Stamnavn hvornår?

Skal man lave en apostrof der, hvor man ønsker trykket skal ligge???

Rikke - Hvis du vil tydeliggøre det eller at det ligger på en anden stavelse end normalt, så er det nok en god idé med en accent-streg :slight_smile: Men det bestemmer du jo helt selv?

Og mht stamnavn, jamen så søger du jo bare så snart du har 3 (gerne 5) forslag som du gerne vil have som stamnavn, og ved hvilken race du skal opdrætte - og det sidste ved du vist :høhø:

Husk, udover at tjekke det på FIFes book of cattery names, at tjekke det på google for andre betydninger og evt. om domænet er frit :slight_smile:

Evelina synes jeg er et rigtig godt navn … også til et stamnavn :slight_smile:

DK Evelina

[QUOTE=Lindvig;595917]Evelina synes jeg er et rigtig godt navn … også til et stamnavn :slight_smile:

DK Evelina[/QUOTE]

Enig :slight_smile:

Alternativt, hvis du virkelig virkelig gerne vil have alle kattene repræsenteret, så nøjes med ét bogstav fra hver kats navn. Det andet kan altså godt gå hen og blive en gang volapyk og helt personligt foretrækker jeg uden tvivl de mere mundrette navne.

Jeg havde rigtig svært ved at finde mit navn. Jerg havde vel 20 foreslag oppe, inde jeg fik valgt 5 fra til ansøgningen.

Jeg vil anbefale dig at google dine foreslag og se om du kan identificerer dig med det der kommer, samt du også kan se hvor mange sider der dukker op.

Jeg ville ikke have et navn, der lagde på side 20 men et der lagde på første side. Jeg fik fik i øvrigt mit første priotet som stamnavn.

Held og lykke med at finde det perfekt stamnavn , som lige står for dig/jer og som i vil blive glade for i rigtig mange år ud i fremtiden :slight_smile:

Hvis du ud i fremtiden har ønsket om at opdrætte, så synes jeg du skal se at få det med Stamnavnet på plads.

Mit stamnavn, som var mit 2’enden prioriet er blevet til ud fra følgende (sakset fra min HP):

N = Noni…My first Norwegian Forest Cat
E = Edith, my mentor and very good freind - the breeder behind DKTomiss
M = Maddox, a wonderfull Nowegian Forest Cat.
A = All names of kittens from my first litter will start with an A
D = Demolissa…My Baby who is to be the foundation of my breed. Her father “Demolition Man” breed by DK
Harmekhet.

And then there is a further contribution from other ancestors of my cats as well.

NE = Nemi - an absolutely beautiful silver Norwegian Forest Cat that lives in Norway in the cattery of N*Nordlibakken.

OR = Gabor, also an absolutely beautiful Norwegian Forest Cat that lives in Norway in the cattery of N*Nordlibakken.

En ting mere…ud over at google efter hvad dine valg af stamnavn kan finde frem - så søg også på www.dandomain.dk om domænet er ledigt i fald du har planer om en hjemmeside.

Knus Gitte

En ting er sikkert - tænk dig meget grundigt om, før du vælger stamnavn, for det skal følge dig i mange år. :slight_smile:

Hvis jeg skulle finde på et navn til dig, ville jeg nok tage noget, der på en eller anden måde antyder, at det drejer sig om skovkatte. Måske noget fra vikingetiden eller den nordiske mytologi - Valhal-tegneserierne er en udmærket kilde. :wink: Det kunne også have noget med trolde at gøre - Odense-Trolden er ikke specielt mundret, men med et andet ord foran måske? Har du et egnet efternavn eller bor i en speciel del af Odense? Alt sådan noget kan overvejes…

Og som allerede sagt - check stamnavnet hos FIFe - samt på DK-Hostmaster, som administrerer de danske hjemmesideadresser.

Du kan godt sætte en accent over trykket, men jeg vil anbefale dig at bruge færrest muligt særtegn, dvs. jeg ville undgå apostroffer og accenter såvel som æ, ø og å. Dels kan de ikke rigtig integreres i en URL, dels er der ingen grund til at gøre det sværere end nødvendigt for andre, også fra udlandet, at skrive navnet korrekt.

