Stue planter

Halløj!

Jeg har et spørgsmål omkring en plante, dens navn er cypres ellwoodii.
Er den giftig?
Har søgt og søgt, men kan intet finde.

Desuden, hvad har i andre af planter i huset?
Jeg synes det er svært at finde pæne planter, og jeg er efterhånden træt af at kigge på kattegræs og stuebambus. Har en væddeløber som jeg snart tager ind.

Og så lige et spørgsmål til, den stuebambus der… Nu har jeg haft mere end en, og de dør på stribe.
Hvad hulan gør jeg forkert?

:høhø:

For mig ligner det da mere et træ end en stueplante? :?

Øhm… Kartoffel kartoffel? :smiley:
Jeg er ikke så klog i det med grønne ting, så træ, plante, hvad pokker.
Ved du om træet er giftigt? Hvis det er et træ, kan man så overhovedet have det indenfor?

[QUOTE=Sas;1132896]Øhm… Kartoffel kartoffel? :smiley:
Jeg er ikke så klog i det med grønne ting, så træ, plante, hvad pokker. [/QUOTE]

Ved den, som jeg linker til, står der, at 50 cm planter ender med at blive 6-8 meter høje… Har du højt til loftet? :smiley:

Med hensyn til giftighed, så er der i hvert fald nogle nåletræer (kirkegårdsbuske), der er giftige, men mon ikke Ann R (Siamis.dk) kommer på banen her i tråden? Hun kan meget bedre besvare det end jeg.

[QUOTE=FinnFrode;1132901]Ved den, som jeg linker til, står der, at 50 cm planter ender med at blive 6-8 meter høje… Har du højt til loftet? :smiley:

Med hensyn til giftighed, så er der i hvert fald nogle nåletræer (kirkegårdsbuske), der er giftige, men mon ikke Ann R (Siamis.dk) kommer på banen her i tråden? Hun kan meget bedre besvare det end jeg.[/QUOTE]

Altså… Med min vane om at slå planter/træ/grønne ting ihjel, så når den aldrig at blive så høj! :smiley:
Har du forslag til andre planter som er ugiftige?

[QUOTE=Sas;1132902]Altså… Med min vane om at slå planter/træ/grønne ting ihjel, så når den aldrig at blive så høj! :smiley:
Har du forslag til andre planter som er ugiftige?[/QUOTE]

Prøv at kigge på Siamis.dk - siden med [B]ugiftige[/B] planter. :slight_smile:

Med hensyn til stuebambus… Du skal vande! Og vande! og vande igen! De skal have åndsvagt meget vand… :slight_smile:

Jeg har i mange år haft planter der med jævne mellemrum når helt til loftet.
Jeg har en opstammet Yucca…kattene har aldrig interesseret sig for den…den er mere end 20 år gammel…den er giftig, siger man, men de kan ikke nå op til bladene, de har aldrig forsøgt…men der er ingen møbler i nærheden…ellers stolede jeg ikke på dem.

Jeg har Paraplyplanter…moderplanten er 25 år gammel, den støder hele tiden mod loftet, så den klippes ned og har givet skud til nye planter…der er blade også nede i kattehøjde, men de er slet ikke interesseret i den…jeg har altid frisk hjemmesået kattegræs til dem…måske derfor…

Jeg har også en loftshøj plante…den med tynde lange blade…kan ikke huske hvad den hedder…men dén er de heller ikke interesseret i.

Jeg har haft en loftshøj stuebirk…den afgik efter mange år ved døden…men den var kattene heller ikke interesseret i.

Her i huset når vi aldrig at vande stuebambus… den er gnavet ned til rødderne inden den nogensinde når at tørre ud :klapper:

Jeg HAR vandet! Enten tørrer jeg de skide planter ud, eller så drukner jeg dem.
Og den her startede ud med at tørstedøden, en genoplivning, og så druknede jeg den.
Det er det samme med kattegræs. Men jeg plantede den også om, det kunne også være derfor den døde… Hmmm

Jeg har orkidéer - de er helt ugiftige for kattene, og jeg elsker dem. Har både almindelige og et par af de lidt mere eksotiske. Jeg har også husfred (ugiftig) og et par sukkulenter, som kattene er ligeglade med

Dem har jeg også haft. De er købt med blomst, de kommer hjem, smider blomsten, og så dør de.
Hvor tit skal de vandes, og hvor meget? Mener at have hørt et snapseglas hver 14 dag, men de døde alligevel :smiley:

[QUOTE=Sim-Sim;1133091]Jeg har i mange år haft planter der med jævne mellemrum når helt til loftet.
Jeg har en opstammet Yucca…kattene har aldrig interesseret sig for den…den er mere end 20 år gammel…den er giftig, siger man, men de kan ikke nå op til bladene, de har aldrig forsøgt…men der er ingen møbler i nærheden…ellers stolede jeg ikke på dem.

