholde katten, men jeg tror den ender med at blive lejlighedskat i drengenes delelejlighed. Min kæreste er heldigvis mere fornuftig, så den vil i det mindste aldrig blive udsat for mad den ikke kan tåle og muligvis kan jeg med tiden overbevise dem om at RC, Sanabelle eller Hills er det bedste. For Sanabelle er jo heller ikke billigt i forhold til at Perfect Fit vidst koster 50 kr for 2 kg.

Hvad gør man for at forebygge legeagressioner når der ikke er andre katte den kan være sammen med?

Af kattegrus for den det billigste fra Føtex, og det virker den ganske tilfreds med… Den er meget renlig og bakken bliver tømt hver dag, ligesom den altid har foder og vand.
Så som sådan lider den jo ikke længere. Den kommer ikke foreløbigt til at bo hos nogen der vil give den øl eller på andre måder plage den, og hans pels skinner meget flot og han virker absolut sund og rask, med ren ende, fint tandkød og rene ører og næse. Han spiser godt og hans afføring er som den skal være…

Var der ikke nogen herinde, der havde en 10-kgs RC Kitten til salg?
Jeg så godt, at der var ved at komme en handel i stand, men den kunne måske ændres af de velvillige parter, så fyren kunne få det bedste foder til den lille til en ret billig penge… Bare en tanke :?

Mht foder og pris - fortæl ham, at det betaler sig helt vildt godt at købe 8-10 kgs sække eller større (af og til har RC "10 + 2,5 kgs sække som tilbud), og på tilbud - i Maxizoo f eks, de sender tilbudsavis pr email, og den er værd at tjekke!
Ikke mindst, fordi det gode foder er meget drøjere - katten spiser mindre af det, fordi den får god næring - og bliver sundere: Fin pels (og indre organer - det virker jo på hele organismen) og bedre trivsel, bedre velvære for katten, og dermed for ham.

Unge fyre har mange dumme ideer mht dyr og dyrehold, det gælder ikke bare katte. De skal have tør og saglig information, gerne på tryk, så man ikke ender i at skændes med eller prædike for dem - det preller af og kan have modsat effekt.
Send ham links til info-sider - artiklerne her på KatteGale, Kattehandel, og www.dk-fritid-dyr-kat.dk

Og så skal han med tiden overtales til at katten neutraliseres og mærkes - for “den slags unaturlige ting” er vel ikke blevet gjort?
Ordet “naturlig” er nok det mest misbrugte ord overhovedet… dybt suk

Faktas det billigste klumpende kattegrus er også OK - Gia brugte det, indtil jeg fik mulighed for at købe Extreme Classic med rabat (sammen med en veninde med bil - tak!).
Aldis vådfoder på dåse, den slags, der hedder Lux, anbefales også af mange…
Så med en 10kgs sæk kvali-foder er man nede i en kg-pris på ca 40 kr, og som sagt, det er meget drøjere end de billigere slags :ok:

Katten er jo ikke engang 4 måneder, så der er jo rimeligt god tid til at få den kastreret. Det hele bliver bare mere besværligt af at fyren jo ikke er hjemme, for han er værenepligtig de næste 4 måneder, så jeg ser ham aldrig. I mellemtiden passer min kæreste katten og han vil ikke købe dyrt foder for en anden fyrs penge, ligesom den ikke bliver neutraliseret uden ejeren tager stilling til det. Men jeg har bragt det på bane og heldigvis er min kæreste rørende enig i, at skal den kat blive, så skal den neutraliseres (og så skal der ikke meget overtalelse til at den også bliver øremærket, for det sker jo samtidigt mens den ligger i bedøvelse) :slight_smile:

Hvis der er nogen der har billigt killingefoder til salg, så skal jeg nok kæmpe en brav kamp for at få dem til at købe det, for min kæreste er ikke dum og han vil i hvert fald katten det bedste, men han er meget stejl og stædig og det gør det jo lidt svært for mig…

[quote=Ulla;241587]For mig at se er det utrolig vigtigt at den lille killing får noget godt mad.
Måske kunne du prøve at købe en lille pose Royal Canine til killingen og når der så er gået et par dage så kan du lade fyren selv se og føle forskellen på killingens pels.
Nogen gange hjælper det ikke at sige en masse til folk hvis de ikke forstår hvor stor en forskel det gode foder kan gi, men når de selv kan se og føle forskellen så er der en del der ombestemmer sig.

