Stamtavler

Hmmmm kom til at tænke på noget omkring upskuld og opdrætte der får upskuld, skal de killinger der er ups ha’ stamtavle, og hvad hvis man er opdrætter og vil opdrætte med vilje på sine huskatte, skal de så også ha’ stamtavler?
Spørger bare fordi jeg sad og kom til at tænke på, og jeg aner ikke hvor jeg skal søge info.

Jeg ved, at der skal søges stamtavler på alle kuld - også ups-kuld. Det med bevidst at opdrætte med en huskat indblandet rækker min fantasi dog ikke til, at en seriøs opdrætter vil gøre.

Jeg ved, at der skal søges stamtavler på alle kuld - også ups-kuld. Det med bevidst at opdrætte med en huskat indblandet rækker min fantasi dog ikke til, at en seriøs opdrætter vil gøre.[/quote]

Hun mener at hun vil parre huskat med huskat… ikke huskat og racekat :slight_smile:

Jeg ved, at der skal søges stamtavler på alle kuld - også ups-kuld. Det med bevidst at opdrætte med en huskat indblandet rækker min fantasi dog ikke til, at en seriøs opdrætter vil gøre.[/quote]

Tak.

Jeg mente ikke at racekatten skulle parres med huskatten, men huskatten med en huskat. Hvis en opdrætter gør det, skal der så også tavler på dem?

Tak.

Jeg mente ikke at racekatten skulle parres med huskatten, men huskatten med en huskat. Hvis en opdrætter gør det, skal der så også tavler på dem?[/quote]

Det ved jeg så ikke, jeg tror ikke, jeg kan komme i tanker om nogle opdrættere med stamtavlekatte, som også har fertile huskatte. Det er vist ikke at anbefale, da det jo forøger chancerne for upskuld mellem stamtavlekatte og huskatte betydeligt.

Tak.

Jeg mente ikke at racekatten skulle parres med huskatten, men huskatten med en huskat. Hvis en opdrætter gør det, skal der så også tavler på dem?[/quote]

Det ved jeg så ikke, jeg tror ikke, jeg kan komme i tanker om nogle opdrættere med stamtavlekatte, som også har fertile huskatte. Det er vist ikke at anbefale, da det jo forøger chancerne for upskuld mellem stamtavlekatte og huskatte betydeligt.[/quote:2ajsvz7s]

Okay.
Det med ups kuld og blanding kan da undgåes ved kun at ha’ fertile katte af samme køn.

Tak.

Det ved jeg så ikke, jeg tror ikke, jeg kan komme i tanker om nogle opdrættere med stamtavlekatte, som også har fertile huskatte. Det er vist ikke at anbefale, da det jo forøger chancerne for upskuld mellem stamtavlekatte og huskatte betydeligt.[/quote]

Okay.
Det med ups kuld og blanding kan da undgåes ved kun at ha’ fertile katte af samme køn.[/quote:3clfwvg1]

Jeps - mon ikke det tager de fleste upskuld i den retning -høhø

Jeg tror det bliver meget svært at få solgt huskattekillinger uden det bliver en meget stor underskudsforretning, hvis du vil gøre det på samme måde som dit NFO opdræt. Der mener jeg med tests, neutralisering inden de flytter hjemmefra osv.

Jeg lærte i øvrigt på NSR´s kørekort at som registreret opdrætter, skal du søge tavle på alle killinger født i dit hjem. Også selvom forældrene er huskatte/ikke har tavle.

Tak.
Nu sagde jeg ikke at jeg ville opdrætte huskatte, kun hvis jeg ville, det er bare tanker der kommer, og derfor spøger jeg, det er da lidt spændende at vide noget om. Og jo, desværre vil folk ikke betale for en huskattekilling der er i orden.

Kom lige til at tænke på, hvorfor skal skal alle katte uanset om det er huskat eller racekat ha’ stamtavle når de kommer fra en opdrætter?

Hejsa

Jeg tror at Nickie måske kan svare på nogen af spørgsmålene vedr. huskatte opdræt. Hun er den eneste som jeg har hørt om har stamnavn og “kun” opdrætter huskatte - nogen smukke nogen :slight_smile:
http://www.sitecenter.dk/roldepilegaarden

MVH
Gitte

Ja det kan hun sikkert, jeg kender hende godt.

Glemte at sige tak for linket, så tak for linket [bigloony]

Var så lidt Pia, må indrømme jeg har anbefalet hendes side til mange med spørgsmål om avl/show af huskatte :slight_smile:

MVH
Gitte

Ja hun må da også vide en del om det. Jeg har bare ikke lige tænkt på hende.
Jeg har lige skrevet til hende, og hun har dejlige katte.
Zilaz har været oppe mod en af hendes, men kan ikke huske hvem af dem, men han vandt i hvert fald, hendes dreng altså.

Fordi det er en vedtægt som vi registrerede opdrættere har valgt at vedkende os da vi søgte FiFE stamnavn og fordi at man har den regel der hedder at hunkatte må kun få 3 kuld inden for 24 mdr. Og hvis fx. hunkatten får et upskuld i løbet af de 24 mdr. ja så tæller det upskuld altså med.[/quote]

Okay, tak skal du ha’.
Jeg vidste godt de kun må få 3 kld inden for 24 måneder, altså 3 kuld på 2 år, men jeg vidste ikke at upskuld og huskattekillinger skulle ha’ tavler, men jeg syntes det er en helt ok regel.

Jeg har kun en huskat, Zilaz og han er kastrat, så har jeg Kista hun er fertil NFO og mit stamnavn er PH Ziki, så hvis jeg ville opdrætte huskatte så skal de ha’ tavler, så vidt jeg kan forstå.

Hvis du bevidst vil opdrætte huskatte og er registreret opdrætter så ja det er jo logik. Men kræver vist også at dine huskatte har stamtavler/bliver reg.??[/quote]

Ja det kan tænkes at de så skal ha’ tavler, jeg ved det ikke. Ja hvis jeg vil opdrætte på huskatte, så skal de vel reg. et eller andet sted. Både Zilaz og Kista står i et register, jeg skrev dem begge på papir da jeg kontaltede Royal Canin som opdrætter, og der sagde Grant at jeg skulle skrive dem begge på kontrakten, er det det du tænker på?

[quote=“Sparhawk”]

nej det jeg mener er at så skal huskattene være reg. i din klub/FIFE.

Kista er jo reg. i FiFE og har dermed stamtavle også. For at kunne lave stamtavle på huskattekillinger, kræver det jo at deres forældre er reg. i klubben/stamtavlesystemet.[/quote]

Okay, tænkte nok det var det, men hvad så hvis man har en huskat der løber væk fra en og kommer hjem og skal ha’ killinger, og mormissen ikke er reg.? Eller man får en huskat som ikke er reg. og man gerne vil ha’ killinger på hende?

[quote=“Sparhawk”]

Så er spørgsmålet om du vil have stamtavler på de killinger, umiddelbart vil jeg ikke tro at du skal trække tavler på sådanne tilfælde.

Men igen prøv at høre Nikie ad, hun må om nogen have undersøgt lidt af hvert for huskattenes vedkommende.

Min primære interesse ligger jo hos Racekattene -sorry[/quote]

Okay, tak skal du ha’.
Jeg afvendter svar fra Nikie om nogle af mine spørgsmål.