Stresset / syg kat?!

En af mine venner på facebook har postet dette til en hellig birma gruppe. Jeg har lovet at hjælpe hende.
Katten er vist en 3 årig hellig birma. De har været ude at rejse i 3 uger, hvor katten stort set ikke har spist…
Nogen hjælp at hente herinde fra?

"Er SÅÅÅ ked af det :confused:

Vi mistede vores gamle hankat i sidste mdr og en uge efter tog vi på ferie i næsten 3 uger og vores hunkat på 3 år er nu helt ude at køre og extremt stresset over tapet af sin ven og at vi pludslig var væk … Troede aldrig at det ville være så galt og er meget shokeret at finde ud af hvor galt det har været nu hvor vi kom tilbage :frowning: Dyrelægen har aldrig set et så extremt tilfælde før :confused: Hun har tapt 1 kg og er undervægtig nu og vil næsten slet ikke spise, hendes hormoner er helt op at køre (hun går og brøler og skriver ligesom i løbetid uden at være i løbetid og går og leder efter den anden kat)
:frowning: Er der nogen der har prøvet noget lignende og har noget godt råd? :frowning: Dyrelægen har givet hende noget for hormonerne og noget for at hjælpe appetiten men det ser desværre ikke ud til at virke :frowning: Han tror ikke det vil hjælpe at sterilisere hende da hun faktist ikke er i løbetid så han ved ikke om det hjælper på hormonerne og han er også bangen for at hun måske ikke vågner igen da kroppen er SÅ stresset + hun er så tynd :frowning: Vejer kun 2600gr. nu :frowning: Har prøvet at tilbyde alle mulige slags foder og hendes ynglist mad men hun spiser meget lidt af det hele :frowning: Vi er også hele tiden sammen med hende og giver hende masser af opmærksomhed og kærlighed :heart: Puha hvor er det hårdt!"

Pyhaa, det lyder ikke rart.

Jeg er dybt bekymret - men at hun spiser lidt er en trøst. Jeg ved dog ikke hvor meget lidt er, og om det på sigt er nok??

Jeg har selv engang måtte aflive en sørgende kat grundet, at han gik fra kosten over tabet af sin soul mate. Han var kastrat - og jeg forsøgte at give ham en ny veninde. Det gik slet ikke godt - han bankede hende og nr. 2 lige så. Så jeg måtte dengang tage en hård beslutning og ligge Pelle til at sove så han kunne genforenes med Futte, som hun hed.

Pelle tabte under et 4 uger langt forløb ca. 2.5 kg. Han var en pæn stor huskat inden Futtes bortgang, og der var da også dage, hvor han spiste nogenlunde. Men lyset var slukket i hans øjne - og endnu en omgang indlæggelse og sondefodring ville for ham være uværdigt. Så derfor endte det med, at Pelle sov stille og roligt ind i min favn. Det var hårdt!

Pyhaa jeg bliver helt sørgmodig når jeg mindes tilbage til dengang. Det er nok ca. 15 år siden.

Knus Gitte,

Ej puha, det lyder bestemt ikke rart Gitte :frowning:

NB: katten er også urenlig… Meget almindeligt ved stress/utrygge katte… Der er blevet taget prøver (men hun ved ikke hvilke - jeg har bedt hende om at få svar på dem i morgen, når dyrlægen åbner igen).

Der er jo ikke noget at sige til at katten har fået chok, når den har mistet både katteven og familie.
Blev katten passet hjemme i ferien? Og kun tilset en gang dagligt?
hvornår er ejer kommet retur?

fremfor en masse dyrlæge ville jeg give katten tryghed, sørge for der er nogen hos den og så prøve at få lidt mad i den - evt med noget appetitstimulerende.

en mulighed er også at kombinere med zylkene og feliway for at gøre katten tryg igen

Havde de kun de 2 katte?
Ja, undskyld - ved godt, det ikke er det svar, du efterlyser, men hvordan kan man finde på at forlade den efterladte kat i 3 uger lige efter tabet af dens (eneste?) misseven?
Hun må da have været dybt ulykkelig :brist:

