Sukkersyge og overnatning ude

Hej med jer!
Min dejlige hankat har lige fået konstateret sukkersyge, så jeg er helt ny indenfor sukkerkatte. Jeg har mod på at behandle ham, for jeg lever et stille og roligt og ret “skemalagt” liv. Dog har jeg fra tid til anden brug for at kunne overnatte ude, da min kæreste har kræft og naturligvis også har brug for at jeg er mere til stede end blot et kort besøg.
Har nogen her erfaringer med om det kan lade sig gøre? Kan jeg lade min kat være alene natten over?

Hej og velkommen til kattegale :velkommen:

Jeg har selv Sigga, som har sukkersyge, og som får insulin to gange i døgnet med 12 timers mellemrum. Det kører godt, og hun accepterer fint de to stik om dagen. :slight_smile:

Den største udfordring hos os er netop, når jeg har brug for at overnatte andre steder. Som udgangspunkt sørger jeg for at Sigga stadig får insulin, selvom jeg er væk. Det betyder, at jeg enten har nogen til at komme forbi og stikke hende morgen og aften, har hende med ud til overnatning, eller tager afsted efter stik om aftenen og så kommer tidligt hjem næste dag, så hun kan få sin medicin. I det sidste scenarie går der så måske 14 timer i stedet for 12 mellem de to stik.

I det seneste år har hun været meget stabil på blodsukkeret og i trivsel, og der har jeg enkelte gange udeladt et enkelt stik - sådan at jeg f.eks. har stikket lørdag aften og så først igen søndag. Det går ok nu, men det ville jeg ikke have gjort, da hun var meget skidt. Dengang var jeg også mere påpasselig med, at der var nogen hos hende de første 1-2 timer efter et stik, fordi der var brug for at holde øje med, om hun spiste og om hun fik insulinchok (Det er dog kun sket en enkelt gang for os).

Så jeg tænker, at der er flere modeller, du kan arbejde med. Og at det er dejligt at du har mod på at behandle ham. Min Sigga er nemlig et af flere gode eksempler herinde på, at katte med sukkersyge sagtens kan få det godt og leve et langt liv med god livskvalitet. Sigga er i dag en 15-16 år og har været kendt med sukkersyge de sidste 6 år. Og på nogle punkter er hun friskere i dag, end hun nogensinde har været i de 7 år, hun har boet hos mig.

Håber du finder en løsning, der fungerer for jer, og ønsker dig, kæreste og kat held og lykke med det hele.

5 Likes

Kære Trine
Tak for dit svar! Min Kalle er ikke som sådan syg og dårlig, men har i løbet af de sidste par uger drukket og tisset meget, og det har nu vist sig at være sukkersyge. Det kan jo vise sig at han reagerer på insulinen, det vil tiden vise. Jeg er glad for du skriver at det ikke er udelukket, at jeg kan give insulin og tage afsted når jeg ved han har det godt. Det giver mig en god ro!

Det tænker jeg sagtens du vil kunne, når I lige er kommet ind i det. Det er mest i forbindelse med at finde rette dosis osv, at det er lidt sårbart. Er hans blodsukker meget højt? Når han ikke er mere påvirket kan det også være at en kostændring og evt. vægttab vil kunne hjælpe ham. Men det går jeg ud fra at dyrlægen har taget med i sine overvejelser, inden han/hun har anbefalet insulin :slight_smile:

Måske du også kunne få en til at komme forbi og stikke som er tryg ved det, og som du er tryg ved stikker og kender katten.

Jeg har selv haft en sukkersyge kat, og min svigermor og et par af vores venner “lærte” at stilke vores Max og det gik fint.

Afhængig af hvor du bor, så kunne jeg da evt godt hjælpe

1 Like

Min kat fik konstateret sukkersyge for knap et års tid siden, da hun begyndte at tabe sig meget og drak helt uhæmmet. Vi forsøgte først at kontrollere det med kosten, men det virkede ikke, så hun kom på insulin sidste sommer.

Vi var heldige ret hurtigt at finde den rigtige mængde og få hende stabiliseret, og hun stortrives på det. Da jeg også havde brug for i nogle situationer at overnatte ude, spurgte jeg dyrlægen til råds. Han sagde, at det godt kunne gå an at springe 1-2 gange over. Så jeg har været væk fra om morgenen en dag, hvor hun har fået, inden jeg tog af sted, og så til sen eftermiddag den næste dag, hvor hun så har fået til sædvanlig tid om aftenen.

Dermed ikke sagt, at det går an for alle katte. Det kan jeg i sagens natur ikke vide. Men konsulter dyrlægen og hør ad. De (få) gange, hvor jeg har gjort det, har jeg ikke set nogen effekt af det. Hun har været, som hun plejer. Men jeg indrømmer da, at jeg har været lidt “spændt”, når jeg kom hjem på at se, hvordan hun havde det. Så det er ikke noget, jeg gør regelmæssigt, og jeg bryder mig ikke om det.

2 Likes

Hvor er jeg glad for at høre at det ikke nødvendigvis er så anstrengt som dyrlægen får det til at lyde. Kalle fremstår ikke som syg; han spiser stadig helt normalt, vil gerne lege og putte.

Måske har din dyrlæge dårlige erfaringer med insulin til dyr. Der er ingen tvivl om, at det kan være en udfordring for mange at få det sat i system og få det givet regelmæssigt. Så måske vil han bare sikre sig, at du har forstået, at du bliver bundet af det, og hvor vigtigt det er at være konsekvent.

Min dyrlæge har set, hvordan folk - næppe af ond vilje - glemmer det, når dyret først ser ud til at have det godt igen. Hvilket også er grunden til, at vi lagde ud med at prøve at rette min kat op på diabetesfoder i stedet for at gå direkte til insulin. Hvilket selvfølgelig også giver god mening, så længe der er en chance for, at det kan være nok.

Det var det så ikke.

Kalle er nu startet på insulin og han klarer stikkene rigtig fint indtil videre :grin: Lige nu får han insulin hver 12. time, kl. 07 og 19.
Hvad er jeres erfaringer med intervallet af timer? Må der gerne gå kortere tid end 12 timer eller måske 14 timer?

1 Like

Dejligt at høre, at I er kommet godt igang :slight_smile: I forhold til interval så hellere mere tid end mindre. Risikoen ved at der går for kort tid mellem, er at han får for lavt blodsukker af at få insulinen med kortere mellemrum, hvilket kan udvikle sig til insulinchok, som potentielt kan være farligt. Min Sigga har haft det een gang, hvor hun ikke kunne stå på benene, var “væk”/på grænsen til bevidstløs og fik noget der lignede kramper. Siden har jeg altid har sirup i huset, som jeg kan putte i munden på hende, hvis det skulle ske igen. Dengang fik hun vand iblandet sukker sprøjtet ind i munden med en pipette, og det tog et timer før hun var ved normal bevidsthed igen, 5-6 timer fr hun kunne gå og et par dage før hun var helt ovenpå. Så vær varsom med at give insulin for tæt. Så hellere springe over.

Aha okay det er godt at vide! Jeg kan mærke at jeg stadig skal vænne mig til at forstå “mekanikken” bag sukkersyge!

Det lærer du hurtigt. Pga. risikoen for insulinchok er det også vigtigt at være opmærksom på om han spiser som han plejer og at være påpasselig med fodring. Han skal helst have spist noget ikke alt for lang tid før, du stikker ham.

Der er flere gode beskrivelser af sukkersygens mekanismer på nettet. Her er et bud på en, som jeg synes forklarer det meste: http://www.dso.dk/Blad/2016/2/sukkersyge.pdf

Vil 11 timers mellemrum være i orden? Jeg har skiftende mødetider som gør at jeg helst ikke vil have at jeg skal stå med den ene fod ude af døren mens jeg giver Kalle insulin :frowning:

Det vil jeg tro, selvom det er svært at svare på især her i opstarten, hvor I måske stadig er ved at finde rette dosis insulin. Prøv evt. et par gange at give med 11 timers mellemrum, mens du er hjemme og kan observere ham efterfølgende, om han har spist inden og om han bliver utilpas.

Når I er inde i det og har fundet rette dosis, vil
jeg tænke, at det godt kan gå.

Hvad har dyrlægen i øvrigt sagt om fleksibilitet i interval? Går ud fra, at I har en tid igen om ikke så længe for at vurdere om dosis er rigtig?

Og igen: bare rolig, det bliver hurtigt rutine og kommet til at køre på skinner. Jeg kan stikke min kat med lukkede øjne, hvis det skulle blive nødvendigt :wink: