Sunde madopskrifter

Håber I alle vil måske hjælpe lidt til, jeg er så dårlig til at få ider omkring hvad aftensmaden skal bestå af :ups:

Og jeg mangler virkelig nogle gode og nemme “slanke” opskrifter, som jeg kan lave til aftensmaden, så det er bare med at skyde løs med lækker opskrifter :D:D

Uh så skal jeg vist igennem alle titlerne på de bøger jeg læner mig op af :lol:

Men jeg vil varmt anbefale dig at få fat i bogen “Suveræne Succeser” den er så god og maden er faktisk sund :slight_smile:

Prøv evt. Hjerteforeningens og Diabetesforeningens websites. Begge har sunde opskrifter.

Jeg bruger gerne forskellige blogs. f.eks den der
“det skal smage af noget” (bare google det, så kommer der noget frem)

Jeg synes hun er super god til at få noget god mad uf af råvarer der ikke er for dyre og for komplicerede.

Prøv “Alle tiders Kogebog” den har en sektion med fedtfattig mad og opskrifterne har fået karakter af brugerne,så har man en chance for at undgå det mad ,der er mere sundt end lækkert,:yikes:og ikke blive ledt i fristelse til at spise noget fedende. :doh: http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/kostformer/fedtfattig/fedtfattig-1.php

Det var jo mere for at få en tråd med dejlige sunde opskrifter, og billige :tihi::tihi:

eller forslag til hvad man lige skal bikse sammen til frokosten eller aftensmaden :stuck_out_tongue:

[QUOTE=Leumica;803469]Det var jo mere for at få en tråd med dejlige sunde opskrifter, og billige :tihi::tihi:

eller forslag til hvad man lige skal bikse sammen til frokosten eller aftensmaden :p[/QUOTE]

Ok så vil jeg komme med et bud;

Blomkålssuppe;
1 hoved blomkål renses og skære i buketter.
Koges med 1 -1½ bouillon (jeg plejer at bruge høns)
Blendes og smages til med salt + peber og lidt citronsaft.
Man kan hvis man ønsker en mere cremet version, smide lidt creme fine i.

Serveres drysset med persille og sprødstegt parmaskinke, og evt groft brød.

Få en damp ovn … det er den bedste invenstering vi har gjort nemt mad kan man lave.

Jeg kan klart anbefale opskrifterne på http://opskrifter.heede.dk/ Alle opskrifterne er lavet efter De Danske Vægtkonsulenters principper. Jeg har en del favoritter der som jeg ganske tit bruger.

Min suppe er både billig og relativ sund. Den skal sikkert nok findes udgivet et eller andet sted, men den her er altså lavet ud ag hvad jeg havde af rester, og smager faktisk ret godt :slight_smile:

1/4 - ½ hvidkålshovede afhængig af str.
5 gulerødder
3 løg
1 rød peber
1 grøn peber
lidt broccoli
evt kartofler.

Kål, løg, gulerødder, snittes til mundrette str.
peber skæres i små tern
løg svitses i lidt margarine og resten af grøntsagerne tilsættes sammen med salt peber og okseboullion, vand og lidt paprika. IKKE broccoli!
koge koge koge til det er mørt, kom broccoli i de sidste 4 minutter.

Hvis man vil have lidt guf på så steg lidt bacontern på panden og drys henover.