Staten vil skære i SU'en!

Det er der i hvert fald et forslag fra OECD i rapporten Education at a Glanceom at de skal gøre.
De skal skære SU’en fra 6 år til 4 år. Dvs. at man ikke kunne gennemføre en alm. universitets uddannelse på 5 år på berammet SU.
Det betyder at man skal ud og arbejde det sidste år i ens uddannelse. Hvilket igen betyder at det ene år tilbage nemt kan komme til at tage 2, 3 eller flere år at gennemføre, da man ikke har tid til at hellige sig studiet så meget når man skal arbejde ved siden af. Alt efter studiets sværheds grad har visse studerende slet ikke tid til at have et fritids job ved siden af som sagerne står nu. Hvad skulle de dog gøre hvis ikke de fik SU? Jeg tænker her på f.eks. medicin som er et meget krævende studie. De laver stort set intet andet end at læse og har meget sjældent tid til at være sociale, endsige arbejde ved siden af.

Læs mere og skriv meget gerne under her
http://bevarsu.skrivunder.dk/?s=1

Sådan rent personligt så synes jeg at det er bindegalt det forslag. Det strider mod alt hvad staten ellers arbejder for ifht at få studerende hurtigere færdige.
Jeg selv er ikke engang sikker på om jeg ville have begyndt på en uni-udd. hvis jeg fra start af vidste at jeg ikke kunne få SU i alle mine studie-år.
Som det er nu er det ene ekstra år en enorm buffer der hjælper mange igennem. Jeg er igang med mit 3. år, men pga. et par dumpede fag (der blev bestået i januar, hurra) og et enkelt fag, som jeg ventede med at tage, da jeg var ved at dø helt i mit studie sidste forår, er jeg nu ½ år bagud ifht berammet tid.
Det at jeg har det ekstra år af SU at løbe på og at jeg har fået lov at være det ½ år bagud har betydet for mig at jeg ikke er droppet ud, men derimod stadig kan se frem til SU mens jeg arbejder hen mod at blive færdig.
Kan slet ikke forestille mig hvad jeg ville have gjort hvis jeg havde vidst at SU’en kun var 4 år! -surrender

Kære Eva…:wehuu:

Jeg kan kun tilføje; at de skulle skamme sig.

Vi skal være mere end taknemmelige for; at vores unge
tager en uddannelse; hvor de i forvejen må arbejde for
at klare sig.

Min ældste søn er lige blevet færdig som speciallæge i neurologi.
Han har læst i 15 år.
Og knoklet og knoklet :S altid.

Jeg bliver både sur og gal.

Mange kærlige hilsner til dig…
og andre unge.
I er godt nok seje…[bigkiss]

Mona - Tak for dit indlæg. Ja, med en søn med så svær en uddannelse må du kende alt til det. Jeg håber du har været inde og skriver under også :slight_smile:

Det er så trist, at de hele tiden, skal gøre det sværere og sværere for unge mennesker at få en uddannelse. Det er samfundets vigtigste investering efter min mening. Hvorfor tage SU fra unge, som knokler med en universitetsuddannelse, med det alternativ, at nogle måske er nød til at drope ud af studiet og i værste fald ende på bistandshjælp. Det er der da absolut ingen logik i.

Hvis jeg ikke havde haft muligheden for at få SU, da jeg læste medicin, var jeg aldrig blevet færdig med den uddannelse. I flere år af mit studie var jeg enlig forsørger og med begrænset mulighed for “bare” at tage arbejde ved siden af. Det var jo selvfølgelig mit eget valg, men i mine øjne da langt bedre, end hvis jeg ikke havde fået en uddannelse. Men desværre overrasker det mig nu ikke. Vores nuværende regering bygger på liberalistisk politik, så det er, hvad vi vil kunne forvente i fremtiden, hvis du spørger mig. Så kan vi komme tilbage til hvor vi var for mange år siden, hvor kun dem, der havde forældre, som var rige nok til at kunne forsørge deres børn under uddannelsen, der får en uddannelse. Så meget for lige adgang til uddannelse. Uanset SU eller ej, så har det aldrig eksisteret, men det vil blive endnu sværere for mennesker, som kommer fra de “lavere” sociale klasser at få sig en længerevarende uddannelse, hvis de skærer i SU’en.

