Surefeed - hvor mange?

Jeg overvejer at bestille Surefeed-automater til hele banden.
Men hvor mange skal man bruge til 5 katte?
Hvad er jeres erfaring? :slight_smile:

Jeg tænker en surefeed pr “problem”.
Så hvis du er nødt til at fodre med 3 slags mad, så ville jeg købe 3 surefeeds.

Har aldrig har brug for dem, så mit svar er baseret “på almen logik” :wink:

1 Synes om

Vi lånte 3 af dem, for at prøve det af, da vi har 2 overvægtige katte.

De 2 fik hver deres, og så skulle resten af vores 9 katte dele 1. Det var alt for lidt, at de skulle dele 1, så de forkerte katte tabte sig desværre også.

Jeg ville derfor sørge for at have rigeligt, hvis du har mere end 2-3 katte der skal dele mad.

1 Synes om

Tak.

Umiddelbart har jeg selv tænkt 3 eller 4 Surefeedere til 5 katte…

Vi har kun en enkelt kat - Xion - som vi skal være ekstra obs på madmæssigt, men jeg har netop talt med dyrlægen som heldigvis ikke mener, at specialkost er nødvendigt endnu.

Heldigvis fordi de jo er pokkers dyre, de automater, men primært fordi jeg faktisk er bekymret for, om mine gamle, knapt så kløgtige kastrater, overhovedet vil kunne finde ud af at bruge en Surefeeder.
Hvad er jeres erfaring? Hvor hurtigt lærer kattene systemet? Og har I katte som slet ikke har kunnet knække nøden?

I sidste måned lånte jeg en SureFeeder, og mine hankastrater lærte meget hurtigt - uden træningsprogram, hvordan sådan en virkede. Faktisk for hurtigt :wink: Når en kat spiser, så kan en anden stikke hovedet ind bagfra og spise med. En anden puttede bare poten under låget, da den første kat gik, så der også var fri tørkost til ham.

Jeg prøvede så at putte den ind i en kasse, men den regnede de ud, og da jeg kom hjem fra praktik, var den halet ud af kassen og tømt :smiley:

Nu kunne man tro, at det var min fiffige somali, Mingus, som stod bag disse narrestreger, men det var faktisk mine to skovkatte :wink: Jeg hĂĄber, at SureFeederen vil virke hjemme hos dig. Hos mig fodrer vi nu separat :confused:

1 Synes om

Her lavede vi en løsning med en triptrap kasse og en sureflap kattelem for 10 år siden. Det har fungeret super, og Pernille, der har lånt den nu, siger at det også fungerer hos hendes. Så måske en kasse til de øvrige og en surefeeder til Xion, hvis det bliver nødvendigt med specialfoder til ham?

2 Synes om

Jeg har brugt surefeed automater her igennem nogle år, hvor det var nødvendigt, med stor succes.
Ingen havde svært ved at finde ud af automaterne.
Jeg har 9 katte - og i en periode havde jeg også 9 automater - betinget af både specialfoder til nogle og at jeg igennem en periode havde en kat som var yderst småtspisende (og derfor havde behov for at følge med i hvad der røg indenbords) og en anden kat som overspiste.

Mine stod på kortest muligt interval for lukning - dvs når katten trak hovedet til sig så lukkede automaten også hurtigt i. En af mine MCO’er fandt dog ud af at sidde på lur og hurtigt stikke hovedet ind, og så ignorere når automaten forsøgte at lukke i… så han stjal lidt hist og her, men de andre accepterede nu fint deres begrænsninger ift adgang. Hvis jeg var nødt til at bytte plads for en automat - eller de gange inden jeg fik 9 automater, og hvor nogle delte og jeg byttede om på hvem som spiste sammen - der fandt de rigtigt hurtigt ud af det.

Aktuelt bruger jeg dog ikke automaterne - min småtspisende kat gik over regnbuebroen sidste år og den kat som overspiste har nu lært at regulere sig selv, og ingen får specialdiæt. Så aktuelt køres der med frifodring. Men de bliver i skabet - til næste gang der kommer problemstilling hvor de bliver nødvendige igen. Har aktuelt lige haft 2 katte som skulle have et par tænder rykket ud, og der var det rart med automaterne for at sikre, at de ikke havde adgang til tørfoder i helingsperioden, men samtidigt at de andre fortsat kunne tilgå deres.

Hvor mange der kan dele synes jeg primært er afhængig af mængden som kan være i automaten og hvor hyppigt man kan genfylde, og hvor afhængig man vil være af det. Ellers kan et par stykker i hvert fald godt deles om den samme automat. Hvis der både skal være plads til tørfoder og vådfoder (skålen med dobbeltrum), så er der ikke plads til ret meget tørfoder, og så bliver det mere problematisk om der er foder nok.

1 Synes om

Tusinde tak skal I have. :slight_smile:
Det er rart at høre jeres erfaringer med Surefeed, så jeg kan tage den med i betragtning hvis de næste uger viser at Xion skal på specialkost.

@Eva_K Jeg husker faktisk godt din smarte løsning. Det kunne bestemt også blive en mulighed.

Tak. :tak:

1 Synes om

Vi har tre skåle til tre katte. Jeg synes det er rigtig rart med een til hver, fordi man så også kan holde øje med hver enkelt og hurtigt opfange hvis nogle spiser for lidt eller for meget. Men ja, de er desværre meget dyre - jeg har købt mine på den engelske zooplus, der var de billigst (ca. 650 kr pr stk)

Vi startede med dem, da vores ene perser blev nyresyg. Og alle persere/exotic lærte at bruge dem på et par uger, og det er i en alder af hhv. 10 og 8 år, så jeg vi påstå at så kan næsten alle katte lære det :wink:

Vores nye europé lærte det selvfølgelig på 2 minutter :klappe:

1 Synes om