Nu er planen jo at Mette bliver student om ikke så længe, og så kommer der jo en busfuld unge mennesker der skal seviceres lidt inden de drager videre.
Vi står først for på dag to. Når de ankommer har de kørt i bus i godt en halv time og bagefter skal de ikke så langt.
Jeg har spurgt Mette til flere gange, hvad hun gerne vil have vi serverer for dem, men der kommer ikke rigtigt noget svar
Så nu spørger jeg lige jer gæve mennesker hvad I synes vil være en god starter på dag to på forældrerundfarten ?
Jeg har tænkt lidt over at bage kanelkage og så stille cocio frem
Eller bage crossants og lave rejesalat og skinkesalat til fyld
muligheden er også at lave et lækkert udvalg af frisk frugt
Men jeg ved jo at de gerne vil have alkohol på turen, men jeg aner ikke hvad jeg finder på til en morgentur kl. 9.40
Jeg husker tydeligt min studentertur i 2006, alle forældre havde gjort et kæmpe stykke arbejde med at servere mad, men jeg kan da huske hvad der var GOGO og NO-GO
GOGO var små pindemadder og lign. så man kunne smage lidt af hvert uden at skulle spise en masse. En familie havde lavet små simple pindemadder med lækkert pålæg på, husker noget med laks og noget med agurk, det var simpelthen så lækkert, især fordi det var nemt og ikke for overvældende at gå til.
Dertil lidt frisk at drikke, der bliver som regel drukket masser af øl på turen (hvis man kører i køretøj hvor man må drikke) så jeg var rigtig glad for at få en slurk punch eller anden sommmerdrink der lige rensede ganen.
NO-GO var helt klart store anretninger. En familie havde lavet hjemmelavet pizza, det var alt for voldsomt for man spiser jo hver gang man er hjemme hos nogen, så de store pizzaskiver var alt for meget. En anden familie havde lavet sandwiches, det var også i overkanten af mad ligesom familien der havde lavet mexicansk anretning, hvor man endda øste på tallerken af det hele.
Så mit råd er at det bør være simpelt, nemt og lige til at gå til. Jeg var som sagt glad når man kunne smage på tingene uden at fylde maven for meget, for det er trods alt mange man skal hjem forbi på sådan en dag, og det er MEGET mad man får spist, selvom man kun tager et par bidder hist og her.
Jeg tror kanelkage og cocio ville være rigtig godt. Kanelkage kan man jo skære ud i mundrette bider, og en cocio glider hurtigt ned, -og det vil garanteret også være et lidt sjovere alternativ til de familier der serverer varm mad. …og hvem kan modstå et lille stykke kanelkage og bagefter en lækker slurk cocio. Jeg synes det er et rigtig godt forslag.
Crossiants er også et godt bud, for det er simpelt og folk kan nøjes med at tage en fra fadet og så er der ikke så mange dikkedarer.
Meget enig med sidste ærede taler (selvom det godt nok er et par dage siden, jeg blev student ).
Ikke alene skal de unge spise rigtig meget i løbet af dagen, de får også massevis af alkohol indenbords, så kl. 9.40 synes jeg godt, man kan holde lidt igen med det. Hvis det er godt vejr (håber vi), så ville jeg lave en punch eller lignende frisk letalkoholisk sommerdrik, de kan tage lidt af. Dine madforslag - eller versionen med pindemadder - er helt fine IMO
kom lige på en ide med små vandbakkelser med fyld, og så lave en blå bowle med ablecider, lidt vodka, blå bols og masse af isterninger, og så have lidt blå vindruer
Nu bliver jeg selv student i år og skal selvfølgelig på studenterrunde. Vi er en forholdsvis lille klasse, så vores tur tager 3 dage, hvor der vil være morgenmad, frokost/eftermiddagskaffe og aftensmad på turen - med undtagelse af den sidste dag, hvor der kun er morgenmad og frokost.
Jeg/min familie er den sidste på ruten, og der skal dermed serveres frokost/eftermiddagskaffe, hvor menuen (indtil videre) vil stå på følgende:
Pizzasnegle
Mini-frikadeller m. rugbrød
Små sandswitches
Gulerodsstave
Agurkestave
Nu lyder det til at Mettes studenterrunde er mere omfangsrig, end min. Derfor kunne det måske være en idé at servere lidt frugt også. Måske melon med parmaskinke eller gulerodsstave? Idéen med fyldte vandbakkelser lyder i hvert fald lækkert.
Der er sat 20 min af til hvert sted, så der er ikke tid til det helt store. Omend det nu lyder lækkert hos jer. De er 26 på Mettes tur, og de er spredt rundtomkring, Så der vil være meget tid i bussen.
Jeg regner med at sætte en skål med vindruer frem, og måske lidt jordbær, hvis de hos den lokale avler er fine til den tid.
Nu skal vi bare finde lidt godt fyld til de små vandbakkelser. Der skal i hvert fald være en ostecreme i den ene, men gode opskrifter er meget velkomne
[QUOTE=Maibrit;610965]Nu bliver jeg selv student i år og skal selvfølgelig på studenterrunde. Vi er en forholdsvis lille klasse, så vores tur tager 3 dage, hvor der vil være morgenmad, frokost/eftermiddagskaffe og aftensmad på turen - med undtagelse af den sidste dag, hvor der kun er morgenmad og frokost.
Jeg/min familie er den sidste på ruten, og der skal dermed serveres frokost/eftermiddagskaffe, hvor menuen (indtil videre) vil stå på følgende:
Pizzasnegle
Mini-frikadeller m. rugbrød
Små sandswitches
Gulerodsstave
Agurkestave
Nu lyder det til at Mettes studenterrunde er mere omfangsrig, end min. Derfor kunne det måske være en idé at servere lidt frugt også. Måske melon med parmaskinke eller gulerodsstave? Idéen med fyldte vandbakkelser lyder i hvert fald lækkert.[/QUOTE]
Undskyld mig, men hvad er en lille klasse i dine øjne?? :? Vi var vist 26 eller sådan noget, og vi var 1 dag om det
Så er menuen på plads.
Det bliver små vandbakkelser med ostecreme og med tunmousse/eller andet hvis nogen ligger inde med en super lækker opskrift
så vil der være friskplukkede jordbær dyppet i 3 slags chokolade og en sød champagne eller Asti.
[QUOTE=Anneth;611255]Så er menuen på plads.
Det bliver små vandbakkelser med ostecreme og med tunmousse/eller andet hvis nogen ligger inde med en super lækker opskrift
så vil der være friskplukkede jordbær dyppet i 3 slags chokolade og en sød champagne eller Asti.:)[/QUOTE]
Det lyder bare lækkert!
Måske har du skrevet det, men jeg spørger lige… Har de “langt” til næste stop på ruten?
I så fald er det garanteret et hit, hvis drikkevarer serveres i plastikglas eller i flasker, så de kan tages med på turen. (Både drikkevarer med og uden alkohol…) - Især hvis det er godt vejr!
Der er omkring 10 - 15 min. og det er nok rigtigt at de gerne vil have noget med, så tror jeg stiller en ramme øl,sodavand,vand og mokai ved indkørslen de kan tage fra når de går. Det er vist ikke så smart med plastikkrus når de kører i bus. og bus er nødvendigt, da Mette og en mere bor 40 og 50 km fra skolen.
Og vi satser på rigtig godt vejr. glade studenter er nu sjovest i godt vejr
Hvis nu det havde været mig dengang for alt for mange år siden, da jeg blev student, og det var morgenen på dag 2, så er der en ting, jeg er helt sikker på - jeg ville være rasende tørstig! Så ville jeg have haft lyst til at kvæle flere liter iskold frugtjuice eller iskoldt vand.
Jeg ville bestemt heller ikke sige nej til et glas reparations-Asti eller to Men også gerne noget iskoldt uden alkohol, som man kan bælle i større mængder.
Så kunne jeg i øvrigt også have tænkt mig sådan noget græsk yoghurt med honning, som man får med café-brunch. Og masser af saftige, vandholdige frugter. (Uha, jeg kan næsten mærke tømmermændene nu :høhø:)
[QUOTE=galath;611346]Hvis nu det havde været mig dengang for alt for mange år siden, da jeg blev student, og det var morgenen på dag 2, så er der en ting, jeg er helt sikker på - jeg ville være rasende tørstig! Så ville jeg have haft lyst til at kvæle flere liter iskold frugtjuice eller iskoldt vand.
Jeg ville bestemt heller ikke sige nej til et glas reparations-Asti eller to Men også gerne noget iskoldt uden alkohol, som man kan bælle i større mængder.
Så kunne jeg i øvrigt også have tænkt mig sådan noget græsk yoghurt med honning, som man får med café-brunch. Og masser af saftige, vandholdige frugter. (Uha, jeg kan næsten mærke tømmermændene nu :høhø:)[/QUOTE]
Jeg har også tænkt på yougurt og hjemmelavet frugtpurè, og havde også tænkt på et stort frugt fad. Men som flere herinde har nævnt, så er der ikke meget tid, og d skal mange steder.
Jeg har dog planlagt at stille alkoholfrie drikke op som alternativ
Ja, vi besøgte mere end 20 steder på en dag… Pyh… Vi havde ikke flere dage…
Men enig med Helle. Lette anretninger hvor man selv kan tage lidt hist og pist…
På det tidspunkt af morgenen er jeg ikke til alkohol overhovedet Men det hører sig jo til, og der er nogle der er meeeeget friske på at starte der (typisk drengene), så mit forslag vil være noget frisk og kun lettere alkoholisk… (punch, øl, sommersby etc.) Snaps osv. NO GO :høhø: Og også gerne ikke-alkohol alternativer, som flere andre også nævner…
Overvej i øvrigt også at vejret Kan være dårligt… Det var det på vores tur, og nøj hvor jeg da frøs den dag…
hvis i er først på dag 2 - så er de nok lidt matte i koderne og mange af dem har tømmermænd… de vil ikke kunne spise ret meget og mange vil have det lidt skidt fra dagen før…
jeg tror du skal vælge “reparationsmad” hvis i vil være populære…
masser af cocio (super ide)
vand
evt noget som kan tage smagen af druk fra dagen før
unge med tømmermænd er ofte rimelig rolige og de går ikke så meget op i et stort udvalg… mere at det er det rigtige
jeg tror du skal spørge din datter sådan lidt henkastet hvad hendes venner plejer at drikke/spise når de har tømmermænd - bare sådan casual i en samtale… … så tror jeg ikke du kan ramme helt ved siden af - det ville jeg nok gøre i dit sted
de fleste af dem har det a h… til dagen derpå.
jeg tror cocio, kage, juice og frugt er rigeligt.
20 min er ikke meget når man skal ind og ud, hilse på, tisse osv.
lad være med at gøre en masse ud af det, man kan ikke nå det.
evt måske en skål chips også- salt er et must dagen derpå.
og croissanter med fyld eller vandbakkelser får min mave til at krympe sig- og jeg er madglad- også om morgenen.
men glæd dig til masser af kram og glade unge som forhåbentlig får bedre vejr end vi gjorde. 15 grader og byger+blæst hitter ikke !
men sikke en dag det var ! sidder her og smiler.