Så min underskrift er en selvfølge :slight_smile:

Ja, det ret dumt at skære i SU’en. Jeg troede de sagde at vi skulle være et videnssamfund.

Har meldt mig ind i facebookgruppen. -tihi

Rolig nu. Det er da helt fint at skære i SU’en - det motiverer bare de unge mennesker til at rubbe neglene lidt og blive hurtigere færdige med læseriet :slight_smile:

Og husk på, nu har vi jo lettet topskatten …man kan jo ikke både blæse og have mel i munden, vel :muhaha:

Selvfølgelig er vi klar over, at ikke alle unge er lige hurtige, så vi har faktisk et lovforslag på tegnebrættet, og hvis vi kan samle flertal for det, så kan I godt regne med, at der samtidig med nedskæringerne i det offentlige vil blive stillet forslag om, at døgnet udvides fra 24 timer til 36 timer.

…og så er det jo ikke noget problem, at seks SU-år bliver til fire, vel :inlove:

Mange hilsner

Anders F.


.

[quote=Charlotte Oeh.;123048]Rolig nu. Det er da helt fint at skære i SU’en - det motiverer bare de unge mennesker til at rubbe neglene lidt og blive hurtigere færdige med læseriet :slight_smile:

Og husk på, nu har vi jo fjernet topskatten …man kan jo ikke både blæse og have mel i munden, vel :muhaha:

Selvfølgelig er vi klar over, at ikke alle unge er lige hurtige, så vi har faktisk et lovforslag på tegnebrættet, og hvis vi kan samle flertal for det, så kan I godt regne med, at der samtidig med nedskæringerne i det offentlige vil blive stillet forslag om, at døgnet udvides fra 24 timer til 36 timer.

…og så er det jo ikke noget problem, at seks SU-år bliver til fire, vel :inlove:

Mange hilsner

Anders F.

.[/quote]

Hvor er det godt at far altid kan ordne tingene for mig, når jeg bliver forvirret.

Tak Anders F. -kramer

-LOL

Selvfølgelig skal muligheden være der for folkets børn , uanset hvilket sted de kommer fra ,så de kan få en videregående uddannelse …

Men det er jo kun hvad man kan forvente med en borgerlig regering -grrrierdumme

Ja det er da det mest latterlige jeg nogensinde har hørt. danmark lever af at vi er rige på uddannede og ikke guld…Skære de SU en ned, så stopper folk med at uddanne sig og hvad så?

De skulle skamme sig dem der har lavet det lovforslag

Tak Anders F - altid dig der kan klare skærene! :wink:

Faktisk er det at skære i SU’en det modsatte af hvad regeringen ellers har arbejdet på de senere år - at få de studerende hurtigere færdige - så satser på at det ikke er noget der bliver set positivt på fra liberal side heller.

Men en af mine kammerater pissede mig godt nok lidt af i forgårs - han mente at det var en god idé for så ville dem der ikke kunne bestemme sig nok mindre begynde på studier og spilde statens penge!
Argh! Hvad er det for en holdning! Havde ikke lige tid til at argumentere med ham da jeg skulle nå en bus. Men dem der så HAR et mål med deres uddannelse og ved hvad de vil skal så straffes fordi nogle ikke kan bestemme sig? Det giver da ikke mening. Så burde man hellere sætte adgangskravene for diverse uddannelser op så det blev sværere at komme ind. Men det ville nok kræve en pokkers masse dyr administration at skulle se på opgaver eller “hvorfor skal jeg optages-essays”.

forstår virkelig ikke det foreslag fra OECD? Hvad skal det dog gøre godt for? Ja ja og hvad så hvis vi kunne komme til at tjene penge bagefter - så skal vi forgælde os yderligt imellem tiden? jeg er ikke sikker på banken vil godtage den særligt meget. De er i hvert fald ikke ret imponeret over min udd. når jeg haft overtræk…

Ja det er skam.

Jeg er imod det. SUen i Dk bør vi værne om. Det er langt fra alle lande, der har sådan et fantastiske system.

