Stoppet med at bruge kattebakken

Hej

Vi købte for ca. 3 uger siden 2 katte; Adam, en langhåret perser og Aksel en exotic. Da vi fik dem kunne de sagtens finde ud af at bruge kattebakken, men for ca. 1 uge siden, begyndte de at skide i hjørnet af entreen, ca 30 cm fra kattebakken. Vi tørrede det op og regnede med at det var en enkelt tilfælde, men nu er det efterhånden sket flere gange dagligt. De gør det ikke kun hjørnet, men også i kattebakken (og nogen 2 gange i stuen og soveværelset).
Vi er ikke begyndt at give dem mere eller mindre at spise, men har dog skiftet kattegrus pga det første var meget kraftigt parfymeret. Vi har ikke skiftet bare fra den ene dag til den anden, men startet med at blande det lidt, og så komme lidt mere i af det nye løbende.
Dyrlægen siger vi skal gå tilbage til det gamle grus. Sælgeren siger at de bare skal have lidt mindre at spise.

Syntes det vil være forkert at give dem mindre at spise, så tror vi prøver det med kattegrusen, medmindre I har andre forslag?

Mvh Mads og Maiken

Adam og Aksel er søskende, 5 måneder gamle og vi har set dem begge gøre det, afføringen er tynd og med lidt klumper…

Jeg vil skifte tilbage til gruset og give dem en bakke mere :slight_smile:

Jeg ville bruge det gamle grus og give dem endnu en bakke. Og så ville jeg se på, hvorfor de har tynd mave… Har I skiftet foder:?

Er de kasteret ? Hvad med at prøve at havde 2 bakker.

Hvis katte får dårlig mave kan de godt blive urenlige imens det står på.
Få rettet op på maven og måske det gamle grus igen.

Forstår ikke at opdrætteren siger at I skal give dem mindre mad.
Det er nok snarere et for brat foderskifte som har slået maven i stykker.

Hmm du må bestemt ikke lade dem få mindre og spise. Sæt dem på skånekost nogle dage evt. det er jo killinger og de skal altså have det og spise de har lyst til af mængde.

Bliver det ved med at være træls med afføringen ville jeg lave en test ved dyrlægen for at tjekke om de har nogle parasitter, det er jo desværre en mulighed. Hvor mange bakker har I sat op ? Ville råde jer til i starten og have måske 3 stk fordelt i hjemme og så senere se om I kan skære en enkelt væk

MVH
Gitte

Taf for svarene.

Nej, de er ikke kastreret, det er planen at det skal ske om ca 1 måned.

Vi har ikke skiftet foder, de får det vi fik med af sælger (hun var medlem af Royal Canin så vi fik noget kattegrus og foder med i handlen.)

Hvad skal de have at spise som skånekost?

MHT bakker, har vi ikke en alt for stor lejlighed, men vi kan godt finde plads til en bakke ekstra. Skal vi stille den i den anden ende af lejligheden, eller der hvor de har gjort i hjørnet?

Og så må vi prøve at købe noget mere af det parfumerese kattegrus og se om det hjælper.

Igen tak for svarene, skal nok skrive så snart der er nyt :slight_smile:

Flere at mine persere tåler ikke Royal Canin, de får tyndmave af det.
Og ja sæt bakken der hvor de besørger nu.

Mine katte tåler heller ikke Royal Canin. Hvilken farve har deres afføring? Og lugter det meget?

Min Thea-pige tåler heller ikke Royal Canin, hun havde konstant tynd mave til vi satte hende på skånekost i en måned og så startede hende op på GO NOW!

Skånekost til kat er udkogt ris med kogt kylling eller kogt fisk. I følge min dyrlæge kan havresuppe også bruges, men det nægtede Thea totalt at røre.

Opdatering:

Vi har købt en kattebakke mere og bruger den til det kattegrus vi havde før. Vi er stoppet med tørfoder og de får nu ris og kylling.
De har kun gjort på gulvet en gang siden, men de bruger begge bakker, dvs både bakken kun med det grove grus og den nye med det fine grus, lidt underligt men er glad for de ikke gør det på gulvet.
Hvor længe skal de have ris og kylling og hvad skal vi give dem bagefter?

Jeg tror også det lyder som et foderproblem.

Men det er ikke til at sige hvad der er det bedste for alle katte.

Det burde jo være kød. Det der tørfoder er en jungle.