Jeg har Paraplyplanter…moderplanten er 25 år gammel, den støder hele tiden mod loftet, så den klippes ned og har givet skud til nye planter…der er blade også nede i kattehøjde, men de er slet ikke interesseret i den…jeg har altid frisk hjemmesået kattegræs til dem…måske derfor…

Jeg har også en loftshøj plante…den med tynde lange blade…kan ikke huske hvad den hedder…men dén er de heller ikke interesseret i.

Jeg har haft en loftshøj stuebirk…den afgik efter mange år ved døden…men den var kattene heller ikke interesseret i.[/QUOTE]

Yucca er faktisk ikke giftig - det bruges endda som bestanddel i kattemad (jeg kan ikke huske hvorfor mere :slight_smile: )
Paraplytræet - sådan en fætter har jeg også haft, og mine katte bed i den - den smagte tydeligt ikke godt. Men de hold ikke op af den grund, så den røg ud.
Jeg tror der er stor forskel på katte og deres nysgerrighed og vaner. Så om man kan have en “problematisk” plante stående eller ej, er ikke til at vide på forhånd :slight_smile: Det der går uden problemer hos den ene gør ikke hos den anden :gruble:

Ang. cypressen: Jeg googlede cypress+poisonous. Det giver tit hits :slight_smile:

Og eksperterne i Zürich:

Så ja, det er den vist desværre. Giftig. Både for dyr og mennesker. Jeg har en privat teori om at grunden til at så mange af vores prydplanter er giftige er, at de holder sig pæne fordi de er gode til at afværge skadedyr. Fordi de er giftige. Men det er bare en tanke.

Jeg gider ikke selv potteplanter mere - jeg glemmer dem. Men ellers vælger jeg helst fra listen her: Kattevenlige planter

[QUOTE=Sas;1133179]Dem har jeg også haft. De er købt med blomst, de kommer hjem, smider blomsten, og så dør de.
Hvor tit skal de vandes, og hvor meget? Mener at have hørt et snapseglas hver 14 dag, men de døde alligevel :D[/QUOTE]

Meget lidt vand faktisk, undtagen mens de blomstrer. Jeg havde en som jeg glemte i månedsvis. Det bevirkede… at den satte blomsterknopper! Så vandede jeg den, og så blomstrede den i månedsvis. De nemmeste planter jeg har haft, faktisk. Det eneste er at de vist trives bedst i halvskygge. Fuld sol kan de ikke li’. Efter min erfaring. :slight_smile:

Det er den hvide på billedet der opførte sig som beskrevet - men de var nemme allesammen og blev 6-8 år. De blev ikke smidt ud fordi de var døde, mere fordi jeg var træt af dem.

[QUOTE=Ann R;1133197]Meget lidt vand faktisk, undtagen mens de blomstrer. Jeg havde en som jeg glemte i månedsvis. Det bevirkede… at den satte blomsterknopper! Så vandede jeg den, og så blomstrede den i månedsvis. De nemmeste planter jeg har haft, faktisk. Det eneste er at de vist trives bedst i halvskygge. Fuld sol kan de ikke li’. Efter min erfaring. :slight_smile:

Det er den hvide på billedet der opførte sig som beskrevet - men de var nemme allesammen og blev 6-8 år. De blev ikke smidt ud fordi de var døde, mere fordi jeg var træt af dem.

[/QUOTE]

Hvor er de flotte!!!
Du siger at når der blomstre, så skal de have mere vand end når de ikke gør?
Den ene af mine katte er nemlig tosset med at tygge i planter, så de skal bestemt ikke være giftige.
Den anden derimod gider dem på ingen måde.

Lige et tillægs spørgsmål. Min hunkat som ikke gider planter, hun brækker sig nu og da.
Som oftest når hun har drukket en del. Og det er ikke bare lidt, men hun formår at sprede det i vinduet, ned af væggen, og to meter udover gulvet.
Hænger det evt sammen? Eller?