Jeg betaler selv alt på min uddannelse, som heller ikke er SU godkendt. Det skulle nødig blive sådan på alle skoler omend jeg nogle gange fornemmer at Fogh gerne så det ske.
Det fungerer på Etologisk Institut af to hovedårsager:

  1. det er elever som BRÆNDER
    2)Systemet sorterer hurtig de useriøse elever fra - hvilket er fint, da det ville være kedeligt, hvis folk, som tror at det at sidde i tre år og klappe på kæledellehunde er lig med en uddannelse, hvor de bagefter kan kalde sig eksamineret adfærdsterapeut og dyretræner med bachelor i etologi og indlæringsteori.

Af samme grund er Roger ikke interesseret i en godkendelse.

Men det fungerer bestemt ikke på alle andre skoler af den grund.

MVH

Helle - Det er jo det. Men jeg har også indtryk af at din skolegang foregår anderledes end f.eks. uni’s ? Hvor det er 7 ugers undervisning efterfulgt af 3 ugers eksamen, 7 ugers undervisning etc… (Århus uni, naturfagligt fakultet har det sådan)

Ja mit er DE - Distance Education… hvad hedder det? Fjernstudie må det være!

Vi er der i weekender, har adgang til lærerne alle dage, også via webcams og virtuelle klasselokaler - så det er meget high tech:-) - eksamener og opgaver kommer løbende - og når du dem ikke, så er det din egen skyld…

Det er en uddannelse på universitets niveau men meget anderledes end da jeg gik på Odense Uni i sin tid (filosofi:-))

JEG har - modsat dig fx - meget større mulighed for at arbejde ved siden af mine studier! Det er derfor jeg synes, at regeringens idé om SU er dødsyg - for når man læser som du beskriver her, ja så studerer man altså meget mere efter faste rammer end jeg gør - jeg kan jo læse når jeg vil…

MVH

Helle - Ja, og vi har jo en del timer der er obligatoriske og hvis man ikke opfylder sin mødepligt kan man ikke få lov til at gå til eksamen i det pågældende fag (og også obligatoriske opgaver/afl. self.)

Ja I er ikke frit stillet til at læse når det passer jer, som jeg fx er. Jeg kan derfor bedre klare mig uden SU - det kan I ikke.

Jeg synes det er et virkelig dårligt forslag - det ligner et forsøg på at presse folk igennem - og på min skole kan man fx som jeg lige har gjort tage et halvt år fri midtvejks og samle nye kræfter - alene fordi skolen beskræftiger sig med lære om indlæring, så VED man her, at det at presse læring ind aldrig giver et godt og varigt resultat. Vores undervisning bærer præg af at lærerne har viden om indlæring. Fx kan man kun lytte intens i 20 min - så skal man koble fra 5 min ca og så kan man igen.

Regeringen aner tydeligvis intet om indlæring!

MVH

Jeg forstår det ikke - nu har man i flere år råbt op om at man skal tage gode og lange uddannelser og at man skulle gøre det på mindst mulig tid. Nu vil man så skære ned på su’en som helt sikkert vil gør at nogle ikke har råd til den længere uddannelse eller som må tage sig længere tid end de 5-6 år det ellers ville tage fordi de skal arbejde ved siden af.

Det tager 8 år at studere medicin - hvis du så vil være
speciallæge er det 7 år mere = 15år (efter Jensens den lille regnebog)

Et udtryk fra min barndom :tihi:

Hvordan er det nu…mangler vi læger…:doh:

Små-irriterede hilsner
Mona

Først lige en lille kommentar, det er da ikke på S.U. alle 15 år til speciallæge niveauet?

Men jeg forstår ikke hvorfor man ikke lukker for S.U. til svenske og norske studerende. Der er mange der kommer til DK for at tage uddannelse under S.U. for derefter at rejse hjem igen.
Jeg syntes, hvis man skulle skære ned, at det måske var stedet at kikke hen. Hvorfor skal vi betale for andre landes uddannelse? Det har altid været svært for mig at forstå.

Min er berammet til at tage 5 år til en kandidatgrad, mange tager så en 6 år da det nogen gange kan være svært at nå det hele pga evt. dumpede fag eller andet.
Jeg ved ikke hvordan det er på læge studiet, men tager man de to yderlige år til phD så er man ansat og får løn undervejs (så vidt jeg har forstået det), det kan være det er det samme på medicin studiet?