Og hvem har passet katten? Hvorfor har de dog ikke opdaget at den var gal?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1051601]Der er jo ikke noget at sige til at katten har fået chok, når den har mistet både katteven og familie.
Blev katten passet hjemme i ferien? Og kun tilset en gang dagligt?
hvornår er ejer kommet retur?

fremfor en masse dyrlæge ville jeg give katten tryghed, sørge for der er nogen hos den og så prøve at få lidt mad i den - evt med noget appetitstimulerende.

en mulighed er også at kombinere med zylkene og feliway for at gøre katten tryg igen[/QUOTE]

Den blev passet hjemme af en, som boede hjemme hos dem. De har en masse andre dyr (krybdyr, kaniner osv), så det er nærmest fuldtidsjob at passe deres hus og dyr :wink:
Ejer kom retur for en uge siden. Har været hos dyrlægen i dag. Og skal snakke med dyrlæge igen i morgen.

Den har fået appetitstimulerende, men det har ikke hjulpet.

Har personlig også anbefalet zylkene, at lukke den inde i 1-2 rum, og så være der for kkatten hele tiden + håndfodre den.

Hvis en kat ikke spiser/og eller drikker bør man altid være på vagt! For så er der noget galt.

Hvis der er tanke om infektion af en art bør katten sættes på skånekost. Og det vil sige kogt fisk eller kylling - og egentlig gerne med lidt godt udkogte ris iblandet - og gerne med megen vand ilandet. Evt. også cremfraiche eller A38.

Men jeg læser her, at der er et tab, som har været årsagen. Dog kan manglende spiselyst godt give udslag i dårlig mave. Systemerne sætter jo lidt ud, når katten ikke får den normale næring og giver forstyrrelser. Så var katten urenlig før tabet?

Drikker katten vand? Hvis den gør så kunne man måske friste den lidt med lidt af suppen fra en omgang kogt fisk :slight_smile: Og gerne med lidt fiskestykker i :slight_smile: Torsk, laks eller lign. vil være fint.

Katten har temmelig sikkert fået steorid hos dyrlægen for at skærpe appetitten. Dette virker dog ikke altid :frowning:

Knus Gitte

[QUOTE=Beydana;1051611]Havde de kun de 2 katte?
Ja, undskyld - ved godt, det ikke er det svar, du efterlyser, men hvordan kan man finde på at forlade den efterladte kat i 3 uger lige efter tabet af dens (eneste?) misseven?
Hun må da have været dybt ulykkelig :brist:

Og hvem har passet katten? Hvorfor har de dog ikke opdaget at den var gal?[/QUOTE]

Ja, de havde kun to katte. Og ja, hun er garanteret dybt ulykkelig :confused:
Jeg ved desværrre ikke, hvorfor der ikke blev grebet ind tidligere. Går ud fra, at kattersitteren ikke har tænkt så meget over, hvad katten har spist… :frowning:

Da vi fik lille Fis opereret fik vi noget helt bestemt mad med hjem i en tube… Det var smæk fyldt med kalorier. Hun fik det fordi hun jo naturligvis var dårlig - hun fik ryddet hele munden, og så fordi hendes undervægt var ekstrem (1700 gr)… Jeg kan selvfølgelig ikke huske hvad det hedder nu, men det var minimalt hvad hun skulle spise for at få dækket sit daglige behov for kalorier, måske det var en idé til lillemis har fået appetitten igen?

Har anbefalet at de skal fodre med recovery foder i mindst et par dage… Det er nemlig spækket med energi… :slight_smile:

Edit: Det hedder Aptus, Reconvalescent cat… 100 gr indeholder 2810 kj :slight_smile:

Og der står på kassen at 4 kg kat kun skal indtage en tube dagligt - 30 gr… Så det burde være en mulighed at få hende ernæringsmæssigt dækket i en kort periode på det, så hun i hvertfald ikke taber sig yderligere

Tak for info - jeg giver al information videre :slight_smile: