Stamtavle og indavl

Er allerede helt lettet over de her oplysninger om indavl.

Jeg vil prøve om jeg kan finde ud af at regne ham ud derinde:) Men kan det hjælpe mig videre…for det er jo ikke så vigtigt alligevel med indavl? Undskyld jeg spørger måske dumt:?

Det er naturligvis vigtigt man ikke fordobler uheldige egenskaber ved at parre bærer til bærer - det gælder både ved indavl og udavl …

Og nej, det er ikke alt der kan testes for - det er heller ikke alt man ved, det er heller ikke alt man får oplyst - ej heller alt man kender arvegangen på …

Hvis det kan berolige dig at se, at hans indavlsprocent (sandsynligvis) er ret lav, så kan det hjælpe dig videre - ellers er det ligegyldigt :slight_smile:

Har prøvet det, men der kan jeg ikke få noget frem om ham. Vil selvfølgelig gerne have at vide, at den er lav.

[QUOTE=burmamor;612569]Er allerede helt lettet over de her oplysninger om indavl.

Jeg vil prøve om jeg kan finde ud af at regne ham ud derinde:) Men kan det hjælpe mig videre…for det er jo ikke så vigtigt alligevel med indavl? Undskyld jeg spørger måske dumt:?[/QUOTE]
I virkeligheden er det mange gange bedst, at man ikke ved for meget om indavl :slight_smile: Se i stedet på hvordan katten har det! Kan hans symptomer ikke meget let skyldes den første ikke så heldige tandoperation? De nerveskader der evt. er opstået der skal nok have en rum tid til at gå over…
Indavl er desværre ved at være en standardforklaring på mange ting hos dyrlægerne, der - alt andet lige - ikke lærer ret meget om genetik! Det minder efterhånden lidt om “tag to kodimagnyler og ring imorgen, hvis ikke det virker”, for der er næsten ingen grænser for hvor mange ting jeg har hørt forsøgt bortforklaret med indavl de seneste år! Meget tit uden en diagnose, bare “dyrlægen siger det er på grund af indavl!”. Ingen diagnose, ingen boren i stamtavlen - bare en standardsætning…
VH
Susanne

Har du været inde og “Submit data” med hans fulde navn og navn på forældredyr?

Nu er genpuljen blandt burmeserne jo ret lille, - - - så det er svært ikke at komme i familie med hinanden! - - men “Liniavl” behøver slet ikke, at være dårligt, hvis man er en dygtig opdrætter
Og din kat kan jo være syg af alt muligt andet!!??? Hvad fejler den f.ø.?

Jeg kan da fortælle , at i min anden race Singspuraen. - - er vi alle i tæt familieskab, uden, at behøve, at aflive katte:)
Cats og Conni

Nej, det prøver jeg lige.

[QUOTE=conninissen;612591]Nu er genpuljen blandt burmeserne jo ret lille, - - - så det er svært ikke at komme i familie med hinanden! - - men “Liniavl” behøver slet ikke, at være dårligt, hvis man er en dygtig opdrætter
Og din kat kan jo være syg af alt muligt andet!!??? Hvad fejler den f.ø.?

Jeg kan da fortælle , at i min anden race Singspuraen. - - er vi alle i tæt familieskab, uden, at behøve, at aflive katte:)
Cats og Conni[/QUOTE]

Han har FOPS, som jeg har en anden tråd om.

[QUOTE=Susanne W;612580]I virkeligheden er det mange gange bedst, at man ikke ved for meget om indavl :slight_smile: Se i stedet på hvordan katten har det! Kan hans symptomer ikke meget let skyldes den første ikke så heldige tandoperation? De nerveskader der evt. er opstået der skal nok have en rum tid til at gå over…
Indavl er desværre ved at være en standardforklaring på mange ting hos dyrlægerne, der - alt andet lige - ikke lærer ret meget om genetik! Det minder efterhånden lidt om “tag to kodimagnyler og ring imorgen, hvis ikke det virker”, for der er næsten ingen grænser for hvor mange ting jeg har hørt forsøgt bortforklaret med indavl de seneste år! Meget tit uden en diagnose, bare “dyrlægen siger det er på grund af indavl!”. Ingen diagnose, ingen boren i stamtavlen - bare en standardsætning…
VH
Susanne[/QUOTE]

Ja, for jo mere man ved, jo mere dukker der op man ikke ved:)

Mine to maine coon kastrater har en indavlskoefficient på hhv. 17,5% og 20,5% i komplet indavl (altså alle generationerne tilbage og ikke bare en 4-5 generationer tilbage) og det betragter jeg bestemt ikke som noget problem eller noget at bekymre sig om :slight_smile: Den ene har vitterligt aldrig fejlet noget, den anden har været uheldig og både brækket hoften og haft en meget alvorlig blærebetændelse sidste år. De to ting skyldes formodentlig mere uheld (hoften) og miljø/fodring (blærebetændelsen) fremfor at de tilfældigvis har en høj indavlskoefficient :slight_smile: (I øvrigt er det ham med den højeste der aldrig har fejlet noget).

