Stamtavler har en funktion - så tager vi den lige igen igen

Jeg ved at mange herinde er træt af den her diskussion, men jeg fatter ikke at det kan være så svært at forstå og jeg føler indimellem at jeg slår i en dyne. Denne gang var det godt nok ikke en kat men min kæphest en Rottweiler, der udløste min undren og indrømmet overfor jer …min irritation!

Personligt er jeg fuldstændig ligeglad med om folk køber deres katte, hunde, kaniner og marsvin uden stamtavle (anede faktisk ikke før for nylig at de to sidstnævnte kunne få stamtavle).

I mine øje er en hund en ægte hund når den siger vov og en kat er en ægte kat når den siger miauv! Og alle dyr er skønne med og uden stamtavle!!!

Jeg mener heller ikke det kan diskuteres om en kat/hund uden tavle er en ÆGTE KAT/HUND for selvfølgelig er de det! Det der kan og bør diskuteres er hvorvidt en kat/hund er ægte racekat/hund hvis der ikke eksisterer en stamtavle.

Vil man have en kat eller hund uden stamtavle - fint med mig, men så må man altså også forvente at få en kat/hund som ikke er raceren eller racetypisk. Vil man sikre sig at få den “ægte” vare (undskyld udtrykket) så kræver det at køber får et certifikat. Folk forstår det med Rolex-ure, Guccie-tasker, Børge Mogensen møbler, Verner Panton lamper så hvorfor fatter de det ikke når det gælder katte/hunde???

“Jamen jeg har set både far og mor´en” “Jeg har ikke noget at bruge stamtavlen til men den er skam ægte” “Det er kun snopperi med den stamtavle for enhver kan jo se at den er ægte” “Opdrætter sagde at de ikke ville trække stamtavle på dette kuld for det vil koste køberne så meget ekstra!”

Forklaringerne er mange og de er lige irrelevante for det er nu engang sådan at har man ikke en stamtavle, ja så har man en ægte kat/hund men ikke en ægte racekat/hund!

Disse mennesker er skam opdrættere for det kræver jo intet at være opdrætter, men de er ikke REG. OPDRÆTTER og deri ligger hele forskellen.

Er man sikker på at den kat/hund man har stamtavle på er raceren? Nej desværre er det opdrætterne der “trækker” stamtavlerne og de kan påstå hvad de vil, og der er ingen kontrol af om det er de forældre der nævnes der rent faktisk er forældre til kuldet. Det forfindes men heldigvis yderst sjældent da de fleste reg. opdrætter tager sit opdræt og sine linier meget seriøs - for reg. opdrættere er opdræt jo en lidenskab og tæt knyttet til opdrætterens personlige ære og stolthed.

Opdrættere der sælger “ægte” katte/hunde uden tavle findes i hopetal, og her handler det ikke om genetik og psyke… raceforædling er en by i Rusland.

Jeg siger ikke at man skal vælge den ene frem for den anden, når man vil have sig en familiekat/hund. Jeg siger bare at køber du kat/hund udfra en forkærlighed for en bestemt races udseende og sind, ja så skal man købe en stamtavlekat/hund. Er man ligeglad med hvordan katten/hunden udvikler sig typemæssigt (både udseende og temperementmæssigt) ja så kan man rolig købe en kat/hund uden stamtavle.

Der er bare visse ting man skal tage højde for:

Køber man en kat/hund uden stamtavle så svarer det til at købe en “lykkepose”. Du kender købsværdien i kr. og øre, men du har ingen garanti for at indholdet svarer til prisen, eller om indholdet passer til din type. Du kan ikke klage over “varen” ikke svarer til dine forventninger for der er ingen fast “varebeskrivelse” ved en “lykkepose”.

Som køber af en stamtavle kat/hund så svarer det til at købe et mærkevare. Du er garanteret et bestemt design, en bestemt kvalitet og du har klagemulighed, hvis der er fejl og mangler ved “varen”.

Personligt var det vigtigt for mig da jeg skulle have mine første katte, at de havde et bestemt sind og et bestemt udseende. Udseendet kunne jeg sikkert havde fundet hos en huskat, men jeg ville være sikker på at sindet var således som jeg ønskede mig, velvidende at selv en racekat kan afvige fra standarden, så var der større sandsynlighed for at de havde det temperament jeg søgte når jeg valgte racerene katte og som nævnt er en stamtavle min eneste garanti for at de er racerene.

Aslan er på mange område atypisk for sin race, eller retter mange briter gør det han gør, det er bare ikke overensstemmelse med beskrivelsen af racen, men i det store og hele er han som jeg forventede mig at han skulle være.

Det samme gjorde sig gældende ved mine hunde. Jeg ville aldrig købe en rottweiler uden stamtavle, da det er så vigtig for mig at vide hvad jeg kan forvente af hundens temperement. Lige netop med brugshunde syntes jeg det er så vigtigt at de kun købes hos reg. opdrættere og at de er hvalpetestet, således at køberen kan matches med lige netop den hund der passer til den familie den skal indgå i. Det nytter jo ikke at sælge en dominerende hund til en førstegangsejer ej heller en forsigtig hund til højtråbende familie osv osv.

Denne vejledning - uanset om det gælder en kat eller en hund, er man sikker på at får hos en reg. opdrættere fordi de har erfaringen med netop den race de avler på. Jeg siger ikke at der ikke findes ureg.opdrættere der har samme viden, men man kan som køber ikke vide sig sikker, medmindre man køber hos en reg. opdrætter.

Ønsker man at købe en kat/hund uden stamtavle, er det bedste sted i mine øjne de forskellige intenater rundt omkring, da disse dyr er blevet bedømt af proffessionelle og så kan man samtidig tilbyde et trængende dyr et kærligt hjem, så det er jo en “win-win situation.”

Det hjalp at få luft, irritationen har sluppet sit tag i mig …for denne gang.

MB- Johnny og Troldemor - jeg ved ikke lige hvor det skal postes så kan I ikke flytte det hvis det er forkert!

Godt sagt - og ih, hvor jeg kender den dsjgkgferuguw thb -følelse i maven når man udsættes for disse kommentarer ol.

Ja eller hvis man absolut vil have en raceren misser men ikke er villig til at betale det det koster…så køb en genbrugskat…dem er der også rigtig mage af… :smiley:

Et super godt eksempel på, hvornår det er trist IKKE at have en stamtavle på ens elskede kat er, som vores historie med Liva:

http://www.jakobmette.dk/livahistorie.htm

Vi vil aldrig få noget af vide om de to kuld hun har fået - og ÅH hvor ville vi gerne det :slight_smile:
Vi vil aldrig komme til at se hendes forældre - og ÅH hvor ville vi gerne det :slight_smile:
Vi vil aldrig komme til at se hendes ophav mange generationer tilbage
Vi kan ikke være sikre på hendes alder
osv osv

Så hvis man har sådan et behov, så får man en lille smule mere ved at have en stamtavle på, der får man både fødselsdato, familieophav osv :slight_smile:

… og nej Liva er ikke en Maine Coon - hun er en look a like herhjemme hos os - men verdens smukkeste af slagsen -love

Muligvis en look-alike men hold da op hvor er hun smuk og sikken er historie hun har med sig. Jeg viste ikke at Maine Coon havde ændret sig, troede faktisk at det var en af de race der havde beholdt sit udseende. Så lærte jeg også noget nyt i dag!

Jeres andre katte er nu heller ikke så ringe endda [bigloony]

Tak tak - og ja det med den gamle type er nu noget vrøvl, har bare ikke fået ændret det :smiley: For jeg kender katte der er 11-14 år gamle og de er lige så flotte i typen osv som dem vi ser på scenen i dag :wink: Liva er bare en type med meget kort snudeparti, og derfor også tanken om at hun nok er en blanding, men en køn en af slagsen :wink:

Jamen så har jeg lært en ny ammestuehistorie i dag, men køn det er hun uanset hvad!