Sterilisationsdeller

Jeg har lagt mærke til, at alle de steriliserede katte jeg har været i nærheden af har haft en hængevom. Hvad er det der gør de får de “deller” af løs hud, når de bliver steriliseret? Knirke havde ikke nogen da jeg fik hende, det var først efter brokoperationen/tjek for at se om hun faktisk var steriliseret. Det viste sig at hun faktisk var steriliseret og derfor den første steriliserede kat jeg har mødt der ikke havde dellen. Det virker dog til at hun er ved at anlægge den nu. Min dyrlæge havde meget svært ved at se om hun var steriliseret da jeg først kom ind med hende, fordi JBH åbenbart havde lagt arret i hende navle og kun lavet et meget lille snit. Er det de lange snit der gør det, fordi mavemusklerne bliver skåret over eller hvordan?

Jeg synes at jeg har oplevet den på både fertile og kastrater, men nok lidt mere tydelig på kastraterne. Jeg gætter på at det er fordi deres hormonsammensætning ændrer sig lidt, og det påvirker huden. Jeg har så OGSÅ set den på helt små killinger :tihi: og jeg har kendt kastrater der ingen havde :slight_smile: og jeg synes i øvrigt at have oplevet at den er mere tydelig på MCO end andre racer :gruble

Se her nogle af de billeder der før har været vist på KG (ikke samme killing eller bruger) - og det hedder i øvrigt en dellepy :smiley:

Se en anden tråd om emnet her

Men jeg vil absolut afvise at det har noget at gøre med operationen at gøre :slight_smile: Hankastrater har det også i stor stil. Og ved kastreringen af hunkatte bliver der skåret langs musklerne ned langs linien på maven (det hedder et eller andet helt specielt, men jeg kan baaaare ikke huske hvad lige nu :venter:)

Jeg vil gerne sige til Friis og hendes søskendes forsvar, at dellepyen for det meste fortager sig :smiley: Friis havde ingen kastrat delle, men hendes bror Obersten, har i stor stil :slight_smile:

Alle mine er kastrerede, og der er stor forskel på hvor meget dellepy de har. Adelie har f. eks slet ingen, og der er stor forskel på drengenes. Phumba har næsten fodvarmer L Meeen hun er gammel, og var i sin tid ret … rund. Det er hun ikke mere, alderen har gjort hende en del mindre buttet (uden at hun er blevet mager altså - jeg har også skiftet foder og det gjorde en stor forskel på både Adelie og Phumba :))

Det der undrer mig mest er, at Knirke ikke havde noget før, men ser ud til at være begyndt at bygge på en nu. Altså ikke nogen efter sterilisationen, men er begyndt at få den efter brokoperationen/sterilisationstjekket. Hvis det er genetisk burde hun vel have haft den før operationen også?

Ingen af vores kastrater har en kastratdelle :slight_smile:

Jeg tror dels at det er arveligt, hvor deller sidder på kattene, og ellers også kattenes spisevaner, og det kan man jo ændre på ved at give anden kost. :slight_smile: det har mindre at sige om de er kastrater eller ikke.

Herhjemme har alle noget under mavsen.

Min gamle hunkat Artemis er for tyk (selvom hun HAR tabt sig lidt) OG enormt lavbenet, så hun har virkelig en fussevarmer. :høhø:

Alban har haft delle lige siden han var en lillebitte killing - da vi fik ham som 14 uger gammel, havde han - til min store overraskelse - allerede en lille, blød og lyserød delle. :tihi: Og han blev altså først kastreret, da han var ca. 5 en halv måned. Alban blev alt for fed her tidligere på året, men han har tabt sig igen og er blevet meget pænere at se på - men dellen er der altså stadig. :slight_smile:

Bailey har været så fin og slank og kun haft en antydning af lidt løst skind under maven - altså uden ‘fyld’. :høhø: Meeeen, jeg synes faktisk, at der er kommet en LILLEsmule fyld i på det sidste. Ikke meget dog. :slight_smile: Han er jo stadig en ung dreng - så det kan jo godt være, den bliver lidt større…

Vi har otte katte, og ingen af dem har delle.
Hverken tom eller fyldt ud.

Mine to kastrater har deller, hvor mine fertile ikke har et gram fedt for meget på kroppen.

Jeg har enda søsteren til min fertile pige Neytiri, hun er kastrat og rimelig tyk i forhold til Neytiri.

Mine katte har dem også… Og det havde mine hunkastrater også :slight_smile:

Både Piv og Maria er neutraliserede, men det er kun Piv der har delle (eller “løvemave” som vi kalder det herhjemme).
Maria blev neutraliseret i 4 mdrs alderen, mens Piv var 9 mdr, og havde været i løbetid en enkelt gang - jeg ved ikke om det har nogen betydning for om de får en delle eller ej.
Pivs løvemave var dog noget tid om at udvikle sig - den kom ca. et halvt år efter neutraliseringen.

Mht at den kommer nu, så kan det være at det er fordi hun lægger sig ud for at klare vinteren? Det er jo naturligt at man tager på hen over sommeren og efteråret, så man har noget at stå imod med om vinteren :slight_smile:

Vores Aby har også en fin lille kastratdelle. :wink:
Det har han altid haft - det er bare lidt løs hud der hænger lidt slapt (hvad man også kan kalde for hvalpefedt) som man ser når han går rundt og maven “hænger”.

Bina var 11 måneder da hun blev steriliseret, og umiddelbart har hun ingen delle. Jeg har endda forsøgt at føle mig frem til om der er noget der skulle hænge løst, det kan jo være lidt svært at vurdere med det blotte øje, med alt det pels, men kan ikke rigtigt få fat i andet end fast maveskind.
Mvh
Yvonne

Her hjemme kender vi intet til kastratdeller!

:ups:

Jeg tror ikke at dellen har noget at gøre med kastrationen. Jeg kan se på mine katte at der er stor forskel på om de har eller får en delle. Og jeg har haft voksne fertile katte med delle. Min alder første hankat - som jeg selv beholdt - Dimon - havde delle fra han var 6 mdr gammel og den blev ikke større da han blev kastreret som ca. 3 årig.

Jeg tror det er genetisk - i.e. nogle katte har det og andre ikke. Det er klart, at overvægt kan skabe en sådan delle også.

Men det er nok mere som med os mennesker. Der er folk der hele livet er tynde og slanke UDEN at gøre noget som helst for det - og så er der andre der sætter fedt - især om maven - uden at de egentlig føler de spiser mere end så mange andre.

Herhjemme er vi 6 i hustanden…

4 med delle(r) (Hvoraf den ene har fået 5 børn, så synes hun er undskyldt)

Og 2 uden delle(r)

Ud af de 4 MED delle(r) er 2 fetile (Manden og jeg) og 2 neutraliserede (Shaker og Cognac)

De 2 uden er begge neutraliserede (Faxe og Yankie)

Mange fertile har også "kastrat"dellen :slight_smile: Herhjemme har Hector den