Supergode katterelaterede arrangementer

Der afholdes jo en del katterelaterede møder rundt omkring i landet i
forskelligt regi, og jeg er nysgerrig efter at høre, hvilke emner I hver især
finder interessante.

Hvilket arrangement har gjort mest indtryk på dig og hvorfor?

Er der emner, som af en eller anden grund aldrig bliver taget op, men som
du finder relevant for netop dig?

:slight_smile:

Jeg kan da selv lægge ud.

[Det er ikke et reklameindslag, selv om det måske kan virke sådan :tihi:]

Jeg var til et arrangement i Maine Coon Klubben, hvor Helle Lenschow
fortalte om klikkertræning af kat. Det er en aften, der gjorde stort indtryk
på mig, fordi jeg med egne øjne så, hvad man kan udrette ved hjælp af
klikkeren og en god portion tålmodighed.

Helle lavede også en sjov øvelse med os tobenede, hvor en blev sat uden
for døren, mens resten af os gemte en ting inden for i lokalet. Da personen
kom ind igen, var opgaven at klikke personen hen til den gemte ting - altså
helt uden ord, men blot et klik hver gang personen bevægede sig i den
rigtige retning.

Det var en supergod øvelse, fordi den gav indblik i, hvad det er der sker,
når man klikkertræner katten.

for et par år siden var der seminar vist også i Maine Coon Klubben hvor Ulrika Olsson fortalte om selektion og avl (og lidt om pawpeds også) det var et SUPER arrangement

har også været til foredrag på LIFE med Jørgen Koch - vist også Maine Coon Klubben :slight_smile:

jeg kunne godt tænke mig at komme til arrangement hvor genetikere fortalte om selektion, indavl og husdyravl

kunne også godt tænke mig at høre foredrag fra folk der arbejder med vilde katte arter - om deres biologi og naturlig adfærd og om ‘husbandry’ i fangeskab

[quote=Musashi;486294]jeg kunne godt tænke mig at komme til arrangement hvor genetikere fortalte om selektion, indavl og husdyravl

[/quote]

Okay - spændende. Når du skriver husdyravl, er det så for at kunne drage
paralleller til - eller finde forskelle i - avlsarbejdet i forhold til det at
arbejde med mindre dyr?

[quote=Charlotte Oeh.;486274]

Jeg kan da selv lægge ud.

[Det er ikke et reklameindslag, selv om det måske kan virke sådan :tihi:]

Jeg var til et arrangement i Maine Coon Klubben, hvor Helle Lenschow
fortalte om klikkertræning af kat. Det er en aften, der gjorde stort indtryk
på mig, fordi jeg med egne øjne så, hvad man kan udrette ved hjælp af
klikkeren og en god portion tålmodighed.

Helle lavede også en sjov øvelse med os tobenede, hvor en blev sat uden
for døren, mens resten af os gemte en ting inden for i lokalet. Da personen
kom ind igen, var opgaven at klikke personen hen til den gemte ting - altså
helt uden ord, men blot et klik hver gang personen bevægede sig i den
rigtige retning.

Det var en supergod øvelse, fordi den gav indblik i, hvad det er der sker,
når man klikkertræner katten.[/quote]

Jeg ville have nævnt det samme. Nu har jeg så godt nok ikke været til særlig mange katteforedrag :ups: MEN Helles foredrag gjorde rigtig stort indtryk, både på mig og kæresten. Vi bruger det meget flittigt og vi er bare så glade for, at vi tog til det foredrag! :slight_smile:

Og øvelsen med os tobenede var nemlig rigtig god. Det var sjovt :rock: OG rigtig lærerigt.

PS: Jeg ville til enhver tid anbefale folk at tage til det foredrag og jeg ville også selv tage til det igen. :slight_smile:

Vi har lige været til foredrag om kattens mundhule, tænder og hvad der kan være af problemer der.

Det var på Tanddyreklinikken hos Jens Ruhnau - og det var supergodt!
Sikke en øjenåbner.

Jeg var fornylig så heldig at blive trukket med til en dag, hvor jeg egentlig ikke troede, at der ville være så meget nyt for mig.
Når man nu har læst godt på lektien, og hængt ud på gode kattefora nogle år.
Foder-foredragene sprang vi over, men så var der det om loppens livscyklus - dét var sørme spændende.
Der var også et par Aha-oplevelser i adfærdsforedraget (og en masse søde kattefotos), og om virusinfektioner - plus en masse spændende stande i gangen.

En pelspleje-aften i Bicolouren fornylig, af 2 erfarne perser-opdrættere var rent guld, og jeg glæder mig til den om show-klargøring i januar. Der kommer også en om foder.
Ville bare ønske, at de havde været der, da jeg fik Gia. Jeg tror, at der er større publikum til sådanne arrangementer, end man lige forventer.
Katteworkshoppen var proppet med mennesker, der kom rigtig mange.

Jeg har været til oceaner af foredrag.

Hvad der nok har gjort størst indtryk på mig er det foredrag Hanne Weidinger holdt generelt om kat lang tid tilbage. Jeg var til foredragsrækken et par gange:-)

Det er vigtigt foredragsholderen formår at formidle budskabet på en “spiselig” måde - det kunne Hanne. En anden der er supergod til det er min egen dyrlæge Stig Feldballe - man får virkelig noget med hjem fra hans foredrag.

