Stjæles racekatte virkelig eller er det en vandre historie?

Passer det virkelig at racekatte til tider hugges fra løbegårde og indhegnede haver. Eller er det en sejlivet myte pga 1-2 eksempler på det:?

Håber det er enkelt tilfælde

Tja vi fik vores løbegård brudt op for flere år siden og vores ene hankat blev fjernet. Heldigvis var andre naboer vågne og kunne hjælpe med at fortælle politiet et og andet og han kom hurtigt hjem igen.

Jeg ved at for nogle år siden fik et birma opdræt deres kun 5 uger gamle killinger stjålet, et helt kuld taget fra deres mor. Og det kuld blev aldrig fundet :frowning:

Det blev efterlyst på forums, på facebook, og deres hovedklub gjorde også hvad de kunne for at få spredt efterlysningen.

det sker desværre :frowning: det er vist ikke såååå udbredt mere, måske også fordi folk er blevet bedre til at passe på deres katte osv., men jo det er sket!
Har en veninde/bekendt, som mistede hendes to fine NFO’er, ved indbrud i lejligheden - der var taget kattene, deres foder, det kradstræ der kunne bæres ud, et fladskærms tv og en computer :S de troede først at kattene bare var stukket ud af den åbne dør - indtil de så at nogle af kattenes ting også var forsvundet! :frowning:
Det hele kom heldigvis hjem igen - det var to polakker der havde været forbi. De blev stoppet på dansk/tysk grænsen med kattene+tilbehør og flere tv og bærbare bag i varevognen…

Jeg har så læst om ragdolls der er blevet stjålet fordi de har haft fritløb og er så menneskeglade at de bare er fulgt med fremmede hjem… De fleste har jeg læst om på amerikanske sider, men har læst om et enkelt tilfælde i DK…

Synes jeg har læst flere steder at folk har været ude for at deres løbegårde har været brudt op i forsøget på at stjæle katte, men også i folk hjem synes jeg at have set flere tilfælde.

Folk kender desværre ikke forskel på dit og mit, hverken med dyr eller ting.

Jeg har kun hørt om ganske få tilfælde, hvor jeg har været overbevist om, at det er tyveri.

I de fleste tilfælde tror jeg der er tale om drengestreger.
Det en af årsagerne til at jeg har lås på lågen, når vi ikke er hjemme. Jeg tror ikke nogen ville stjæle min hankat, men jeg tror sagtens nogle kunne finde på at lukke ham ud “det er jo synd han er spærret inde”.

Hvad fandt politiet ud af? Altså hvem var det?

Mon ikke risikoen er ufatteligt højere for, at et “almindeligt” indbrud medfører, at
tyven glemmer at lukke døren efter sig, hvorefter katten går sin vej. Det er i hvert
fald der, min bekymring ligger mest.

Enig…
Historien med birmakillingerne for nogle år siden er jeg overbevist om er korrekt…
Jeg har også hørt om racekatte og racehunde, der er forsvundet i forbindelse med indbrud. I nogle tilfælde er jeg sikker på at dyrene er taget med af tyvene, i andre er der formentlig snarere tale om at dyrene er smuttet ud af åbne døre eller vinduer…

I de fleste tilfælde tror jeg der er tale om drengestreger.

Ja, børn skal ind og udforske… ikke fordi de er uartige eller vil trænge sig på, men fordi de er nysgerrige og kan udfordre hinanden til at gøre den slags. Helt almindeligt…
Og lige så almindeligt, at ungerne glemmer at lukke låger og den slags efter sig…
Det er ufatteligt trist, når sådan noget sker… især fordi ungerne som regel udmærket godt ved at det er dem, som er skyld i at fx en avlshan er lukket ud i det fri og nu forsvundet. De tør bare ikke gå til bekendelse :frowning:

Det en af årsagerne til at jeg har lås på lågen, når vi ikke er hjemme. Jeg tror ikke nogen ville stjæle min hankat, men jeg tror sagtens nogle kunne finde på at lukke ham ud “det er jo synd han er spærret inde”.

De findes også…
Eller de hjælpsomme mennesker… En bruger herinde fik en dejlig kat kørt over, fordi posten lukkede den ud af indhegningen - kattens venlighed blev misforstået som om den tiggede om at komme ud…

Så der er masser af muligheder for at katte forsvinder… og jeg tror at direkte tyveri er en af de mest sjældne - heldigvis!

(Vi har selv solid hængelås på døren til løbegården… det sender et signal om at man ikek bare skal vade ind :wink: )

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1060898]Jeg har kun hørt om ganske få tilfælde, hvor jeg har været overbevist om, at det er tyveri.

I de fleste tilfælde tror jeg der er tale om drengestreger.
Det en af årsagerne til at jeg har lås på lågen, når vi ikke er hjemme. Jeg tror ikke nogen ville stjæle min hankat, men jeg tror sagtens nogle kunne finde på at lukke ham ud “det er jo synd han er spærret inde”.

Hvad fandt politiet ud af? Altså hvem var det?[/QUOTE]
En anden nabo havde set mand og knægt forlade vores have. Og da vi i forvejen havde haft problemer med den familie, valgte vi at kontakte politi og vores nabo fortalte hvad de havde været vidne til og ja ganske rigtig så befandt vores hankat sig i deres hus da politiet opsøgte dem.

De stjal senere en masse sadler m.m på den lokale rideskole hvor de selv havde pony opstaldet… Trods manden selv 2 uger tidligere havde hjulpet med at sætte kamera op… Sige vist lidt om intelligensen :wink:

Jeg tænker også mange af de indbrud hvor katten hugges er det fordi den lige gik der. “Hov der er da en skaldet kat er der ikke noget med de er penge med vi tager den med og ser om vi kan få lidt for den” agtigt eller hvad fanen kræet løb ud kunne jeg forestille mig.

Men glad for at høre der umiddelbart kun er enkelte sager hvor man ved katten blev hugget og ikke bare løb ud nu de alligevel brød ind

Jeg kender til en sag, hvor en brite opdrætter fik stjålet sine katte ved et indbrud. De havde taget kattene og kommet i transport kasser. Kattene blev senere fundet i deres kasser på en rasteplads. Det er dog ved at være en del år siden efterhånden.

For nogle år siden havde vi besøg af en russisk kasse vogne mellem fire og halv fem en søndag morgen
der tog billeder af vores af vores hoveddør, husnummer og hele vores indhegnet have baghuset plus katte. Man skal om på børnehavens grund for at får et kig ind på baghaven. Og det var et kun et held vi opdage dem så tidligt.