Stor lille kat

Jeg har to søde dejlige misser som bare ikke kan undvære hinanden, ja og de skal helst spise af samme mad skål :slight_smile:
De er henholdsvis 7mdr og den lille “skulle” være 14 uger i den uge men det tror jeg ikke på at han er.
Mit problem består i at ham på 7 mdr behøves ikke tage mere pmen den bette skal helst ha alt hvad han kan spise, og står maden fremme vil den store spise til der er tømt.
Lige nu får de begge til morgen 50 g vådfoder, og 15 g tørfoder, eftermiddag får de igen 50 g vådfoder og aften 100 g våsfoder og bliver det tømt kan jeg godt finde på at de får 15 g tør foder også.
Men er så lidt i tvivl om, om den lille får nok eller hvordan man lige skal gøre det?

Mine har tørfoder stående hele dagen og får vådfoder/kød 2-3 gange dagligt :slight_smile:
De styrer det fint selv.

Hvis du hælder mere mad op end du plejer er det klart at den store spiser det hele, for når den ikke kan spise når den vil, må den jo spise så meget som muligt når den “endelig” får noget :slight_smile:

Og specielt når de begge er killinger er det vigtigt de har mad stående fremme hele dagen så de får alt det de behøver så de kan vokse :slight_smile:

Lad dem have tørkost stående ALTID!!! :slight_smile:
Vi har jo snakket om det flere gange, og det bedste er altså bare at de får ad libitum, fremfor den rationering du laver der.
Især fordi at når de er i voksealderen, så svinger deres behov utroligt meget, og det der passer én uge, kan sagtens være alt for lidt næste uge… Og når du begrænser deres foder sådan, så giver du dem ikke mulighed for at regulerer selv.
Killinger i voksenalderen spiser meget mere end voksne katte, og det skal de have lov til! :slight_smile:

Jamen han er bare ved at være så stor at det begynder at grænse til at han bliver fed og det er ikke vægten jeg kigger på men derimod hans krop, og vil heller ikke ha en over fed kat.
Føler MIG sku som en rigtig dårlig katte mor lige nu Uhm :frowning:

Anne - Det er formodentligt fordi du ikke har ladet ham lære selv at spise det han havde behov for, da han var lille, at han nu ikke kan finde ud af det :slight_smile:
Nogle gange kan det altså løses ved at de får lov at grovæde i en periode, og når de så oplever at maden altid er der, og ikke forsvinder, så stilner det af, og katten spiser normalt efter behov. Man kan hjælpe i denne periode ved bare at give RIGTIG meget vådfoder, som mætter mere ifht. næringsværdien :slight_smile:

Virker det ikke, så er der jo mulighed for at lave en foderkasse til den lille, hvor hullet er så lille at den lille kan komme ind, men ikke den store :slight_smile:

Kan du ikke give den lille ekstra?
Da jeg fik Gismo for nogle år siden, fik han killingemad serveret flere gange om dagen, mens det normale mad stod fremme som det plejede. - Amidale min den store kunne bestemt ikke tåle at få killingefoder. Gismo lærte hurtig at hans lækre små killingekiks stod i skuffen. Så han kom og hev når det var tid til dem, og det andet mad ikke var nok.
Han tog flot på, på denne måde.

Vil bare lige erklære mig meget, meget enig med Eva :slight_smile:

Her står der ALTID tørfoder fremme.
Og så får de vådt/råt to gange i døgnet.
Jeg kunne ikke drømme om at afmåle maden til dem, det eneste man får ud af det er netop grovæder.
Vi har en grovæder her og det er en som vi fik da hun var ca 1,5 år og hun havde aldrig fået lov til at spise sig mæt, i dag er hun på vej til 8 år og sluger sin mad.
Katte skal kunne spise når de vil, især killinger.