Stresset Burmeser? Eller keder han sig?

Jeg har brug for panelet Min ene 9 år gamle fritgående Burmeser (kastrat) er stresset(?) som aldrig før.
Han er begyndt at strinte både ude indenfor og og kalder (læs: SKRIGER) på alle tider at døgnet så han ikke bare vækker familien men også generer naboerne (rækkehus).
Jeg ved ikke om han bare keder sig, eller om det er stress over naboernes katte (der er mange katte i boligkvarteret).
Så… nu overvejer jeg LIDT at anskaffe mig en yngre British Shorthair eller en Scottish Straight. Hvis jeg ellers kan finde en der skal omplaceres.

Overvejelserne går på om det er den rigtige beslutning. Både med hensyn til racen (vil gerne have en lidt mindre aktiv race… Og om hvor gammel den i så fald skal være for at det vil blive et godt match. Samt om det skal være en hun: Det har jeg selv en idé om at det skal være.

Det skal naturligvis siges at jeg har anden han burmeser, Zumo, på 11 år. Han er meget rolig, men også ham der bestemmer som ældstekatten! Han hverken hyler eller strinter.
Jeg har kattelem som de har mulighed for at bruge 24/7

Håber på lidt indspark fra Jer, kloge eksperter

Er han undersøgt ved dyrlæge? Jeg tænker blot, at når han så markant ændrer adfærd, så kan det være udtryk for underliggende sygdom, herunder sygdom der udløser smerter.

4 Synes om

Kan fremmede katte komme ind af kattelemmen? I så fald kan det være en anden kat, der sniger sig ind og stresser ham og får ham til at markere territoriet.(Det kan måske være, at en fremmed kat, også strinter inde).

3 Synes om

Det burde ikke kunne lade sig gøre. Men alt er vel muligt :see_no_evil: Det er dog flere år siden jeg har set en fremmed kat i haven (og den er virkelig ikke stor så nem at overskue) så jeg tvivler.
Den er chipstyret, kattelemmen.

1 Synes om

Jeg har talt med avleren tidligere i dag. Hun foreslog test for blærebetændelse, samt en adfærds ekspert…

3 Synes om

Det er altid den bedste idé at udelukke fysisk sygdom først, det vil en adfærdsrkspert også bede dig om at gøre.

Umiddelbart ville det også være mit forslag med den rækkefølge.

4 Synes om

Enig med de andre dyrlæge - tjek tænder, røntgen & blodprøve.

Pludselig adfærdsforandring hos ældre kat kunne forklares med at han har det dårligt/har ondt.
Og det kan gøre at han føler sig sårbar overfor nabo katte - og nabokatte kan også presse mere på hvis de ser ham som svag.
Hvis det er årsag kan ny kat gøre det værre…det er ofte stress for katte når der kommer ny beboer til (og dobbelt op hvis han er presset af nabokatte)

Og så ikke støtte opdræt af Scottish Fold - de er heldigvis lige blevet forbudt i Belgien - forhåbentlig følger andre lande trop :slight_smile:

https://icatcare.org/advice/scottish-fold-disease-osteochondrodysplasia/

1 Synes om

Enig, en af mine katte begyndte at urinmarkere i bakken (stod op og tissede), det viste sig at han havde 7 oxalat krystaller/sten på 0,5 cm i diameter i blæren. Efter de blev opereret ud forsvandt markeringen :smil:

3 Synes om

Som regel står han bare og “shaker” bagpartiet. Det er sjældent at der kommer noget ud, men indimellem gør der: Har set det op ad en busk da han var uden for “sit eget” umiddelbare territorie, hvis man kan sige det sådan.
Indenfor kommer der intet eller et par dråber, og jeg kan faktisk ikke umiddelbart lugte det? Men det kan hans bofælle

Opdatering
Jeg har observeret lidt… og har konstateret at min kære Quintus faktisk ikke har teet sig (så meget) som en tosse, efter at jeg har fået hængt nogle kassereoler op på væggen, efter en lidt længere renovering.

Kan det have stresset ham, at der stod ting på gulvet?

Nu er vi gået igang med Kliktræning, hvilket vi begge hygger os med :slight_smile: Dog: Mens alt dette har stået på er jeg blevet forelsket i tanken om tanken om at få en ny kat, helst en British Shorthair. :see_no_evil:

Er der nogen der kan hjælpe mig i denne beslutningsproces?
Vil det være godt for dem (11 og 9 år) at få en lille ny at lege med og tage sig af, eller skal jeg bare lade familien bestå som den er?

Håber virkelig på nogle indspark fra jer kloge katteeksperter! :smiling_face_with_three_hearts:

//Malene

1 Synes om

Når de er så gamle tænker jeg to killinger ville være bedst, så har de hinanden til at tumle og de gamle kan komme til og fra.

I næste nummer af KatteMagasinet er der en rigtig fin artikel om British shorthair, den syntes jeg du bør læse

2 Synes om