[/quote]

Jeg syntes det lyder som et rigtig godt forslag at give katten noget godt foder, så ejeren selv kan se forskellen:). Men når ejeren er en klode der kan finde på at give katten øl, så tror jeg desværre ikke man kan banke noget fornuft ind i hovedet på ham:(
Men det er da et forsøg værd.

Ejeren er der bare ikke til at se katten selv… ikke de næste 4 måneder. Han vil måske se den engang i mellem i weekenderne, men ellers ikke… Så det er umuligt at vise ham nogen fremgang eller forskel, og manden ved så lidt om katte at han sikkert ikke engang ville kunne se det, selvom katten blev fodret bedre :S

Jeg kan forstå du er meget bekymret for katten. Det ville jeg også være. Så her er et flabet forslag: Tilbyd ham 200kr for katten. Da han ikke vil ofre penge på ordentlig foder, er penge åbenbart et sprog han kan forstå.
Hvis han går med til det, må vi bare håber at han ikke anskaffer sig en ny kat. Ellers har du snart et internat.
Du kan altid fyre en svada af med at en lille kat passer ikke ind i hans ungkarleliv… eller noget:)

øøhm… Perfect fit koster 40,- for 750 g. (2 x 750g for 79.95,-) ca. alle steder jeg har set, så med den kg. pris vil selv RC og Hills være billigere/samme pris (alt efter hvor man handler) pr. kg.

[quote=JulleML;241608]Jeg kan forstå du er meget bekymret for katten. Det ville jeg også være. Så her er et flabet forslag: Tilbyd ham 200kr for katten. Da han ikke vil ofre penge på ordentlig foder, er penge åbenbart et sprog han kan forstå.
Hvis han går med til det, må vi bare håber at han ikke anskaffer sig en ny kat. Ellers har du snart et internat.
Du kan altid fyre en svada af med at en lille kat passer ikke ind i hans ungkarleliv… eller noget:)[/quote]

Men han vil jo ikke af med den til en han ikke kender og jeg kan IKKE have flere katte eller flere udgifter til katte, ligemeget hvor gerne jeg ville :frowning: Vi er allesammen studerende, med meget små midler…
Nu vil jeg i stedet gøre kattens liv så godt som muligt med de muligheder jeg har. Hvilke jeg godt ved ikke er mange, men på den anden side vil katten få det bedre end på mange bondegårde og hos privatfamilier, der ikke ved hvordan katte skal plejes. Og derfor søger jeg gode råd til pleje og pasning af sådan en lille en der er kommet for tidligt fra hjemmet og som patter på hår (og måske er det tvangshandlinger, for han kan blive helt manisk med det og være næsten ude af kontrol for at komme hen til mit hår!) og elsker at slås med hænder.
Den dejlige lille killing vil måske ikke få det luksusliv som vi alle herinde ønsker for alle katte, men desværre er der ikke altid så meget vi kan gøre ved det. Vi kan bare vejlede folk til at træffe de rigtige valg og sørge for at vores egne dyr ikke ender sådanne steder. Og jeg vil gøre mit bedste for at lille Mansen får det godt, men jeg vil ikke være uvenner med nogen over det. Slet ikke når det er min kæreste og en af hans venner der er indblandet i det…

Perfect Fit koster altså 50 kr i Føtex og jeg mener bestemt at det er for 2 kg :slight_smile: Selvføleligt kan jeg da godt tage fejl… og hvis jeg gør (hvilket jeg håber på) så vil jeg selvfølgeligt foreslå at man kan købe bedre og billigere mad hos Maxizoo eller en dyreforretning.

det er i hvert fald super at du gør hvad du kan med de muligheder du har - selv om de ikke er mange :kram:

der er ikke noget værre end at se til uden at kunne gøre noget… men hvis din kæreste skal være room-mate med ham - så kan det jo være du langsomt kan bearbejde ham til bearbejde båtnakken til at synes det ville være en god ide at omplacere det lille pus og ikke få en ny…

det kunne da være… sådan stille og roligt :slight_smile: uden pres så han bliver stejl og stædig

Det vil jeg også prøve… jeg er bare bange for at katten ender et endnu værre sted, hvor jeg ingen muligheder overhovedet har for at hjælpe :frowning:
Der er jo desværre rigtig mange mennesker som ikke vil bruge særligt mange penge på en kat :frowning:
Jeg tror alt i alt at drengene ville være gladest for ikke at have ansvaret for en kat… Jeg kan jo desværre bare ikke bestemme hvor katten skal hen, for jeg er sikker på at der ellers nok skulle være en eller anden yderst egnet ny ejer herindefra der ville elske sådan en lille rødtabby og hvid ballademager :wink: