Sterilisation af kælekat?

Jeg har fornylig haft en diskution med min søster omkring sterilisation af kælekatte fra opdrætter.
Jeg mener at i har nogle regler i de klubber i er medlem af, som gør at i ikke må sende kælekatte ud som fertile.?

Min søster mener så det modsatte. For hun har for ca 6-8 år siden købt to fertile kælekatte af en opdrætter.

Da jeg købte Bobine for 6 år siden, der skulle jeg skrive under på at jeg ville sterilesere hende.

Hvis jeg har ret, hvad sker der så med en opdrætter som sælger sin kælekatte som fertile og er ligeglad med at folk laver killinger på den.

Jeg undskylder for stavefejl, da det tager mig en krig og skrive og rettepå min arbejdscomputer

Der findes ikke regler for, at man ikke må sælge fertile katte til kæl.
Men mange opdrættere neutraliserer før salg.

Mig bekendt er Viking Cats den eneste katteklub, der har taget stilling til spørgsmålet. I de etiske regler for klubben står flg:

  • Medlemmet skal i salgsaftalen for enhver kælekat kræve, at katten kønsneutraliseres senest i 12 måneders alderen. Alternativt kan medlemmet vælge at få katten kønsneutraliseret inden overdragelsen.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;540301]Der findes ikke regler for, at man ikke må sælge fertile katte til kæl.
Men mange opdrættere neutraliserer før salg.[/QUOTE]

Øv så havde hun ret:høhø:

Hmm, såtænker jeg bare de klubber i er i, arbejder de ikke for at holde linjerne rene, alså for at der ikke kommer alle de her blandingskatte…Eller er jeg bare helt gal på den

Dorte - Jo, men ikke alle tage det arbejde seriøst nok - efter min mening :slight_smile:

Nej det jo nok også svært og håndhæve for dem der sidder i klubberne…

Men hvordan kan de håndhæve det, og hvordan kan de bevise det… (spørger nok dumt men ellers lære jeg ikke noget… :-))

Man kan ikke (og skal ikke) kontrollere hvert enkelt salg, ligesom man jo heller ikke kan (eller skal) kontrollere reglerne om vaccination, mindst 12 uge, skriftlig salgsaftale osv. osv.

Det klubberne kan, er at tage fat i medlemmerme, når der kommer dokumenterede klager, og så sanktionere efter deres regler, fx advarsel, forhøjede takster, midlertidig udelukkelse eller permanent udelukkelse. Med andre ord risikerer medlemmer, som overtræder reglerne, at blive sanktioneret, hvis overtrædelserne rapporteres. Sådan tror jeg det fungerer allevegne? :slight_smile:

Min kælekat blev også solgt fertil - og jeg har ikke skrevet under på at han SKAL kastreres, vi har kun aftalt det mundtligt. Dog står der på stamtavlen at han ikke må bruges til avl. Og når jeg har fået ham kastreret sender jeg opdrætter en kopi af at det er gjort ‘bare for god orden skyld’…

Men havde jeg nu været en ‘skidt’ person, så kunne jeg jo købe en hun hos hende også og begynde på egen avl uden stamtavle. Det er vel på den måde der er så mange suspekte racekatte i omløb. Jeg ville jo kunne fremvise stamtavlerne for begge katte og dokumenterer ægtheden, selvom killingerne ville blive solgt uden stamtavle…
Nogen mennesker er ligeglade med stamtavlen og vil bare gerne have racen lidt billigere.

Jeg må indrømme jeg har blandede følelser omkring det, og ville nok helst foretrække at killinger blev solgt neutraliserede, netop fordi, ikke alle køber fertile killinger med det formål at neutraliserer dem senere, og bruge dem til kæl.