Sterillisation af hunkat...hvornår?

Sally skal IKKE have killinger, så derfor skal hun jo sterilliseres, men hvornår kan man gøre det? Hvor gamle skal de være før man kan få dem sterilliseret, og hvornår går de i løbetid første gang?
Kan man sterillisere en kat der er kommet i løbetid?
Det er ikke fordi jeg vil have hende snittet lige nu, hun er jo kun 8 uger, men det er rart nok at være på forkant med det.

min dyrlæge gør det fra 12 uger og frem. nogle gammeldags dyrlæger vil ikke, men de kan gøre det på en rotte så selvf kan de også på en killing.

Kan kun fortælle dig hvad min dyrlæge vil svare:

Helst 5-6 mdr gammel

Men han gør det gerne før, men tidlist 12 uger og de skal helst veje over et kilo.

Mine killinger (han eller hun) forlader ikke hjemmet før de er neutraliserede.

Derfor bliver de neutraliseret omkring 10-14 ugers alderen.

Der kører pt en tråd om kastrering af hanner:

[ame]http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=22520[/ame]

Mine snippes som der er nævnt i den tråd 14 uger gamle. Vægt ca. 1,2 - 1,3 kg.

De fleste dyrlæger vil helst ikke neutralisere en hunkat i løbetid (med mindre der er akutte årsager) da vævet er mere blodfyldt.

Tror det er forskelligt fra dyrlæge til dyrlæge.
Jeg spurte selv efter det da jeg var til det første killingetjek med Bianca og jeg mener at de sage hun skulle veje 1,5 kg inden de ville sterillisere hende.
Det er dog nogen år siden så det kan jo godt ha ændret sig.

Okay, tak for svarene…
Hvornår kan jeg forvente at hun går i løbetid første gang? For så vil jeg jo gerne have hende sterilliseret inden, hvis ikke dyrlægerne vil gøre det i løbetiden…
Skulle hun nu gå i løbetid, inden jeg får hende sterilliseret, hvor længe varer løbetiden så? (jeg er klar over at hun skal holdes inde, så længe hun er i løb)

Hvornår første løbetid indfinder sig, er individuelt og racebestemt - men regn med 5-6mdrs alderen, så er du sikker. En løbetiden varer fra 5-10dage - igen er det individuelt og racebestemt. Mange opdrættere neutraliserer killinger af begge køn ved 10-12ugers alderen - altså inden de flytter hjemmefra.

Namilla, hvis du fortæller hvor i landet du bor, er jeg sikker på at der er en eller anden herinde, som kan fortælle hvor der er en dyrlæge, som kan sit kram i nærheden af hvor du bor.

:slight_smile:

Hvilken størrelse killingen skal have før de vil neutralisere afhænger nemlig af hvor god dyrlægen er til at justere narkosen til killingen. :slight_smile:

[quote=Namilla;453940]Okay, tak for svarene…
Hvornår kan jeg forvente at hun går i løbetid første gang? For så vil jeg jo gerne have hende sterilliseret inden, hvis ikke dyrlægerne vil gøre det i løbetiden…
Skulle hun nu gå i løbetid, inden jeg får hende sterilliseret, hvor længe varer løbetiden så? (jeg er klar over at hun skal holdes inde, så længe hun er i løb)[/quote]

Min dyrlæge har intet problem med at sterilisere en kat i løbetid - og gør det i øvrigt med killinger fra omkring 10 uger.

Find en dyrlæge, der er vant til at neutralisere tidligt og få det gjort inden hun kommer i løbetid. For du opdager det med garanti først, når hun er stukket af og er væk i en uge.

Jeg bor lidt udenfor Aalborg (Ferslev)… jeg har altid brugt Hobrovejens dyrhospital (både til den anden kat, hundene og tidligere til ildere), og jeg synes de er rigtig dygtige og søde…
Ja hun er jo ikke så gammel endnu…9 uger gætter jeg på, så der er stadig lidt tid til endnu… jeg ville gerne vente lidt med at få hende sterilliseret, synes på en måde at det er synd, så længe hun kun er en killing…

