Super film i aften

tror jeg - bogen var fantastisk. Uha jeg glæder mig og vil sidde klistret …

MIT LIV SOM GEISHA
(Memoirs of a Geisha)
Genre: Film/Drama
DR2
Onsdag 13. januar kl. 20:00

(Vises i 16:9 format)

I Japan i 1929 bliver den niårige Chiyo solgt til et geisha-hus, hvor hun må knokle som stuepige, til hun er gammel nok til selv at blive selskabsdame. Som teenager får hun navnet Sayuri, og takket være sin skønhed bliver hun snart en af tidens mest eftertragtede geishaer. Hun forelsker sig i en forretningsmand, men i en geishas verden er der ikke plads til kærligheden. .
Sendes samtidig på DR HD.
Medvirkende:Sayuri: Zhang Ziyi, Formanden: Ken Watanabe, Mameha: Michelle Yeoh og Hatsumomo: Gong Li.
Instruktion:Rob Marshall.
Forfatter:Robin Swicord efter roman af Arthur Golden.
Produktionsår/land:2005 Amerikansk

Jeg skal se den, den er super!! Jeg har faktisk ikke fået læst bogen endnu, men det må jeg få gjort!!

Den er god - men lang. Jeg var i biografen og se den med en veninde. I hele salen var vi måske 25 mennesker… Der var i hvert fald kun 3 mænd. Da lyset blev tændt sad to af dem og sov, og den sidste havde jakke på og var næsten ude af døren… -LOL
Men bestemt en god film!

Jeg eeeeeeeeeeelsker bogen og har læst den 2 gange hehe, Skal helt sikkert gense filmen iaften :slight_smile:

Super film :thumbup: Du kan godt glæde dig, og selvom den er lang føles det ikke sådan, man lever sig helt ind i den :smiley:

Det er en fantastisk film - absolut værd at se:)

Jeg har optaget den, så jeg kan sidde stille og roligt for mig selv og nyde den :slight_smile:

Jeg har optaget den… Planen var nemlig at tage bogen med til Australien som læsestof…
Og det der med at se en film, før man har læst bogen er sjældent en god ide.
Dog har jeg hørt så meget godt om filmen, så jeg ville nødigt gå glip af den :slight_smile:

Bogen er rigtig, rigtig god!
Jeg skammede mig overhovedet ikke i at give selv et godt brugt eksemplar som fødselsdagsgave til en gammel ven. Det er nemlig forrygende god læsning, selvom det måske er lidt chick lit :slight_smile:

Jeg kendte ikke historien, og synes filmen var ok. Jeg kunne ikke helt leve mig ind i den, måske fordi huset havde en frytelig leben af legesyge katte og alt muligt andet (irriterende)forstyrrende :S. Så der var en del ting som jeg ikke helt fik fat i. Jeg fattede faktisk aldrig, hvorfor de var så attraktive, disse geisha’er :S. Var de “glædespiger” uden “ydelser”, var det bare deres flirten og feminine adfærd, som mændene faldt for? Og så skulle man sælge sin jomfruelighed til højstbydende…
Jeg vil nok have gavn af at læse bogen i ro og mag…

[quote=Rita;322980]Jeg kendte ikke historien, og synes filmen var ok. Jeg kunne ikke helt leve mig ind i den, måske fordi huset havde en frytelig leben af legesyge katte og alt muligt andet (irriterende)forstyrrende :S. Så der var en del ting som jeg ikke helt fik fat i. Jeg fattede faktisk aldrig, hvorfor de var så attraktive, disse geisha’er :S. Var de “glædespiger” uden “ydelser”, var det bare deres flirten og feminine adfærd, som mændene faldt for? Og så skulle man sælge sin jomfruelighed til højstbydende…
Jeg vil nok have gavn af at læse bogen i ro og mag…[/quote]

Læs bogen, den er som sædvanligt meget bedre end filmen. Men ellers er det en god ide at lære lidt om japansk kultur for at forstå baggrunden for Geisha versus prostitueret. En ombejlet Geishas ydelser( som kun i meget specielle tilfælde indbefattede sex) var højt betalt, noget kun de rige i samfundet havde mulighed for at betale. De var uddannet i at synge, danse, afholde te-ceremonier osv. Alt der skulle kunne få en japansk mand til at slappe af og nyde øjeblikket. Meget af det er svært at forholde sig til i vores kultur der har så anderledes en baggrund.

marina