Stamnavn - ideer hertil søges :-)

Hej Kattegale,

Jeg søger ideer til Stamnavne og håber i med jeres fantasi kan hjælpe mig :slight_smile:

Jeg har lidt krav til et stamnavn:

Det skal kunne godkendes af Fife.
Det skal være internationalt gangbar.
Det skal lyder “blødt” når man udtaler det.
Domæne skal være ledigt.

Jeg har selv gået og nørdlet lidt med at sammensætte et stamnavn udfra følgende:

Gitte
Jannick
Noni
Demolissa

Men uanset hvad jeg finder på så er det ikke lige noget, der helt fænger hos mig. Så jeg er åben for alverdens muligheder.

Har du et bud så kom frit frem med det :slight_smile:

Knus Gitte

Sanonite

Fra
Gitte
Jannick
Noni
Demolissa

Eller
Moninogi
Anlijate

Der er mange mulige :slight_smile:
jasanite

nomoteja

Nomoteja - måske med et y istedet for j synes jeg faktisk godt om :slight_smile:

Tak for budende Eva :slight_smile:

Knus Gitte

HEJ Stamnavn er jo " for livet" Så det bør væles med omhu;-)

[quote=GSA;386049]Nomoteja - måske med et y istedet for j synes jeg faktisk godt om :slight_smile:

Tak for budende Eva :slight_smile:

Knus Gitte[/quote]

Nomataya - så klinger det ligesom bedre :slight_smile:

GSA - Jeg håber der er noget der kan inspirere dig. Jeg tog bare to bogstaver fra fsk. steder i jeres navne og satte sammen…

Chicabee’s forslag på Nomataya lyder ret godt i mine ører:) Måske Nomateya, så der ikke er heelt så mange a’er :slight_smile:

niona ?

blødt, til at udtale, er ledigt både hos fife og online.

[quote=Eife;386146]

Chicabee’s forslag på Nomataya lyder ret godt i mine ører:) Måske Nomateya, så der ikke er heelt så mange a’er :)[/quote]

jeg kan ikke lade være med at tænke AVATAR når jeg hører det navn…

ometicaya
neytiri
tzutey
mo’at
eywa
tsehelu

der noget pandora over udtalen af nomateya :slight_smile:

Regitze - hehe, det er også en god film -høhø

Tusind tak for jeres super forslag :slight_smile:

Det er bare ikke nemt at finde det rigtige stamnavn, og når man så skal finde hele 5 stk., som altså alle skal være gangbare, ja så begynder det gevaldigt at knibe.

Selvom jeg indtil videre har fået rigtig god inspiration så er flere forslag velkomne :slight_smile:

Knus Gitte

Nomateya ser ud til at betyde noget på et fremmed sprog hvis man googler det. Jeg kan ikke gennemskue det, men på den ene side er der en halvnøgen pige og på den anden noget med fluefiskeri…???

Blot for lige at minde om, at man måske bør tjekke den slags, før man vælger:-)

Her er nogle andre bud - du kan selv tjekke om de er ledige - lidt skal du gøre selv:-) Da jeg kan sanskrit og en del tibetansk vil det naturligvis smitte af. Tilgengæld er de ikke ret tit taget af andre - sært nok, for det er smukke ord :slight_smile:

Buddhistiske begreber fra Tibet:

Mano - stolthed

Karuna - medfølelse

Tattva - indre spirituel lys (tat va)

Mudita - glæde (udtales mudiiiita)

Sila - et renset sind

Maitri - kærlighed uden bånd over den anden (maiitri)

Paramita - perfektion (paramiiita)

Mandala - åndelig cirkel/kreds/forbundethed (maaan da la)

Mouna - stilhed (mo uuu na)

Foran alle disse kan sættes Maha der betyder stor. Og du kan jo sætte dem sammen som du selv vil eventuelt. Der kommer nok ikke en tibetaner og siger noget til det:-)

Fx Maha Mano - stor stolthed hvilket kattene nok er for dig:-)
Eller Maha Mouna - stor stilhed…

Der er også et sværere ord som Tathagata - betyder “Sådan er det” Eller “Thats it” dvs essensen og indgår i alle buddhaers navne:-) Et lidt sejt navn til et opdræt - forpligtende måske:-) haha (Udtales ta ta ga ta hurtigt efter hinanden )

Zen buddhistisk:

Yoki hito - god person, der bringer nåde - noget jeg gerne så i alle opdræt:-) Måske en siam-opdrætter bruger det - jeg ved det ikke:-)

Mayur - sanskrit for påfugl - jeg synes bare det lyder smukt at udtale:-)

Atlantis - den forsvundne by - et smukt ord. Men det er nok taget:-)

GSA - du behøver da kun finde tre? :slight_smile:

Der skal indsendes mindst 3 forslag, men det anbefales at indsende 5 da ekspeditionstiden starter på ny, for hver gang afslagene afvises og må indsendes på ny!
Der må maksimum være 15 tegn i stamnavnet.
Stamnavnet vil, ifølge Felis Danicas og FIFe’s regler, få sat DK foran og skal bruges som præfix (før kattens egenavn), således at en kat fx vil komme til at hedde: DK
Stamnavn Katnavn.
STamnavne må ikke indeholde EMS kode for eller navn på en race!!
Forslag til stamnavne der indeholder disse vil ikke blive godkendt af FIFe.

Pyhaa - godt jeg har jer :slight_smile: I giver mig KÆMPE inspiration :thumbup:

Jeg har valgt at ville finde 5 stamnavne idet jeg helst ikke vil komme i den situation at skulle søge forfra :slight_smile: Men eller ja, så er det rigtig at man kun behøver at finde 3 stamnavne :slight_smile:

Tusind tak igen for super input :slight_smile:

Knus Gitte

GSA - Altså, ender du med tre der ikke ligner nogen på FIFes liste over katterinavne så behøver du nok ikke mere, men det er nok meget smart med 5 ellers :slight_smile:

Ja, så er der altså søgt stamnavn :slight_smile:

Helt præcis blev ansøgningen sendt afsted d. 22 Juli - så med 4-6 ugers ekspeditionstid så går jeg nu og venter spændt på om nogle af de 3 navne kan godkendes.

Jeg håber selvfølgelig på at det bliver mit første valg :slight_smile:

Hvor lang tid gik der inden i fik besked?

Knus Gitte

[quote=GSA;436764]Ja, så er der altså søgt stamnavn :slight_smile:

Helt præcis blev ansøgningen sendt afsted d. 22 Juli - så med 4-6 ugers ekspeditionstid så går jeg nu og venter spændt på om nogle af de 3 navne kan godkendes.

Jeg håber selvfølgelig på at det bliver mit første valg :slight_smile:

Hvor lang tid gik der inden i fik besked?

Knus Gitte[/quote]

Hvilken hovedklub `?..nå okay Jyrak.

Det skulle gerne komme med næste sending :thumbup: ( FD Stambogsfører har haft et par ugers ferie…så tror snart det er på trapperne)

Jyrak :slight_smile:

Knus Gitte

Prøv også at gøre dig nogle (flere) tanker om hvad, du vil med dit opdræt, hvad du prioriterer, hvad katte er for dig og betyder for dig, hvad du gerne vil signalere med dit stamnavn. Det kan også give dig nogle ideer :slight_smile:

Rikke - Der blev søgt i juli? :slight_smile:

Lige præcis mit første valg repræsenterer netop det du beskriver :slight_smile:

Knus Gitte