Hvis nu du havde haft muligheden for at sammenligne en 3-4 måneders killings rekonvalescens med en 3-4 år gammel hunkats rekonvalescens efter neutralisation, tro mig så ville du synes det er synd at vente :slight_smile: De små hunkillinger er SÅ hurtigt på benene, at du vil undres over at det overhovedet kan lade sig gøre! De leger som regel glade og upåvirkede allerede samme eftermiddag (hvis dyrlægen ellers kan sit kram, men det tælger jo i alle forhold!) - det gør en voksen hun bestemt ikke.
VH
Susanne

[quote=Susanne W;455723]Hvis nu du havde haft muligheden for at sammenligne en 3-4 måneders killings rekonvalescens med en 3-4 år gammel hunkats rekonvalescens efter neutralisation, tro mig så ville du synes det er synd at vente :slight_smile: De små hunkillinger er SÅ hurtigt på benene, at du vil undres over at det overhovedet kan lade sig gøre! De leger som regel glade og upåvirkede allerede samme eftermiddag (hvis dyrlægen ellers kan sit kram, men det tælger jo i alle forhold!) - det gør en voksen hun bestemt ikke.
VH
Susanne[/quote]

Jeg følger liiige op på den her! I torsdags fik jeg 3 katte neutraliseret. En hunkilling, en hankilling og en hunkat på 2 år.
Hankillingen var frisk og fro allerede da vi kom hjem igen nogle timer efter… Hunkillingen var sløv, men dog med på noderne og inden vi gik i seng var der gang i hende igen. Men min hunkat på 2 år var sløv. Rigtig sløv! Hun er først i går begyndt at blive sig selv igen. Hun spiste først lidt fredag nat. Jeg siger dig - Det er fandme hårdt!! Få det gjort inden hun bliver ret gammel. For hendes skyld :slight_smile:

Ligesom at børn læger hurtigere end voksne mennesker, læger killinger hurtigere end voksne katte - og derudover er de hverken så smertepåvirkede eller bedøvelsespåvirkede som voksne dyr! Det kan klart anbefales at få neutraliseret så tidligt som muligt - det er simpelthen en fornøjelse at se en killing være frisk allerede samme dag, som operationen har fundet sted, frem for at have en voksen kat, der vakler rundt 1-2 dage, synligt påvirket af både narkose og smerter. :slight_smile:

Øhm, er Sally en killing født af en af dine andre katte? Eller har du ikke fået hende hjem endnu? :slight_smile:

Og i øvrigt kan jeg klart anbefale at gøre det mens hun er killing, de kommer sog bare så meget hurtigere over det :slight_smile:

Sally er hittekilling, så jeg har haft hende siden hun var 5/6-uger (alderen er et skøn)… igår var det 3 uger siden jeg fik hende, og hun vejer 940 gram, så jeg gætter på at hun er omkring 9 uger nu (ud fra vægten at dømme)…
Igår snakkede jeg med min dyrlæge (fordi jeg alligevel skulle have ændret adresse hos dem), og de sagde at de ikke ville gøre det, før hun vejer 2 kg…Jeg spurgte i øvrigt også om hun skulle vaccineres tidligere, når hun nu ikke havde haft sin mor i 12 uger, men det mente de ikke… så når hun bliver 12 uger (ud fra mit skøn, da jeg jo ikke ved hvornår hun er født), så bliver hun vaccineret…
Det der med at vente, fordi hun er killing, det er jo også bare fordi jeg synes hun er så lille…
Min anden kat blev kastereret da han var 15 uger, så vidt jeg husker, og der havde jeg det slet ikke på samme måde, men der er også en verden til forskel på at få en kat på 12 uger, og så få et lille my på 5-6 uger, som sov hos mig hver nat i starten…må indrømme at jeg har knyttet mig mere til hende, end jeg gjorde i starten til min hankat…

Namilla,

Var jeg dig ville jeg spørge en anden dyrlæge - der sker jo ikke noget ved at spørge …

Jeg tror også jeg ville tage kontakt til en anden dyrlæge :slight_smile: Det med de 2 kg lyder mærkeligt, for hvordan vil de så kunne neutralisere et marsvin eller rotte, som aldrig kommer til at veje 2 kg?
Jeg ville prøve at høre en anden dyrlæge ad :slight_smile:

Namilla - Ah, tak :slight_smile: Jeg har også lige fået tre hitter kastreret og øretattoveret da de vejede lige et kg, det gik bare så nemt. :slight_smile: Det med to kg synes jeg er noget fis, prøv at spørg en dyrlæge der har mange opdrættere som kunder, de har som regel god erfaring med det. :slight_smile: