Stamnavn

Jeg skal indenfor en forholdsvis overskuelig fremtid ha mig et stamnavn:wehu:, men jeg er fuldstændig blank for, hvad “jeg” skal hedde.
Derfor kunne jeg godt tænke mig, at høre jer opdrættere hvorfor i hedder som i hedder og hvis nogle har nogle geniale forslag, så kom bare med dem.
Til orientering, så er det orientalere/siamesere jeg skal opdrætte.

Vi hedder Vorbeck, fordi det er Flemmings (min kæreste og kommende mands) efternavn. Det er rimeligt unikt og nemt genkendeligt, og derfor har vi valgt det.

Vi har dog ingen planer om at opdrætte lige med det samme.

Hej Marlene!

Spændende med dit stamnavn! :slight_smile:

Jeg vil anbefale dig at få et Race-neutralt stamnavn - det ér før set at nogen hedder noget med “…Coon” og så efter 10 år finder på at de gerne vil opdrætte en helt anden race - og så er det IMO liiidt fjollet at hedde noget med “Orimeser” og opdrætte Persere :lol:

Mit stamnavn er valgt ud fra;

  1. Mejdahl har min far som stamnavn i DKK - og jeg ville også (da jeg fik mit stamnavn) gerne kunne bruge stamnavnet til andre arter end katte.
  2. www.mejdahl.dk - var optaget, igen min far :wink:
  3. Jég ville ikke have racer i mit stamnavn i tilfælle af at jeg på et senere tidspunkt skulle ville opdrætte en anden race - hvilket jeg så gør nu, på sidelinjen (Europé).

Så find et navn som du synes klinger godt, noget der er nemt at huske og udtale :slight_smile:

Jeg har også set mange stamnavne som udtales helt anderledes end de staves - det gør ikke tingene nemmere :wink:

/Mette

[quote=Marlene;309143]Jeg skal indenfor en forholdsvis overskuelig fremtid ha mig et stamnavn:wehu:, men jeg er fuldstændig blank for, hvad “jeg” skal hedde.
Derfor kunne jeg godt tænke mig, at høre jer opdrættere hvorfor i hedder som i hedder og hvis nogle har nogle geniale forslag, så kom bare med dem.
Til orientering, så er det orientalere/siamesere jeg skal opdrætte.[/quote]

Jeg fortæller ikke hvad jeg søger om :høhø: Forhåbentlig får jeg første prioritet, så skal du nok få de 2 andre af vide bagefter.

Jeg har været omkring mange hjørner, men det vigtigste for mig er at det er et navn som siger mig noget og har en betydning.

Jeg er ret glad for mit efternavn, Hagen, men det har jeg opgivet på forhånd, for der er så mange med Hagen indgået i deres stamnavn.

Vi har søgt om vores efternavn som stamnavn.

Det er et ikke så almindeligt navn, samt vi har nummerplade med navnet og selvfølgelig domæne.
Samt at det så også er raceneutralt.

Og smut udenom Æ,Ø og Å…udlandet er rigtige dårlige til de bogstaver :tihi:
Mange tager navne…deres egne, børns gemalens etc og leger med og vupti er der et godt stamnavn.
Held og lykke med dit forehavende :ok:

Den gang jeg i sin tid skulle vælge… da havde jeg Bimser og Maine coon, men flest Bimser…

Jeg ville jo såikke have noget der minde om hverken Maine coon eller birma’en
jeg fandt ud af at der er en by i Tibet der hedder Tukenja, og tja bimsen stammer fra Tibet i følge sagnet… Så det blev til Tukenja

Yogini er en kvindelig buddha som rigtig hedder Vajra Yogini. Hun er en sej og stærk selvstændig buddha, som fjerner lidelse og kun bringer godt -:slight_smile:

Jeg ville i starten rigtig gerne have heddet mit efternavn. Der er bare det minus at der er et Ø i det :slight_smile: (Køhler). Så jeg havde også tænkt i nogle år uden at kunne komme på noget godt. Jeg bestemte mig så for at pokker tage det - jeg ville hedde Køhler alligevel.
Men så skulle jeg jo finde to prioriteter mere. Jeg lavede en tråd [ame=“http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=11034”]som er her[/ame].
Der kom mange gode forslag, jeg sad så og kiggede betydning af afrikanske navne for at se om der var noget der. Jeg faldt så over IFÈ: "African Yoruba name meaning “love”. Derfor kom jeg i tanke om mit barndoms kælenavn der var Eife og et andet der var Evea. Og ingen af de to var optaget mht hjemmeside heller.
Så det blev til at jeg ligepludselig havde nogen der var bedre end Køhler.
Ingen af de tre navne var i øvrigt i fifé cattery book of names, som er rigtig god at tjekke ens ønsker op imod. Jeg googlede dem foriøvrigt også for at se om der var et eller andet helt vildt kendt, der brugte navnene.
Min liste blev

  1. Eife
  2. Evea
  3. Køhler
    Jeg fik min første prioritet og hedder nu DK Eife og har www.eife.dk til hjemmeside :slight_smile:

Nu er jeg generelt til ting der er korte og enkle, men ellers kan jeg også godt lide at stamnavnet er kort, da det giver mig mere mulighed ang. killingernes navne. I DK har vi reglen
5. Regler for killingernes navn
a) Katten registreres med: stamnavn, navn, køn, race og farve (i henhold FIFe EMS), FD’s registreringsnummer samt fødselsdato.
b) Opdrætter som ikke har et stamnavn, kan kun registrere et (1) kuld inden stamnavn skal ansøges. Killingens navn kan i dette tilfælde kun bestå af et ord.
c) Kattenavne skal kunne have i alt max 35 anslag med stamnavnet. (1 anslag= 1 berøring af tastatur, inkl. mellemrum og specialtegn.)
d) Hvert navn kan kun benyttes en gang af samme opdrætter.

Uha, jeg har søgt to gange nu, og kan bare anbefale at du finder på fem forslag - Man skal ønske mindst tre. Jeg fik afslag på mine 3 første og så startede hele ansøgningstiden forfra - rigtig træls. Så find så mange gode som muligt. Og tjek om de er taget, men regn ikke med at du kan få det, for det må ikke minde for meget om et andet stamnavn.

Du kan evt. bruge dit navn, dine kattes navne, forældre osv og lege lidt med dem og sætte dem sammen på forskellige måder. Så kan du måske opfinde noget unikt og flot :slight_smile:

Jeg har fået en mail fra stamnavnssekretæren om, at jeg skulle få mit stamnavn i morgen :slight_smile: Er meget spændt!

Mit stamnavn MissWonder, kom faktisk af sig selv …Nu er det jo ‘misser’ jeg opdrætter, og igennem hele mit voksne liv har ‘Wonder’ hængt ved mig. Jeg er uddannet grafiker, og har kørt mange grafiske kurser under navnet WonderDesign, hvilket osse er mit logonavn …Så klart at mit opdræt osse skulle indeholde noget med Wonder :slight_smile: