Steward - kvalifikationer og pligter

Jeg har jo en spirende opdrætter i maven :slight_smile:

Er ikke helt sikker på om det er noget for mig, da jeg ikke er helt overbevist om “udstillinger som koncept”.
Men at være opdrætter og ikke udstille virker jo heller ikke.

Derfor tænkte jeg hvordan kan jeg komme ind under huden bedre end at være steward på nogle udstillinger og se det indefra.

Har ledt noget men i

Du kan her læse hvad JYRAK har af krav og forventninger til deres stewarder Jyrak (og så er der også noget i FIFe’s regler om det).

Jeg ved at en anden herinde engang har fået nej til at gå steward, da man primært ønsker folk med udstillingserfaring til dette. Både fordi det kræver en del af håndtere mange forskellige katte på en god måde, men også fordi det er vigtigt at stewarden har et godt overblik over hvad der foregår på en udstilling og kan svare på spørgsmål fra både med-udstillere og publikum, og hjælpe med at udrede evt. problemmer ifht papirarbejde eller andet.

Tak Eife!
Godt du kan læse mellem linjerne når min mobillos nu er lidt underlig!
Tænkte nok der var nogen der havde et link de ville dele:)

Der er i øvrigt opdrættere som ikke udstiller, eller som kun udstiller yderst sjældent. Det er jo ikke et krav, som med hunde, at avlskatte skal ha’ en eller anden titel.

Af ren nysgerrighed: Hvad er det ved udstillinger som koncept du ikke er vild med? (Jeg syntes længe - inden jeg selv prøvede det - at det måtte være synd for kattene at ligge og glo i et bur en hel dag. Men jeg kan se at i al fald de fleste af mine faktisk nyder en dag med masser af nus og opmærksomhed. Og de der ikke nyder det, de får så lov at slippe ))

Eller høre opdrætter/ udstiller inden for den race du gerne vil opdrætte om der nogen er kunne tænke sig at tage dig under deres vinger til nogle udstillinger :slight_smile:

Du er mere end velkommen til at slutte dig til dkkorat/Camilla og mig, når vi kommer til Vamdrup…
Vi kommer med katte fra to vidt forskellige kategorier, så der store forskelle i præsentationen af dem :slight_smile:

Det vil, som Eva siger, være rigtig god ide at være med på op til flere udstillinger, så du får en fornemmelse af hvordan det hele nu engang er strikket sammen :slight_smile:
Og har du ikke selv katte, som kan udstilles, så lærer du trods alt en del af at følges med garvede udstillere og få lov til at hjælpe til med deres katte…

[QUOTE=HolmeInc;1106963]Jeg har jo en spirende opdrætter i maven :slight_smile:

Er ikke helt sikker på om det er noget for mig, da jeg ikke er helt overbevist om “udstillinger som koncept”.
Men at være opdrætter og ikke udstille virker jo heller ikke.

Derfor tænkte jeg hvordan kan jeg komme ind under huden bedre end at være steward på nogle udstillinger og se det indefra.

Har ledt noget men i[/QUOTE]

Du kan også prøve at være assisterede clerk I TICA, det er også super lærerigt. Som clerk skal man ikke håndtere kattene, men man har til gengæld en slags sekretariatsfunktion med at holde styr på ringens resultater - og så skal man, lige som i FIFe, sætte numre op, spritte bure af og svare på spørgsmål fra udstillere og publikum. Den næste udstilling er i Strib den 9-10 november, og du er velkommen til at komme og sidde assistent hos mig den ene af dagene :slight_smile:

Du må også gerne følges med mig nede i Vamdrup. Jeg skal for en gangs skyld ikke gå steward, og har rigeligt med katte med. Har kuld, McCoy, Trille (Trille kun lørdag), en hunkilling for en anden opdrætter, og så har PiaB meldt Kvik til enkeltbedømmelse, så der er nok at se til denne gang :høhø:

Wauww der er om ikke andet bud efter hjælper hænder, så det er jo helt sikkert en måde at få “jord” under neglene på. :wink:

Hvis Vamdrup ikke koliderer med skole, så er jeg frisk på at være stik-i-rend-dreng.
Skal lige have kigget kalender
En udstilling, som jeg oplever det som publikum, har jævnligt været på udstilling i vel nok 30år har været på en del, er en forvirrende størrelse:)
Jeg oplever ikke at det er synd for kattene. Nogen græder da lidt men helt overvejende ser de nu ud til at være med på den.
Det jeg er imod er at det er en skønhedskonkurrence og at det derfor er overflade der bedømmes og ikke substans. Der kan jeg jo så helt have misforstået noget!
Jeg er superglad for katte og meganysgerrig/videbegærlig, men har en del gange oplevet at menneskene ved burrerne absolut ikke var interreseret i at tale. Så det har nok fået mig til at hælde lidt til at det ikke var en social begivenhed at tage på udstilling. Måske lidt at det var alles kamp mod alle.
Igen jeg har jo aldrig været med “bag facaden” og der kan der jo være en helt anden verden end den jeg har mødt.
Derfor jeg godt ville bag kameraet for at se hvordan det hele foregår og se om den del sjov/lærerig.

Jeg er selv megakonkurrence menneske, næsten er bare ikke godt nok og alt andet end top er tabt:)
Det er måske en lidt umulig barre at sætte når det der mest bliver dømt på er “smag”. Smag kan jo hverken måles eller vejes eller sætte to streger under… :slight_smile:

[QUOTE=HolmeInc;1107082]Det jeg er imod er at det er en skønhedskonkurrence og at det derfor er overflade der bedømmes og ikke substans. Der kan jeg jo så helt have misforstået noget!

Jeg er selv megakonkurrence menneske, næsten er bare ikke godt nok og alt andet end top er tabt:)
Det er måske en lidt umulig barre at sætte når det der mest bliver dømt på er “smag”. Smag kan jo hverken måles eller vejes eller sætte to streger under… :-)[/QUOTE]

Nu ved jeg ikke hvad du mener med substans, men der dømmes bestemt ikke på smag fra dommernes side (det skulle der i hvert fald helst ikke).

Alle racer har en standard der fortæller hvordan den pågældende race skal se ud mht. pels, øjne, ører, hoved, profil, krop, hale, benstammer osv. Det er det der dømmes efter. Hvilken kat lever bedst op til standarden af de fremmødte katte den pågældende dag.

Det eneste du egentlig selv har indflydelse på er din kats showkondition (vægt, vask, klargøring osv) og dens temperament i forhold til at skulle præsenteres, pilles ved af dommeren, måske på scenen hvor andre bærer og i det hele taget opføre sig pænt. Hvis flere katte i konkurrence er akkurat lige gode vil showkondition og temperament være det der kan redde en sejr i land.

Vedr. smag; selvfølgelig er der standarder. Slet ikke “uenig” der, MEN og igen det er jo kun udfra det jeg har læst her på sitet og andre kattesteder, at meget er op til den enkelte dommer og hvordan de tolker standarder.

Det har jeg så måske overtolket, men jeg fik helt klart den fornemmelse at nok var der standarder, men i sidste ende var det dommeren der bestemte og hvis dommeren valgte at “se stort på standarder” så var det sådan det var.
Senest syntes jeg også at kunne læse det i den tråd her på sitet vedr. “de meget vindende katte”.

Vedr. substans; det er måske heller ikke det rigtige ord. Det jeg mener med substans er det samme som jeg selv vil vurderes efter. Nemlig hvem jeg er og ikke hvordan jeg ser ud :slight_smile: Gav det mere mening om hvad jeg mener med substans? Hvis ikke sig til, så går jeg på jagt efter en bedre for klaring.

At udstille er mange ting. Nogle gør det morgen middag OG aften. Sådan kan det i hvert fald se ud ude fra. Andre tager killinger på dommerbordet for at få et hint om det der ligger i fødekassen mellem de 2 forældre er det opdrætteren ønskede sig. Ad åre bliver det ikke så nødvendigt.

Når jeg lejlighedsvis drager på udstilling har jeg ikke noget imod at have dig med (eller andre). Det der ligger og rumstere af planer lige nu er et kuld på 7 på dommerbordet. DET kommer til at kræve hænder. De er født 24.7. sååå det vare et par dage.

[QUOTE=HolmeInc;1107118]Vedr. smag; selvfølgelig er der standarder. Slet ikke “uenig” der, MEN og igen det er jo kun udfra det jeg har læst her på sitet og andre kattesteder, at meget er op til den enkelte dommer og hvordan de tolker standarder.

Det har jeg så måske overtolket, men jeg fik helt klart den fornemmelse at nok var der standarder, men i sidste ende var det dommeren der bestemte og hvis dommeren valgte at “se stort på standarder” så var det sådan det var.
Senest syntes jeg også at kunne læse det i den tråd her på sitet vedr. “de meget vindende katte”.[/quote]

Det er altid op til hvordan den enkelte dommer fortolker standarden og man kan støde på dommere der ikke kender en given race godt nok eller måske bare lægger vægt på noget andet end man selv gør. Men på selve udstillingsdagen er der ikke andet at gøre end at komme med sin kat i så god showkondition som muligt og så vente på resultatet der afhænger af din kat, din kats konkurrenter på dagen og dommerens fortolkning.