[QUOTE=Sas;1133179]Dem har jeg også haft. De er købt med blomst, de kommer hjem, smider blomsten, og så dør de.
Hvor tit skal de vandes, og hvor meget? Mener at have hørt et snapseglas hver 14 dag, men de døde alligevel :D[/QUOTE]

Der er mange måder at vande orkidéer på, men jeg tager dem op af skjuleren, sætter dem ned i vasken, så vandet kan løbe fra, og så giver jeg dem en liters penge en gang om ugen. Mine holder i mange år og kommer med blomster flere gange om året, så helt tosset er det nok ikke. Dette er gældende for de almindelige. Nogle af de andre skal du vande to gange om ugen :).

[QUOTE=Sas;1133315]Hvor er de flotte!!!
Du siger at når der blomstre, så skal de have mere vand end når de ikke gør?
Den ene af mine katte er nemlig tosset med at tygge i planter, så de skal bestemt ikke være giftige.
Den anden derimod gider dem på ingen måde.

Lige et tillægs spørgsmål. Min hunkat som ikke gider planter, hun brækker sig nu og da.
Som oftest når hun har drukket en del. Og det er ikke bare lidt, men hun formår at sprede det i vinduet, ned af væggen, og to meter udover gulvet.
Hænger det evt sammen? Eller?[/QUOTE]

Den måde at vande har i hvertfald virket her. Men som sagt - jeg synes nærmest jeg mishandlede dem, de var ikke til at slå ihjel :wink:

Ang. katten. Prøv evt. at give hende lidt kattemalt hver dag. Det har virket på en af mine der brækkede sig lidt for ofte. Det kan ikke skade og måske hjælper det :slight_smile:

Yup - ret enig her. :slight_smile:
Gennemvand cirka en gang om ugen, så alt ‘gromediet’ - hvilket typisk er bark - er vædet godt igennem (det er jo ikke decideret jord, de står i :wink: ). De må dog IKKE stå og soppe i vand, så rådner rødderne.
Planten skal nå at tørre ud imellem vandingerne, så stik en finger godt ned i barken og mærk, om det stadig er fugtigt inden du vander. Hvis det er, så vent.

Og så det allervigtigste - giv GØDNING. Mine får en gang om måneden - lidt sjældnere om vinteren dog, der giver jeg nok cirka hver anden. Bare brug det der flydende orkidégødning, man kan købe i et velassorteret supermarked. :slight_smile: Det er en lille lyserød flaske.

Og husk at plante om - skift ‘gromediet’ ud hvert andet år, der ophobes kalk og andre sager i det, som orkidéerne ikke så godt kan lide. Køb det ‘jord’, der er en blanding af barkflis og kokosfibre (er det vist) - det er det bedste. :slight_smile: (Noget orkidéjord på markedet er alt for ‘jordagtigt’, og det slår altså blomsterne ihjel, da rødderne ikke kan ånde…)

Følg disse råd og du har dine orkidéer i maaaaaaaange år - ligesom mig. :wink: Mine trives glimrende, og de blomstrer igen og igen og igen…:slight_smile:

Og nå ja, når blomsterstænglen har smidt alle sine blomster, så klip den ned - klip med en saks lige over det andet eller tredie nederste ‘øje’ på stænglen - ‘øjet’ er betegnelsen for de led, der er på stænglen…hvis man klipper mens stænglen stadig er frisk og grøn, vil planten typisk skyde en NY blomsterstængel ud fra øjet. :slight_smile:

[QUOTE=Ann R;1133380]Den måde at vande har i hvertfald virket her. Men som sagt - jeg synes nærmest jeg mishandlede dem, de var ikke til at slå ihjel :wink:

Ang. katten. Prøv evt. at give hende lidt kattemalt hver dag. Det har virket på en af mine der brækkede sig lidt for ofte. Det kan ikke skade og måske hjælper det :)[/QUOTE]
Kattemalt, er det ligegyldigt hvilken? Nu har jeg jo to katte, og det er svært at give den ene noget, uden at give den anden…

Jeg tror jeg springer på orkidéerne så, det lyder jo forholdsvis nemt med lidt vejledning :smiley:

Det er såmænd ikke så svært, hvis man trykker lidt ud på fingeren og lader katten slikke. :slight_smile:

Hvis altså den gider, for nogle katte er tossede med kattemalt, mens andre er ligeglade…
Og jeg plejer at købe den på tube fra apoteket.