Sterilisering i løbetid

Jeg er blevet kontaktet af min killinge køber, de har købt en hunkilling hos en andne opdrætter som ikke var steriliseret ved køb

Den skal steriliseres på onsdag, men har nu været i løbetid i 3 dage.

Vil I anbefale indgrebet mens den er i løbetid ??

Jeg ved min vet kan gøre det, men grundet øget risiko for blødning vil de helst vente til løb er ovre. Jeg har dog aldrig selv fået snittet en pige i løb.

Je har kun sket en gang, at en sterilisering ramte sammen med en løbetid, da anbefalede min egen dyrlæge at vi ventede til hun var ude af løb (pga. en øget riciko for et eller andet, som jeg har glemt, men det er nok det samme.)

Jeg spurgte på et tidspunkt en dyrlæge, der skiltede med forskellige priser på sterilisation. Han forklarede, der imellem dyrlægerne ikke er enighed, i hvad der antages for det BEDSTE for katten, men at han snittede æggelederen over ved et lille indgreb, på langt de fleste hunkatte. Nogle kunne have problemer enten fx pga ppiller eller fejlslagne drægtigheder, der fjernede han istedet æggeleder mm så der intet var tilbage derinde, ligesom det var fremgangsmåden hvis katten var i løbetid. Han mente det var den bedst praksis for katten og med mindst risiko for komplikationer.

Han fortalte, at man ikke skulle mange år tilbage for at det normale var det ‘store’ indgreb, hvor alt blev fjernet og at rigtig mange dyrlæger havde været skepsis omkring, da praksis blev ændret til blot at snitte æggelederen. Fordi mange havde ment, kattene ville blive syge når kvindelighederne blev derinde. Jeg mener faktisk dyrlægen var en af dem, der havde forsket i det og fundet æggelederen blot skrumpede ind og ingen effekt havde - hvorimod mange katte på daværende tidspunkt almindeligvis var på ppiller og havde flere skader, selvom ejerene ikke mente katten døjede med noget som helst.

Det var faktisk rigtig spændende og kom sig af, jeg netop havde overtaget en fertil hunkat, som skulle steriliseres og jeg spurgte til prisen som var annonceret i en kampange, med flere muligheder. Det lille indgreb, snittet, var billigst, fordi det er det mindste indgreb - og vurderede han det bedste for katten ville være at det hele kom ud (pga noget var forstørret/cyster/andet), så var det et større indgreb som tog mere tid; derfor en højere pris. Han mente ingen forskel det gør for katten, hvilken metode der anvendes. Han sluttede med at sige, der er ligeså mange meninger, som der er dyrlæger.

Indira er stadig intakt - men det skyldtes ikke dyrlægen, jeg syntes han var meget troværdig! :stuck_out_tongue:

Jeg beder min vet om at fjerne rub og stup :slight_smile: Det er ikke sikkert det gør en forskel, men hvis livmoderen ikke er der kan den i hvert fald ikke blive syg :slight_smile:
Om indgrebet er større… Jeg vil sige det nærmest ikke kan blive mindre :wink: Jeg har på en enkelt killing engang bare fået snittet, fordi hun var meget lille og det var noget virkelig pullerværk, men tiden og rekreationen var den samme som når alt fjernes :slight_smile:

(Jeg er altid med inde ved mine misser når de snittes)

Begge metoder er lige korrekte siger dyrlægeforeningen
Ulempen ved at sterilisere i løbetid er vævet er mere blodfyldt. Kan lade sig gøre men de fleste foretrækker løbetiden er ovre

[QUOTE=DK Sugieh;1280783]Jeg beder min vet om at fjerne rub og stup :slight_smile: Det er ikke sikkert det gør en forskel, men hvis livmoderen ikke er der kan den i hvert fald ikke blive syg :slight_smile:
Om indgrebet er større… Jeg vil sige det nærmest ikke kan blive mindre :wink: Jeg har på en enkelt killing engang bare fået snittet, fordi hun var meget lille og det var noget virkelig pullerværk, men tiden og rekreationen var den samme som når alt fjernes :slight_smile:

(Jeg er altid med inde ved mine misser når de snittes)[/QUOTE]

Her fjernes rub og stub også, for sterilisering er jo ikke bare et spørgsmål om at det ikke skal være muligt at de kan få killinger, men også at de ikke skal slås med hormoner og løbetid

Nu er katte jo ikke lige hverken hunde eller mennesker - og deres løbetid er derfor totalt anderledes. Den er langt mere psykisk end den er fysisk. Jeg har flere gange fået steriliseret hunkatte i løbetid - uden nogen som helst problemer - og min dyrlæge fjerner det hele efter mit ønske. Hunkatte bløder jo ikke efter en løbetid på samme måde som en hund eller vi kvinder gør. Og det gør de ikke fordi de ikke opbygger denne blodfyldte livmoder i forbindelse med løbetid. Det sker først senere og kun HVIS katten er drægtig. Katte er på den måde meget energi sparende - de bruger ikke kræfter på noget der måske ikke bliver til noget.

Det virker helt ens om det hele fjernes eller kun æggestokkene

Dejligt at høre, for har tidligere fået at vide, hvis der sidder en lille rest, kan de godt få løbtidsligende opførsel :thumbdown: og på bagrund at det Lone skrev, ja så vil jeg til en hver tid fortrække at alt bliver fjernet

[QUOTE=LoneK;1280776]men at han snittede æggelederen over ved et lille indgreb, på langt de fleste hunkatte. Nogle kunne have problemer enten fx pga ppiller eller fejlslagne drægtigheder, der fjernede han istedet æggeleder mm så der intet var tilbage derinde, ligesom det var fremgangsmåden hvis katten var i løbetid. Han mente det var den bedst praksis for katten og med mindst risiko for komplikationer.

Han fortalte, at man ikke skulle mange år tilbage for at det normale var det ‘store’ indgreb, hvor alt blev fjernet og at rigtig mange dyrlæger havde været skepsis omkring, da praksis blev ændret til blot at snitte æggelederen. Fordi mange havde ment, kattene ville blive syge når kvindelighederne blev derinde. Jeg mener faktisk dyrlægen var en af dem, der havde forsket i det og fundet æggelederen blot skrumpede ind og ingen effekt havde - hvorimod mange katte på daværende tidspunkt almindeligvis var på ppiller og havde flere skader, selvom ejerene ikke mente katten døjede med noget som helst.

[/QUOTE]

Det er en rest æggestokkevæv - den kan sidde der uanset hvad de fjerner. Men gør det der føles bedst