Så den bekymring ville jeg let og elegant slå ud af hovedet :slight_smile: Selvfølgelig er det ønskeligt med en lav indavlskoefficient, men det er mere på populationsniveau at opdrætterne skal tænke på den slags :slight_smile:

Her savner jeg en “uenig” knap!

vh

Andreas

De oplysninger har intet med kattens egen indavlsprocent at gøre.

Du skal se efter tilfælde, hvor samme kat står på både faderens og moderens side af stamtavlen.

Hvis du kan vise os en stamtavle, så kan vi hurtigt beregne indavlsprocenten. Kald bare kattene A,B,C … hvis det skal være hemmeligt. Men sørg for, at katte, der optræder flere steder, har samme betegnelse.

vh

Andreas

[QUOTE=Andreas;612661]Her savner jeg en “uenig” knap!

vh

Andreas[/QUOTE]

Hva´ vil du med den - du har jo et tastatur :slight_smile:
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;612668]Hva´ vil du med den - du har jo et tastatur :slight_smile:
[/QUOTE]

Jeg vil undgå for mange sarkasmer.

Her har vi en tråd med over 30 indlæg i løbet af 3 timer. Der er ingen, der aner, om katten er indavlet eller ej. Men alligevel er der masser af meninger om sagen.

vh

Andreas

[QUOTE=Andreas;612672]Jeg vil undgå for mange sarkasmer.

Her har vi en tråd med over 30 indlæg i løbet af 3 timer. Der er ingen, der aner, om katten er indavlet eller ej. Men alligevel er der masser af meninger om sagen.

vh

Andreas[/QUOTE]

Ja, og?

Du ved sgu’ da godt at opdrættere har en mening om ALT! :tihi:

Hvis “tipoldefaderens ene søn” er Klivager’s Quincy (der ligger i en hel del danske stamtavler), så kan jeg i hvert fald se mange afkom efter ham, der lever i bedste velgående og så vidt jeg ved er han og hans far mest “berygtet” for at give en ret mørk farve til de chokolade katte :slight_smile:

(og Quincy har en indavlsprocent på mere end 38%)

Tak for alle jeres venlige svar. Jeg har fundet en, der vil kigge på de her stamtavler.

Men egentligt er det jo ligemeget, for vi elsker den her kat og det ændrer hans indavlsprocent ikke en hylende fis ved. Jeg har valgt ikke at være så bekymret, og det har jeres svar bidraget til.

Og Mette, du har ret, både Klivagers Quincy og hans far Fimpe er på tavlen, og Quincy’s mor er datter af Fimpe. Mor og søn har ergo samme far. Og min kat er mørk, men det kan jeg jo godt lide:)

Og skal jeg have en burmeser igen, så vil jeg tjekke stamtavlen sammen med en, der har forstand på det inden. Og det er sikkert, at jeg skal have burmeser igen, for det er en dejlig katterace. Hvis ikke det var for at jeg kun må have to katte, var mit hus fyldt med dem til bristepunktet:)

En gang burmeser…altid burmeser har jeg læst et sted…og det passer.

[QUOTE=burmamor;612940]Tak for alle jeres venlige svar. Jeg har fundet en, der vil kigge på de her stamtavler.

Men egentligt er det jo ligemeget, for vi elsker den her kat og det ændrer hans indavlsprocent ikke en hylende fis ved. Jeg har valgt ikke at være så bekymret, og det har jeres svar bidraget til.

Og Mette, du har ret, både Klivagers Quincy og hans far Fimpe er på tavlen, og Quincy’s mor er datter af Fimpe. Mor og søn har ergo samme far. Og min kat er mørk, men det kan jeg jo godt lide:)

Og skal jeg have en burmeser igen, så vil jeg tjekke stamtavlen sammen med en, der har forstand på det inden. Og det er sikkert, at jeg skal have burmeser igen, for det er en dejlig katterace. Hvis ikke det var for at jeg kun må have to katte, var mit hus fyldt med dem til bristepunktet:)

En gang burmeser…altid burmeser har jeg læst et sted…og det passer.[/QUOTE]

Bare sørg for, at den person, du får til at gennemgå stamtavlen er én, der har forstand på burmesere og ved, hvad der ligger i de forskellige katte - ellers er du ikke hjulpet på nogen måde. Tallet siger dig ikke en dyt, hvis ikke du kender noget til katten. Som du kan se, har Quincy en temmelig høj procent, men jeg har ikke hørt om nogen af hans efterkommere (jeg har selv mindst to, Fanny og Ana - og jeg mener også, han eller hans far har skylden for Gallianos farve), der skulle have helbredsmæssige problemer - så for en person, der “bare” mener at have forstand på at læse stamtavler, kan han jo være “farlig” :slight_smile:

Du skal så også være klar over, at medmindre du tager fat i den opdrætter, der “har lavet” stamtavlen, vil du nok ikke finde nogen, der kender alle kattene bag. Der er meget import til Danmark og resten af Europa af f.eks. australske og new zealandske katte for at få nyt blod ind i genpuljen og deres stamtavler kan være svære at gennemskue, hvis man vil vide alt.

Og ja - én gang burmeser, altid burmeser :wink: