Sundhedsbog ødelagt - hvad gør jeg?

Ordet “forfalske” er helt forkert.

Dyrlægen udsteder en ny attest, som udsiger, at kat X har fået vaccination Y på dato Z. Og det bevidner han med med sin underskrift. Stemplet tjener kun til at identificere dyrlægen, da underskrifter ofte er ulæselige.

Dyrlægen kan udstede en sådan attest 3 minutter og/eller 3 år efter begivenheden, så længe han kan huske - støttet af sin journal - at det med X, Y og Z er sandt.

3 Synes om

“Så længe han kan huske - støttet af sin journal…”
Og det er jo lige netop det dyrlægen ikke kan, når det er 3 forskellige dyrlæger der har vaccineret katten, og ingen af dem er dyrlægen tættest på mig eller blot i nærheden :slight_smile:
Det var det min bekymring gik på. Men hvis han blot skal bruge sundhedsbogen og se hvilke vacciner hvornår, og derefter kan overskrive dem, så er det jo ganske simpelt.

Der er så et problem. En dyrlæge vil normalt ikke skrive under på, hvad andre dyrlæger har lavet - med mindre de arbejder i samme klinik. Så bliver man nødt til at sende en ny attest på rundtur, hvis man absolut vil have hele historikken attesteret.

Finland har ekstra regler. Jeg har også stået deroppe i 2017 med kattens pas og en tydelig og korrekt indskrevet vaccine, der klart var gyldig flere måneder endnu jf. dato, men ikke kunne komme ind, fordi kattens første vaccine ikke var skrevet i passet (af den finske opdrætters dyrlæge i øvrigt :tihi:). Der havde stået absolut nul og niks i invitationen eller noget som helst sted på den engelske del af Kissaliitto’s hjemmeside (jeg dobbelttjekkede da jeg kom hjem). Jeg endte med at måtte vække Casper og få ham til at tage et billede af sundhedsbogen, og maile til en finsk bekendt, så det var et værre cirkus.
Så Finland gør tydeligvis noget de egentlig ikke må… :rolleyes2:

1 Synes om

Jeg ved ikke hvad din dyrlæge kan og vil :smil: Men i DK og alle andre lande jeg har været i (undtagen Finland) så har det været fint bare med en sundhedsbog, der viser en dato, der siger at kattens seneste vaccine stadig er gyldig. Så så længe han har sådan en vil jeg ikke bekymre mig.

1 Synes om

Jeg har lige fået lavet Dansk/Europæisk pas til Anoushka.
Hun kom med russisk pas med dertilhørende russiske mærkater og masser af stempler (som man kender det fra øst, de er vilde med stempler :smiley: ) fra hendes vaccinationer. Min dyrlæge scannede hendes chip og skrev derefter i hendes danske pas “Se Russisk pas” der, hvor han overførte hans attestation for hun er vaccineret. Mærkerne er jo med klister og kan ikke flyttes.
Så hvis ikke du endnu har fundet en læsning, så tænker jeg din dyrlæge kan rekonstruere ved at se på de mærker fra vaccinationerne. :slight_smile:
Når jeg skal på show med Anoushka vil jeg for en sikkerheds skyld medbringe det russiske pas indtil hun er vaccineret igen. :slight_smile:

2 Synes om

Det er samme løsning vi altid har brugt på vores russiske katte :slight_smile:

1 Synes om