Surdej - hvordan?

Ja, jeg er blevet bidt af River Cottage og i går handlede en del af det om surdejen.
Jeg ville lige høre om man også skal “fodre” den efter den første uge? :?
Det fremgik nemlig ikke. Eller også var jeg uopmærksom :tihi:

Og kom da endelig med jeres gode opskrifter :slight_smile:

Den skal ikke fodres når den står og hviler i køleskabet. Men hvis den får lov til at stå i længere tid i køleskabet, skal du tage den frem efter 3 uger, og fodre den igen. Så tager du halvdelen af den oprindelige surdej, og blander med 1 dl vand og 100 g rugmel, og lader det stå nogle timer i stuetemperatur, til den er vækket til live igen.

hvordan fungere sådan en dej da og hvorlænge holder den? total mystificeret over at skulle fodre den hehe??

En surdej er en fordej med vild gær.
Man starter en surdej ved at tage noget groft mel og vand og blande. Hver dag tilsætter man så en smule mere mel og vand, dette er “at fodre”. Mens man starter en fordej op skal man opbevare den et lunt sted.
Efter ca en uge vil fordejen/surdejen have dannet en slags vild gær. Man kan se det ved at dejen begynder at danne små bobler. Samtidig begyder det at dufte syrligt.
Når fordejen er aktiv tager man en del af den og bruger den som base til en almindelig brøddej. Det er vigtig at huske at man ikke skal tilsætte alm gær til et surdejsbrød. Et surdejsbrød smager anderledes end gærbrød, og hæver en smule anderledes - ofte har det brug for lidt mere hævetid.
Den surdej der er tilbage i den oprindelige skål fortsætter man med at fodre 1- gange om ugen, og så har man altid en fordej til lækkert brød.
Holdbarheden på fordejen kan forlænges ved at man opbevarer den i køleskab.