Sterilisation af diegivende misssemor

Kan man det eller skal Fie holde ud?

Hun SKAL jo lukkes - men hun har den her lille snebold ved navn Smilla… Men hun tisser og løber og tisser og tisser og kalder… og Fie skal jo lukkes… Så hvornår kan jeg gøre det?

Jeg tænker om Smilla river i stingene?

Og hvad med mælkeproduktion og narkose osv… ?

Håber nogle kan dele deres erfaringer, for det er lidt synd for Fie at gå der og være sådan i løb, når det er spild…

Vent til den lille ikke patter mere - kan du ikke holde Fie ud, så sæt hende på p-piller indtil hun kan snittes

Jeg ville nok vælge at give Fie p-piller, indtil Smilla er vænnet fra. Men ellers er der vel ikke den store forskel i forhold til mælkeproduktion og amning på at sterilisere i forbindelse med et kejsersnit eller midt i diegivningen:? :gruble:

Nej, og derfor vil de fleste dyrlæger heller ikke kastrere en hun samtidig med kejsersnittet, men vente til killingerne er vænnet fra. Risikoen for at mælkeproduktionen reduceres eller helt forsvinder er for stor.

Jeg ville nu også liiiige vente til lillepigen ikke var så afhængig af sin mor.

Hvor gammel er killingen?

er smilla ikke næsten 6 uger gammel?

Jeg ville give morkatten p-piller til killingen er de ca 12 uger.

Jeg vil så sige, at jeg har erfaring med at kastrere hunkatte der har killinger. Jeg har lige fået kastreret to hunkatte - begge har 3 killinger i en alder af
7-8 uger. Hunkattene blev sat tilbage til killinger da de var helt vågnet af narkosen og de hygger - både sammen og med killingerne. De har masser af mælk.
Du skal bare vente med at sætte hunkatten tilbage til killingen til den er helt vågnet af narkosen og det betyder jo så at du må fodre killingen lidt ekstra mens hun
venter på at få sin mor tilbage. Jeg synes ikke at større killinger roder med stingene - det er faktisk et større problem når man får lavet kejsersnit - fordi de helt små
killinger ( især når der er flere om det) er slemme til at kradse mor på maven.

Jeg har også en gang kastreret en hunkat der ikke havde mælk nok til killingerne - hvorefter hun øjeblikkelig fik masser af mælk ( det er ikke unormalt i følge min dyrlæge).
Killingerne var da godt en uge gamle og det gik også fint. Hvis dyrlægen gør sit arbejde ordentligt skulle det ikke være et problem og det faktum at hunkatten
har killingen gør at hun er mindre interesseret i at rode med såret.

Jeg kan kun sige, at jeg har haft positiv erfaring med det de gange vi har gjort det.

Det har jeg vist ikke hørt før … men ok, jeg har også kun haft et kejsersnit med overlevende killinger, og hun blev kastreret samtidig

Da Ekko i sin tid fik en stor tarmoperation, blev hun neutraliseret samtidig. Hun var for sløj længe efter til at tage sig af killingerne og var heller ikke interesseret i dem. De var kun godt en uges tid gamle, så jeg flaskede og kastrattante Inka sørgede for resten.

Men da Ekko var kommet sig, gik hun igen ind til sine killinger og passede dem, som om hun aldrig havde været væk fra dem, og hun havde rigeligt med mælk.

PS:
Da Inka så, at Ekko igen havde taget over, slikkede hun Ekko på hovedet og gik væk igen.

PPS: Såret efter en neutralisering ligger nærmest i en fold midt på maven, patterne ude ved siderne, så killingerne kommer ikke til såret.

Smukt. :inlove:

Sikke en sød historie med Ekko og Inka :slight_smile:

Tak for gode svar - jeg tror jeg er mest til p-piller lige nu… Hvilket mærke vil I anbefale? Vi har aldrig haft en kat på dem…

Smilla er 6 uger i morgen - hun spiser fint selv, men får naturligvis også babs

Jeg har heller ikke hørt om, at det skulle gå ud over mælkeproduktionen, hvis de bliver kastrerede.
Kastrater kan jo fint lægge mælk ned.

Jeg kender kun til to mærker p-piller til katte - Perlutex og Promon. Indholdsstof og dosis er det samme. Jeg har ingen erfaringer med Promon, men det er der andre, der har. Her i huset har Perlutex altid virket fint.

Tusind tak - jeg vil få fat i nogle ASAP

Tak for stor hjælp

KH

Min gamle Mismus blev snittet da hendes killinger var 4 uger.
I bagkloghedens skarbe lys, ville jeg have ventet et par uger, men det kun af hensyn til at så ville de små være lidt større :slight_smile:

Jeg kørte med hende om formiddagen, og de små var med. Da hun var snittet blev hun godt smertedækket og de små var hos hende hele tiden.
Der var ingen problemer overhovedet. De pattede til de kom hjemme fra i en alder af 12 og 14 uger. Bob som vi beholdte fik tår til han var ligeså stor som Mismus.

Tak - Elin henter nogle p-piller i morgen, så ser vi om det er nok - ellers må hun snippes