Starte opdræt - hvad med a-kasse?

Hej katteelskere

Jeg overvejer at starte et opdræt - bare som hobby, men måske senere fuldtids. Ved I hvordan og hvorledes det påvirker med a-kasse osv. når jeg nu går ledig?

Jeg har kigget på min fagforenings hjemmeside A-kasse hos Krifa - Vi hjælper dig, hvis du bliver ledig! men syntes ikke jeg kunne finde noget. Ville ikke ringe med dumme spørgsmål hvis en af jer vidste noget :).

det har ingen indflydelse på hinanden… De tæller ikke som inkomst (er ikke skattepligtig)
man tjener jo intet på at opdrætte. Det er bare fyldt med udgifter så det man får ind for killinger plejer aldrig at dække udgifterne

jeg har forresten endnu til gode at opleve en der opdrætter på fuld tid…

Det kommer vel an på, hvordan du tænker. Der er jo en hel del opdrættere, der ikke arbejder, fordi de f.eks. er på førtidspension - er de ikke fuldtidsopdrættere?

Som Line siger, så er det “bare” at gå i gang… MEN!!! og det er et stort men :slight_smile:

Hvis din eneste indtægt er dagpenge, vil jeg fraråde dig at starte :slight_smile: Det er DYRT at opdrætte :slight_smile: Jeg kender ingen, der opdrætter fuldtid ej heller tjener penge på det :slight_smile:
Opdræt ER hobby, det er småpenge du som opdrætter kan få ind på salg af killinger. :slight_smile:

Jeg tror der tænkes fuldtidsopdræt som “kan leve af det” :slight_smile:

For mig er en førtidspension også et arbejde, da du får “løn” for at gå hjemme og passe på ens egen krop og sjæl.
(det samme er pension. Akasse og kontanthjælp er for mig penge du får, fordi du arbejder med at finde et arbejde)
At opdrætte fuldtid betyder for mig at man opsiger sin stilling for at gå hjemme og passe killinger og lade indtægterne derved blive ens løn…

Det er så en noget mere firkantet fortolkning end jeg ville bruge. For mig er et opdræt på fuld tid at man - ligesom når man arbejder fuld tid - bruger størstedelen af sin dag på det :slight_smile:

[QUOTE=Thilde;852733]Hej katteelskere

Jeg overvejer at starte et opdræt - bare som hobby, men måske senere fuldtids. Ved I hvordan og hvorledes det påvirker med a-kasse osv. når jeg nu går ledig?[/QUOTE]

Hvis du taler om fuldtidskatteopdrætter som “arbejde”, så glem alt om det - jeg har hørt om hundeopdrættere, der kan gøre det, men der er bare ikke ret mange penge i katte i forhold til hunde.

Derudover kræver det et kæmpe arbejde, at starte op som opdrætter. Hvilken race? Indkøb af avlskatte? Indsigt i linier og arvelige sygdomme, du skal have en mentor osv osv osv.

Medmindre du har røven fuld af penge og virkelig brænder for opgaven, så glem alt om det.

I forhold til at du er på dagpenge fra A-kassen, så har det ingen indflydelse på det at du også er hobbyopdrætter af katte. Men kommer du over på kontanthjælp så er sagen en helt anden, da salg af killinger betraget som en indtægt(og nej de accepterer ikke at man prøver at stille et regnskab op med hvad det har kostet at opdrættet kuldet og hvad killingen er solgt til) De kigger meget strengt på hvad du har taget for killingen og kan godt finde på at bede om at få en kopi af salgskontrakten som bevis for at killingen er solgt for det beløb du har opgivet til dem.

Så kort og godt, ryger du på kontanthjælpen - så er det bedst at indstille opdrættet på pause ! Det skal dog lige påpeges at hvis man er på førtidspension så rører de ikke ved opdrættet, da man som førtidspensionist må have en indtægt ved siden af , kan dog ikke huske loftet for det men ærligt talt så mange penge får man heller aldrig på et katteopdræt i indtægt.

Jeg forstår så ikke helt din bemærkning: bare som hobby, men måske senere fuldtids. Katteopdræt vil ALTID være en hobby. En meget dyr hobby. Man kan ikke leve af det. Tværtimod vil jeg sige, at man skal have en langt større indtægt end kontanthjælp - selv på almindelige arbejdsløshedsunderstøttelse kan det være utroligt svært at få det til at køre rundt.
Du skal jo være SIKKER på, at du har råd til uventede udgifter ( så som et kejsersnit på en hellligdag - mellem 8.000 og 10.000 - og det kan nemt være uden levende killinger), tilbagekøb eller erstatning af solgte killinger m.m.

Så man skal ikke starte opdræt hvis man ikke har en god økonomi og helst en der er rimelig sikker.

Og ja, HVIS du sælger noget - så påvirker det din a-kasse og/eller evt. kontanthjælp.

Nu dpørger jeg måske dumt, men … netop det at salg bli’r trukket i en kontanthjælp… gælder det også hvis man rydder ud på loftet og sælger sit tøj på QXL f. eks?

For hvis det ikke gør, så forstår jeg ikke forskellen. Man sælger noget man “har i huset”.

Hvis derimod alle former for indtægt, incl. at man sælger sit tøj eller møbler, bli’r modregnet så er det en anden ting, men … det kræver jo også i begge tilfælde at man fortæller om det… Og hvem (vær nu ærlige!) ringer til sin sagsbehandler og fortæller at man har solgt en kat eller et par støvler så man kan blive trukket i næste måneds kontanthjælp?

Jeg advokerer på ingen måde for socialt bedrageri, men den der undrede mig :slight_smile:

Det man nok skal være mere parat til med salg af katte end med salg af støvler er sladrehanke…

Enig. Det spørgsmålet går på er faktisk om man også skal opgive salg af et par støvler til kommunen? For det vidste jeg ikke at man skulle, hvis man skal :slight_smile:
Der bør være en bagatelgrænse. Hvis man får 100 kr i fødselsdagsgave opgiver man jo heller ikke den. får man 10.000 er det lidt en anden sag…

Der er nok forskel på at have en hjemmeside med SALG for øje - og så på at sælge et par gamle ting på et loppemarked.

[QUOTE=TrekkieGrrrl;854061]Nu dpørger jeg måske dumt, men … netop det at salg bli’r trukket i en kontanthjælp… gælder det også hvis man rydder ud på loftet og sælger sit tøj på QXL f. eks?

For hvis det ikke gør, så forstår jeg ikke forskellen. Man sælger noget man “har i huset”.

Hvis derimod alle former for indtægt, incl. at man sælger sit tøj eller møbler, bli’r modregnet så er det en anden ting, men … det kræver jo også i begge tilfælde at man fortæller om det… Og hvem (vær nu ærlige!) ringer til sin sagsbehandler og fortæller at man har solgt en kat eller et par støvler så man kan blive trukket i næste måneds kontanthjælp?

Jeg advokerer på ingen måde for socialt bedrageri, men den der undrede mig :)[/QUOTE]

Grunden til at man trækker salg af killinger fra en kontanthjælp er at beløbene betragtes som en indtægt fordi katteopdræt er en virksomheds der er tale om en “vare” der produceres og sælges :frowning:

Det behøver som ikke være sladrehanke, kommunerne har som folk ansat til at tjekke op på om de oplysninger der gives af folk på overførselsindkomst er korrekte. Rent følelsesmæssigt kan jeg som godt forstå at man gerne vil sit opdræt, men som borger og skatteyder, så vil jeg da også helst at de penge der gives ud sker indenfor lovens rammer.

De kære penge blot de dog groede på træerne.
Skattevæsenet holder sig da heldigvis fra os ellers sku de konstant lade os trække underskud fra inden skat og det ønsker de ikke. At sælge f.eks 7 killinger til 4500kr lyder jo som en guldgrube. Det kan det da også være hvis du på forhånd har betalt hidtidige regninger. Tro mig det er dyrt at have katte. Jeg er lige flyttet og misserne skal selvfølgelig have standsmæssige beboelser så de ikke behøves at ligge i lag på min sofa. Jeg må slippe omkring 100 000 inden jeg og misserne er tilfreds. Nå ja det skal man selvfølgelig ikke ud at bruge til en han og en hun. Jeg har jo et par mere nærmere bestemt tælle tælle … 10-13 stk. Plads til killingerne sku her jo også gerne være. Var lige ved dyrlægen den anden dag. Puha næsten 3000kr måtte jeg af med. Vil så lige nævne at jeg ingen syge katte havde med. Vil gerne på udstilling. ØH mon jeg har penge til det lige nu.

Du kan godt høre at det med at have det som fuldtidjob det kræver penge et eller andet sted fra og helst en hel del. At det udmærket kan fylde hele ens dag, se det er en helt anden snak.
At det så er mega sjovt og helt vidunderligt altid at være omgivet af gode kærlige venner, se det får jo en til at glæmme alle trængslerne med sygdom, penge, utilfredse killingekøbere og andre mere eller mindre charmerende ting.

Er det ikke fastslået at katteopdræt IKKE er en virksomhed? Man kan ikke, så vidt jeg ved, momsregistreres som “kattoprætter” og trække et evt underskud fra…

Nu er det sådan, at man må have en formue på 20.000 kr., så når man sælger en kat, når man langt fra op på de 20.000 kr., så de bliver ikke modregnet i kontanthjælpen.

Skal lige huske at tilføje, at den formue på 20.000 kr. gælder for par.