[quote=Charlotte Oeh.;486297]Okay - spændende. Når du skriver husdyravl, er det så for at kunne drage
paralleller til - eller finde forskelle i - avlsarbejdet i forhold til det at
arbejde med mindre dyr?[/quote]

ja :slight_smile: - syntes ofte man kan lære meget af netop forskelle - det kan få en til at tænke over ting man ellers ikke tænker over…og det tror jeg man kan få gode ting ud af. jeg kender end der har får - og noget af det hun fortæller har jeg da kunne bruge til noget

kunne godt tænke mig eks at høre en der havde erfaring med avl af landbrugsdyr - eller en herfra

eller en der har arbejdet med heste i mange år…

eller en der har arbejdet med bevaring af nogle af de vilde katte arter

[quote=Lis Dahlstrøm;486383]
Det er vigtigt foredragsholderen formår at formidle budskabet på en “spiselig” måde - det kunne Hanne. En anden der er supergod til det er min egen dyrlæge Stig Feldballe - man får virkelig noget med hjem fra hans foredrag.[/quote]

Jeg er meget enig i, at foredragsholderens fremtræden er utrolig vigtig. En
dårlig foredragsholder kan have et nok så vigtigt budskab, og det vil aldrig
nå tilhørerne på samme vis som ham, der sælger sig selv.

Engang imellem tænker jeg bare, at det vel mere eller mindre altid er de
samme, der stiller op igen og igen. Men hvis emnet stadig kan tiltrække
folk, så er der selvfølgelig et behov. Og hvis det er de rigtig gode, der
stiller op, så skal man jo heller ikke skifte ud blot for udskiftningens skyld.

Jeg er rigtig glad for at vi har Katte-kreds Fyn, her på Fyn (sjovt nok)

http://www.kattekreds-fyn.dk/index.htm

De har mange, gode og lærerige foredrag / kurser/ arrangementer, og jeg er en flittig deltager.
Kurserne henvender sig både til opdrættere og kælekatteejere.

Et af de kurser, som jeg fik rigtig meget ud af var: Fødsler og komplikationer v/Gerda Andersen.

De har et foredrag om ringorm, hudlidelse og allergi hos katte på programmet i kommende weekend.
Det ville jeg gerne have deltaget i, men kan desværre ikke pga. min dårlige ryg.

Vi har efterhånden deltaget i MANGE arrangementer, og der har været stor forskel på, hvor meget vi har fået ud af dem. Nogle er der rigtig meget kød på, og andre igen er en tynd kop suppe :S

Hvis jeg skal nævne nogen af de bedre, så er det genetikkursus med henholdsvis Jan & Charly og Pil. Det var godt på hver sin måde, og de var alle sammen meget inspirerende at høre på.

Derudover har vi været til et foredrag om tandsygdomme med Jesper Ørum fra Herning Dyrehospital, og det var også rigtigt godt - specielt fordi vi stod lige midt i problemet med vores ene kat dengang.

Jeg husker også Susan Littles foredrag om HD, PL og gigt i Horsens som rigtig godt! Og det var dejligt at have det friskt i hukommelsen, da Mercedes blev diagnosticeret med HD ganske kort efter.

Hele skovkatteuddannelsen er også værd at nævne! Man kommer rundt om rigtig mange evner, og selvfølgelig er det ikke alt, der går lige meget i dybden, men man får grundlæggende viden og kan dermed selv bygge mere på, hvis man har lyst!

De foredrag, som vi generelt har fået mindst ud af, det har uden tvivl været dem om fodring. Man kan SÅ tydeligt høre, at vedkommende kun er ude på at sælge sit eget fodermærke, og så bliver det uinteressant, synes jeg.

Tak for de pæne ord - dejligt at læse lige et par timer før jeg skal holde hundehold i Hobro for første gang og har en nerve i maven og overvejede om den Klikkerleg med ejerne var en god eller dårlig idé:-)

Jeg kunne rigtig godt tænke mig nogle foredrag om Felis lybica (vores stamfader:-)), kattes relative rang og domesticeringens indflydelse på tamkattens adfærd og omgang med artsfæller samt reproduktion.

Jeg synes også genetikere, som kan fortælle om indavl, linjeavl, populationers størrelse (og anbefalet størrelse) samt den nyeste molekylære biologi som blandt andet handler om racekattenes alder, opståen geografisk, relationer til hinanden samt geografiske steder i verden. Det ved jeg, at der sidder nogle gutter i KBH og arbejder med for jeg har kontakt til nogle af dem. DET er dælme nørdet, men for pokker det er interessant!

Generelt interesserer ALT om adfærd mig. Jeg synes aldrig jeg har været til dårlige foredrag om katte - for modsat ved fx hunde, så fremstår katteverdenen meget mere opdateret på viden og står ikke i to timer fx og taler om lederskab så man sidder og tænker - jeg har spildt mine penge - hvis I forstår… :slight_smile:

Jeg holder meget af studiekredsene også, hvor forskellige mennesker fortæller, og især når ejere selv fortæller om en race. Det kan jeg bare rigtig godt lide, for den “normale” ejer modsat en opdrætter siger nogle andre ting om racen - sådan helt nede på jorden.

Måske man skulle lave nogle ejer-foredrag rundt i DK? Dem ville jeg gerne komme til. Jeg overvejer selv at foreslå en med indekatte og en med inde/udekatte komme og fortælle hvorfor de hver især har valgt sådan og hvorfor de ikke har valgt sådan og så lægge op til debat. Sikke en debat! :slight_smile: Men jeg synes den slags er så spændende.

KH