Svært ved at tisse og blod i urin?

Karla har svært ved at tisse og tisser tit.:frowning: Og jeg opdagede her til morgen at hendes tis er brunligt (blod?) da hun tissede i håndvasken lige foran mig da jeg børstede tænder. Hun er da god til at give besked :wink:
Jeg har bestilt tid hos dyrlægen her om en time, men min erfaring siger mig at I er langt bedre til at vejlede herinde.
Har I gode råd feks. til kostændring o.l.? Hun får mest tørkost (Hills eller Royal Canin) og lidt vådkost ind imellem. Mine katte er faktisk ikke særlig glade for vådkost.
Håber ikke hun skal opereres eller andet skidt :frowning:

Hun har sandsynligvis krystaller i urinen og/eller blærebetændelse. Det er sjældent krystaller giver så store problemer hos hunkatte, at de skal have kateter op.

Men uanset om det er det ene eller det andet, skal du til dyrlæge for den akutte behandling - og så skal du have hende langt mere over på vådkost - væske er den langsigtede løsning.

stop med at give tørfoder - og gå over til vådfoder og evt. også råt kød

du kan købe mange forskellige typer dåsemad på zooplus.de

du kan læse mere om sammenhæng mellem urinvejsproblemer og tørfoder her:

Tak for det :slight_smile:
Vi har nu været ved dyrlægen og hun havde både blærebetændelse og urinvejskrystaller, så hun bliver behandlet for begge dele.
Men sikke noget optrækkerri :blegne: 1800 kr. (inc. specialfoder)
Jeg må så desværre kun give hende special tørkosten. Jeg prøvede at foreslå at hun fik vådkost eller råt kød (pga. surheden) ved siden af. Men den næste måned må hun ikke få andet end special tørkosten. :frowning:

[QUOTE=Sylvester;1054638]
Jeg må så desværre kun give hende special tørkosten. Jeg prøvede at foreslå at hun fik vådkost eller råt kød (pga. surheden) ved siden af. Men den næste måned må hun ikke få andet end special tørkosten. :([/QUOTE]

Jeg er så helt uenig med din dyrlæge :slight_smile:
Katten har brug for væske, væske og væske.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1054641]Jeg er så helt uenig med din dyrlæge :slight_smile:
Katten har brug for væske, væske og væske.[/QUOTE]

100% enig - men jeg er på den anden side heller ikke overrasket over, at en dyrlæge ordinerer tørfoder til behandling af blærebetændelse. Det modsatte ville overraske mig mere :frowning:

Hvad mener I? Skal jeg bare give vådkost ved siden af specialtørkosten? (den indeholder noget som opløser krystallerne) Og er der noget særlig godt at give hende?
Jeg har sat vandfontænen op igen. (den blev min mand træt af at høre og se på sidste år) Så håber hun får drukket en masse.
Dyrlægen sagde at hans anbefaling ikke er at hun skal fodres med vådkost fremover, men tørkost med højere saltindhold så hun bliver mere tørstig.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1054641]Jeg er så helt uenig med din dyrlæge :slight_smile:
Katten har brug for væske, væske og væske.[/QUOTE]

Jeg er helt og aldeles enig i begge indlæg…katten skal have vådfoder, vådfoder og så lidt mere vådfoder.

Hvilket tørfoder har du købt og betalt i dyre domme hos din dyrlæge?

Man kan på medicanimal.com købe det foder dyrlægerne sælger, til rundt regnet den halve pris…men det oplyser dyrlægen selvfølgelig ikke. :thumbdown:

Husk, at der er smagsgaranti på RC og Hill’s købt hos dyrlægen…så du får pengene tilbage, så pengene er ikke (helt) spildt…du kan jo bytte tørfoderet til vådfoder i samme mærke :slight_smile:

Du kan købe vådfoder på zooplus.de, de har alle de gode mærker…så prøv dig frem mht kattens yndlingssmag.

