Stjerneskud

ja jeg aner ikke i hvilken retning jeg skal se…månen og karlsvognen er de eneste himmeldimser jeg kan finde og genkende…hjælp jeg vil se stjerneskud

følg karlsvognen til nordstjernen og så kig til højre

de kommer fra nordøst - meget højt oppefra

Højt på himlen i vestnordvestlig retning har jeg fået at vide - mellem 20 og 23 med flest omkring klokken 22.

Du burde nærmest ikke kunne undgå at se dem når der kommer så mange på så kort tid.

Du skal kigge mod Dragen. Det er sådan en trekant med lang hale (den ligner en gammeldags drage)

Hvis du har en smartphone kan du få stjernekort til den, så kan den fortælle sig lige nøjagtigt hvilket stjernebillede det er du ser op på (ved at holde den derop imor, GPS-dimsen ved så hvor du kigger hen, det er ret smart!)

[QUOTE=TrekkieGrrrl;700975]Du skal kigge mod Dragen. Det er sådan en trekant med lang hale (den ligner en gammeldags drage)

Hvis du har en smartphone kan du få stjernekort til den, så kan den fortælle sig lige nøjagtigt hvilket stjernebillede det er du ser op på (ved at holde den derop imor, GPS-dimsen ved så hvor du kigger hen, det er ret smart!)[/QUOTE]

hey - hvad hedder den app?

Min bror mener hans hedder Google Sky Map.

taaaak - den henter :slight_smile:

Har lige stået ude på min altan i 10 min og så 6 stjerneskud :slight_smile: Fantastisk :slight_smile:

Her kan vi desværre ingen stjerneskud se…det øsregner :frowning:
Jeg havde ellers sådan brug for en masse stjerneskud…der er så meget jeg ønsker jo :høhø:

Jeg har set en 3-4 stykker. Men så kom der en dum skybræmme sejlende :frowning:

Men jeg fik da set et par :slight_smile:

øv - jeg bor for tæt på byen… der er ALT for meget lys til at man kan se dem

har set 6-8…ønskede…men det er skisme for koldt udenfor…og hvad pokker…bliver de ønsker indfriet…så er det SUPER

Øv jeg har ikke set nogen :frowning:

der for meget lys herinde - jeg kan kun lige se karlsvognen og næsten ingen andre konstellationer - så kan vi heller ikke se stjerneskuddene

Vi var kun ude i 10 min og vi så faktisk ret mange. Jeg så en rigtig lang og klar en og ret mange små. Men hold da op hvor var det da isnende koldt at stå stille :fryse:

jeg har været udenfor i ca 1 time og har set pænt mange stjerneskud, er så heldig at her er rimelig mørkt om aftenen, mens jeg stod og gloede op i himlen blev jeg overasket da der pludselig lød et sagte mivvv ved siden af mig og der stod området absolute slagsbror af en vild hankat, han sad 20 cm fra mig og gloede osse op i luften, da jeg bevægede mig smuttede han stille og roligt.

Jeg har ikke set nogen!! Piiiiv…:ked: Tager gerne ekstra ønskerne , hvis der er nogen I ikke har fået anvendt!!!:tihi:

:s:S:S

Jeg så heller ikke et eneste… og det er bare så smukt…

Jeg bor inde i byen, så jeg kunne ikke se en dyt for alle de gadelygter. :frowning:
…så jeg skrev til min veninde, der har en mega-mørk baghave, og spurgte om hun gav stjerneskudskaffe i baghaven - og så sad vi på en bænk i mørket med en varm dyne over os (og fik ondt i nakken af at kigge opad hele tiden :høhø: ) Jeg så ialt fire skud, inden vi gik ind i varmen igen.:juhu:

Men jeg fik ikke mit højeste ønske opfyldt - at opleve et stjerneskud som dét, jeg så engang for 15 - 16 år siden… Det var så stort, at det vist godt kunne kaldes et lille meteor. Det susede som en ildpil hele vejen hen over himlen, mens det fløjtede… lidt ligesom et heksehyl.

Dét var en oplevelse, jeg aldrig glemmer. :yah:

Vi fik set en del stjerneskud herude i Andrup ude for Esbjerg.

Stjerneskuddene kommer fra meteorsværmen draconiderne, den hedder draconiderne fordi stjerneskuddene udspringer fra stjernebilledet Dragen. der kommer en del meteorsværme i løbet af året. og det sker faktisk hvert år.