Hvem du er og ikke hvordan du ser ud? Hvad skulle standarden for en katterace så gå ud på? Om katten er legesyg, udstillingsvant, legesyg og ikke hvordan den ser ud? Så ville vi jo ende med at have en masse katte der alle ville konkurrere mod hinanden for så ville deres racespecifikke forskelle ikke betyde noget. Så på den måde så ja, det er en skønhedskonkurrence :slight_smile:

[QUOTE=HolmeInc;1107082]
Jeg er selv megakonkurrence menneske, næsten er bare ikke godt nok og alt andet end top er tabt:)
Det er måske en lidt umulig barre at sætte når det der mest bliver dømt på er “smag”. Smag kan jo hverken måles eller vejes eller sætte to streger under… :-)[/QUOTE]

Bare du aldrig glemmer, at uanset resultat, så tager du den bedste og fineste kat med hjem :wink:

Udstilling for mig er 90% hygge 5% networking og 5% prof-øjne på min kat :slight_smile: Konkurrencedelen… jo jeg bliver stolt og glad af at min kat får en NOM eller lignende, men det er ikke derfor jeg udstiller :slight_smile:

Jeg går lige i tænkeboks jeg får tydeligvis ikke kommunikeret mig til Gizzemissen :?:

Kalenderleg og så må jeg til at tilbyde “varme hænder” til kommende udstillinger og se om det er noget for mig :slight_smile:

[QUOTE=HolmeInc;1107082]Wauww der er om ikke andet bud efter hjælper hænder, så det er jo helt sikkert en måde at få “jord” under neglene på. :wink:

Hvis Vamdrup ikke koliderer med skole, så er jeg frisk på at være stik-i-rend-dreng.
Skal lige have kigget kalender
[/QUOTE]

Ja, og jeg skal i hvert fald gerne starte med at give en tour og forklare hvad du ser hvor, hvordan et udstillingkatalog skal læses etc. :slight_smile: Og du kan få lov at komme med op og præsentere killingerne også hvis du gerne vil (altså bære en killing eller to) :slight_smile:

Og en “lille” herre på 6 kg skulle du også gerne kunne klemme ind :smiley: :tihi:

Nårh ja :smiley:

:slight_smile: Den del er jeg slet ikke i tvivl om, mine katte vil altid, i mine øjne, være verdens pæneste og sødeste.
:hjerte:

Mine to hustyraner er aldeles udenfor udstillingsmateriale. De er kun trygge ved mig alle andre mennesker er potentielt farlige, men det ændrer jo ikke ved vores sammenhold. :slight_smile: :slight_smile:

Jep - en udstilling er en skønhedskonkurrence, for alle racer har jo en standard, som er idealet for hvordan racen skal se ud. Den kigger opdrætterne på når de parrer katte, vælger kommende avlskatte osv., og dommerne vurderer kattene ud fra standarden (eller nogle af dommerne gør i hvert fald …). Desuden skal katten selvfølgelig også have udstillingstemperament, hvis den ikke kan lide at være på udstilling, så bør den blive hjemme! (igen, dommerne bør sortere katte med dårligt temperament fra, hvis ikke udstillerne selv kan finde ud af at lade katten blive hjemme - og ja, een gang skal være den første, men hvis katten flere gange tydeligt viser, at den ikke bryder sig om det, så skal den ikke med).

For udstillerne, i hvert fald for mit eget vedkommende og RIGTIG mange af de andre udstillere jeg kender, er udstillinger en social begivenhed, hvor der hygges og snakkes med mennesker, man måske ikke møder så ofte. Nå ja, og så er der bedømmelserne … nogle går mere op i det end andre :wink: Og med hensyn til ikke rigtig at gide og snakke - ud på eftermiddagen er man trææææææt! Hvis man er kørt hjemmefra kl. 5-6 stykker om morgenen, så er der ikke meget liv tilbage sidst på dagen, og måske har man også pladret hele dagen, så der er måske heller ikke så meget stemmebånd tilbage :slight_smile:

Jeg synes ikke det er vigtigt, at opdrættere går steward - men jeg synes det er vigtigt at opdrættere udstiller. I starten for at lære om deres races standard, finde ud af hvad de, som opdrætter, selv vil lægge vægt på i opdrættet og finde katte/linier, der opfylder det. Temperament er i denne henseende også vigtigt, i hvert fald hvis man vil udstille, så det skal man selvfølgelig også kigge på. Senere er det især vigtigt at blive ved med at udstille den type katte man selv kan lide - også selvom ‘moden’ inden for racen går i en anden retning - og derudover bruges udstillinger i høj grad til at networke med andre opdrættere.