Stamtavle og indavl

Jeg har jo ikke en fis forstand på det, men der er jo mange opdrættere herinde…

Er lige stødt på noget ved at kigge på min ene kats stamtavle…

Hans oldemor blev parret med sin egen søn plus at tipoldefarens ene søn er blevet brugt rigtig meget i de senere linjer. Har talt med en med tjek på stamtavler, der kunne fortælle mig, at længere tid tilbage var der også en mor-søn parring i min kats aner.

Hvad har det at sige og er det smart?

Det kommer an på, hvilke katte, det drejer sig om :slight_smile:

Man fordobler både godt og skidt, når man laver tæt avl, så man skal vide, hvad man arbejder med, når man gør det.

Hvad er indavlsprocenten på ham?

Det ved jeg ikke…det står ikke på stamtavlen.

Men der var en del ting jeg fik at vide af eksperten, som gør mig usikker.

Og da katten fejler noget, snakkede hun endda om aflivning. Jeg er bare ked af det.

Jeg har bare blåøjet købt de katte, uden at kigge på de her stamtavler. Og nu elsker vi dem.

Hvis du er glad for din kat har det jo været en god kombination :wink:

Indavl er ikke nødvendigvis dårligt - ligesom udavl ikke nødvendigvis er godt.
Katte har gode og dårlige egenskaber - så det handler om at finde de katte, der kan opveje hinandens fejl bedst muligt.

Og jeg kommer ikke med nogen navne på hverken opdrætter eller eksperten, for jeg vil ikke hænge nogen ud.

Jeg er glad for ham, men han har været syg i 2 måneder nu.

[QUOTE=burmamor;612532]Det ved jeg ikke…det står ikke på stamtavlen.

Men der var en del ting jeg fik at vide af eksperten, som gør mig usikker.

Og da katten fejler noget, snakkede hun endda om aflivning. Jeg er bare ked af det.

Jeg har bare blåøjet købt de katte, uden at kigge på de her stamtavler. Og nu elsker vi dem.[/QUOTE]

Det må være en helt speciel ekspert - eller en der er meget nævenyttig.

Hvad fejler katten da?

[QUOTE=burmamor;612532]Det ved jeg ikke…det står ikke på stamtavlen.

Men der var en del ting jeg fik at vide af eksperten, som gør mig usikker.

Og da katten fejler noget, snakkede hun endda om aflivning. Jeg er bare ked af det.

Jeg har bare blåøjet købt de katte, uden at kigge på de her stamtavler. Og nu elsker vi dem.[/QUOTE]

Jo, hans indavlsprocent står på stamtavlen - jeg kan bare ikke huske præcist hvor.

Nu kender jeg så ikke så mange, der er “eksperter” i stamtavler, men jeg mener uanset hvad, at ingen skal lade et dyr aflive pga. udsagn fra en mere eller mindre tilfældig “stamtavleekspert”. Det er altså dyrlægernes vurdering i samråd med ejeren :slight_smile:

Bare du ikke hører efter den såkaldte ekspert - det skader kun dig og din kat.

[QUOTE=burmamor;612532]
Men der var en del ting jeg fik at vide af eksperten, som gør mig usikker.[/QUOTE]

Hvad er det, du bliver usikker på?

Indavl er ikke i sig selv entydigt skidt eller entydigt godt, og der er stor forskel på mild indavl og stærk indavl i forhold til risiko for afkommet. Jeg kan ikke vurdere graden af indavl ud fra det, du skriver, men jeg vil sige, at indavlsspørgsmålet ofte er mere interessant i forhold til populationen som helhed, så man ikke uforvarende mister diversitet i en hel population, end det er for det enkelte individ.

Jeg har ikke fulgt 100% med i din situation, men jeg synes slet ikke, at det virker relevant at tale om aflivning, når nu din kat trives godt med den behandling, han får. Hvorfor skulle man så aflive? :?

Sygdom kan jo opstå af mange ting - det er ikke nødvendigvis arveligt.
Og selvom det er arveligt, behøver det ikke være pga de indavlede katte - det kan ligeså vel være en af de udavlede katte i stamtavlen, der har problemet.

Hvis du tænker på den dyrlæge, der er ekspert i tænder, er jeg ret overbevist om, at han ikke er ekspert i genetik også, så lad være at lytte alt for meget til ham på det punkt.

[QUOTE=holymoly;612542]Hvad er det, du bliver usikker på?

Indavl er ikke i sig selv entydigt skidt eller entydigt godt, og der er stor forskel på mild indavl og stærk indavl i forhold til risiko for afkommet. Jeg kan ikke vurdere graden af indavl ud fra det, du skriver, men jeg vil sige, at indavlsspørgsmålet ofte er mere interessant i forhold til populationen som helhed, så man ikke uforvarende mister diversitet i en hel population, end det er for det enkelte individ.

Jeg har ikke fulgt 100% med i din situation, men jeg synes slet ikke, at det virker relevant at tale om aflivning, når nu din kat trives godt med den behandling, han får. Hvorfor skulle man så aflive? :?[/QUOTE]

Jeg vil ikke få ham aflivet, for det går bedre, som jeg skriver i min anden tråd. Så aflivning kommer ikke på tale, medmindre han ikke kan blive rask, og det er han ikke endnu.

[QUOTE=Temple Bar;612539]Jo, hans indavlsprocent står på stamtavlen - jeg kan bare ikke huske præcist hvor.
[/QUOTE]
Ikke hvis det er en Felis Danica stamtavle…
VH
Susanne

[QUOTE=Vivi_Fletcher;612545]Sygdom kan jo opstå af mange ting - det er ikke nødvendigvis arveligt.
Og selvom det er arveligt, behøver det ikke være pga de indavlede katte - det kan ligeså vel være en af de udavlede katte i stamtavlen, der har problemet.

Hvis du tænker på den dyrlæge, der er ekspert i tænder, er jeg ret overbevist om, at han ikke er ekspert i genetik også, så lad være at lytte alt for meget til ham på det punkt.[/QUOTE]

Jeg lytter til mit hjerte. Så han skal ikke aflives.

Og det er ikke dyrlægen. Han har bare taget stesoliden fra ham, og han spiser, men viser lidt FOPS efter spisning. Og så snakker han om et eller andet adfærdsregulerende medicin, for det kan være en slags tick.

[QUOTE=Susanne W;612550]Ikke hvis det er en Felis Danica stamtavle…
VH
Susanne[/QUOTE]

Det er det…hans mor har 14,1% indavl, faderen under 1%.

[QUOTE=Susanne W;612550]Ikke hvis det er en Felis Danica stamtavle…
[/QUOTE]

Ups - det mente jeg ellers helt bestemt :ups:

Men hvis du - Marina altså :slight_smile: - går ind på stamboom.serversharing.com er der stor sandsynlighed for at kunne finde hans stamtavle og der er jeg sikker på, hans indavlsprocent (og den for samtlige hans forfædre) står.

Godt at høre, at indavl kan være positiv. Det er det ellers jo ikke genetisk set, så jeg blev helt bekymret og troede, han derfor måske blev syg.

[QUOTE=Temple Bar;612554]Ups - det mente jeg ellers helt bestemt :ups:

Men hvis du - Marina altså :slight_smile: - går ind på stamboom.serversharing.com er der stor sandsynlighed for at kunne finde hans stamtavle og der er jeg sikker på, hans indavlsprocent (og den for samtlige hans forfædre) står.[/QUOTE]

Nej, min kat findes ikke derinde, men jeg fandt mor og far, hhv. 14,1 og under 1%.

Indavl er hverken positivt eller negativt i sig selv :slight_smile:

Det giver ikke noget entydigt svar på indavlsprocenten for din kat. Fordelen derinde er, at du rent faktisk kan taste hans oplysninger ind (især når begge forældre ligger derinde i forvejen) og så regner den procenten ud for dig.