Er i øvrigt enig med Temple Bar om at holde det nogenlunde enkelt; alle de dér meget, meget lange volapyk-stamnavne er altså ikke lige min kop te. :wink: Jeg foretrækker navne, som man ikke er i tvivl om udtalen på (uden at skulle sætte accent :wink: ) og som har betydning for netop ejeren.

Og så kan du evt. allerede nu begynde at tænke over, hvad dine fremtidige killinger mon skal hedde (sådan cirka), så du ikke får lavet et stamnavn, som slet ikke passer til egennavnene.

Finn - At bruge by og sted navne på den måde ville jeg nok ikke, medmindre at jeg virkelig identificerede mig med byen/stedet, og/eller var sikker på at ville boende der altid :slight_smile:

[QUOTE=Lindvig;595917]Evelina synes jeg er et rigtig godt navn … også til et stamnavn :slight_smile:

DK Evelina[/QUOTE]

Det kan jeg også rigtig godt lide, men der er allerede én, der hedder Evelina’s, så det får jeg nok ikke lov til at kalde mig :frowning:

Evemilla

Malina

Den synes jeg er god :smiley:

Hvad er der nu galt med Mamarazzi? :høhø: (læs: fra kælenavnet herinde)

Udover at der er mange M’er og A’er og Z’er…

[QUOTE=Barky;596355]Hvad er der nu galt med Mamarazzi? :høhø: (læs: fra kælenavnet herinde)
Udover at der er mange M’er og A’er og Z’er…[/QUOTE]

Ja, og så også, at det lyder lidt sydeuropæisk måske…
Men hellere det, end et pyssenyssenavn - det er jo naturkatte. :wink:

Rikke
Jeg vil ikke give dig nogle forslag, det skal du selv.
MEN…jeg vil give advare dig mod ikke at bruge æ,ø og å i stamnavnet og lad være med at bruge racens navn. Det første fordi det er så bandsat svært for udlændige at gennemskue de 3 bogstaver og det sidste fordi det jo IKKE er sikkert du bliver ved med at opdrætte den race. Ydermere…hold dig fra adresser og geografi, ingen ved jo om du bliver boende og sidst med ikke mindst.
LAD være med at kalde sit stamnavn op efter en kat.
HUSK på dine kommende killinger skal hedde det navn i al den tid du opdrætter og er du èn der måske gør det i 20 år så kunne det være du om x-antal år ikke syntes det er “sjovt” at de hedder din afdødes kat’s navn
Vi er alle forskellige, men jeg ville ikke syntes om at skulle gøre det.

Ja, og det samme problem ville man stå med, hvis man senere skifter race fra Skovkat til f.eks. Hellig Birma. Jeg synes bare, stamnavnet på en eller anden måde bør klinge sammen med racen.

Nu ved jeg ikke lige hvor i det vestlige Odense, Rikke hører til, men det var “Tarup Troldene” eller sådan noget, jeg forestillede mig.
At Odense er opkaldt efter Odin kunne også give ideer, og desuden har byen jo en rig vikingetidshistorie - f.eks. Nonnebakken.
Indtil for nogle uger siden var “Tusindårsskoven” alle tiders NFO-stamnavn, men det er nok udelukket efter dobbeltmordet derude… :wink:

[QUOTE=En forhenværende bruger;596306]
Malina[/QUOTE]

Men måske nok lidt tæt op af Milima… hvilket jeg ville synes var synd for begge opdrættere.

Det har du ret i - jeg tænkte kun på, at det var mundret og kunne bruges internationalt :slight_smile: Der er mange hensyn at tage, når man skal vælge.

Det er der, rigtig mange endda. Det er ikke let nej, og slet ikke hvis man vil være en smule unik også! Og det vil de fleste, stamnavnet er jo en stor del af ens identitet som opdrætter og det navn som man ofte kendes af andre under.