[QUOTE=Sylvester;1054646]Hvad mener I? Skal jeg bare give vådkost ved siden af specialtørkosten? (den indeholder noget som opløser krystallerne) Og er der noget særlig godt at give hende?
Jeg har sat vandfontænen op igen. (den blev min mand træt af at høre og se på sidste år) Så håber hun får drukket en masse.
Dyrlægen sagde at hans anbefaling ikke er at hun skal fodres med vådkost fremover, men tørkost med højere saltindhold så hun bliver mere tørstig.[/QUOTE]

Hvorfor ikke bare give hende væske i form af tørfoder fremfor tørt med salt - tænk, hvis hun ikke drikker mere af den grund.

Jeg synes du skal give hende det tørfoder du har købt - kombineret med en masse vådfoder.

Okay… du mener jeg skal bytte tørfoderet til vådkost (på smagsgarantien?) Eller kan jeg sige jeg vil have pengene tilbage?
Jeg fik 3½ kg Royal Canin urinary s/o til 350 kr.
Jeg har sidste år købt alle de mærker af vådkost som i anbefaler herinde for at teste dem på mine katte. Men de var ikke begejstrede for nogen af dem.:frowning: Mange af dåserne måtte jeg forære væk fordi de nægtede at æde dem. Jeg syndes de er gladest for tørkost derfor har jeg fodret mest med det.
Men jeg må prøve igen at finde noget de gider spise. :gruble:

Der vil altid være et eller andet, man kan finde :slight_smile: Det behøver sådan set ikke være vådfoder, det kan også være, at dine katte elsker kogt fisk (det er fyldt med væde) :slight_smile:

[QUOTE=Sylvester;1054651]Okay… du mener jeg skal bytte tørfoderet til vådkost (på smagsgarantien?) Eller kan jeg sige jeg vil have pengene tilbage?
Jeg fik 3½ kg Royal Canin urinary s/o til 350 kr.
Jeg har sidste år købt alle de mærker af vådkost som i anbefaler herinde for at teste dem på mine katte. Men de var ikke begejstrede for nogen af dem.:frowning: Mange af dåserne måtte jeg forære væk fordi de nægtede at æde dem. Jeg syndes de er gladest for tørkost derfor har jeg fodret mest med det.
Men jeg må prøve igen at finde noget de gider spise. :gruble:[/QUOTE]

Du kan jo tage lidt af det fra…returnere resten af posen og så købe samme slags i vådfoder…for at få ham over på mere vådfoder end tørfoder.

Du kan bede om at få pengene tilbage hos dyrlægen…det er firmaet der betaler, ikke dyrlægen.
Man kan også få Urinary i Hill’s og i Eukanuba…så du må prøve dig frem. :-).

Her kan du se eksempler på priser hos medicanimal… http://www.medicanimal.com/product/~product_id=814

http://www.medicanimal.com/product/~product_id=813 det er tørfoderet du har købt, bare til en helt anden pris.

Her er Eukanuba i våd og tør… [http://www.medicanimal.com/setSessionLocale/product?product_id=6134&newLocale=en_GB

Her er Urinary i Hill’s… http://www.medicanimal.com/product/~product_id=473](http://www.medicanimal.com/setSessionLocale/product?product_id=6134&newLocale=en_GB)

Jeg syndes det lød komplet vanvittigt at give sine katte tørkost med et højt saltindhol for at gøre dem tørstige. :blegne: Salt er jo så skadelig for mennesker så mon ikke også for katte? Bare vi mindskede vores saltforbrug med 1/4 ville vi nedsætte vores chancer for at få forhøjet blodtryk og hjertekarsygdomme mere end ved et rygestop.
Men det er jo billigt at tilsætte.

[QUOTE=Sylvester;1054657]Jeg syndes det lød komplet vanvittigt at give sine katte tørkost med et højt saltindhol for at gøre dem tørstige. :blegne: Salt er jo så skadelig for mennesker så mon ikke også for katte? Bare vi mindskede vores saltforbrug med 1/4 ville vi nedsætte vores chancer for at få forhøjet blodtryk og hjertekarsygdomme mere end ved et rygestop.
Men det er jo billigt at tilsætte.[/QUOTE]

Helt enig. En ting er det med tørfoderet. Men mere salt?! For meget natrium (også kendt som salt) kan give katte væskeophobninger, forhøjet blodtryk, og belaster hjerte- karsystemet og nyrerne.

Jeg satte hellere et par fontæner op og hældte en ekstra sjat vand over vådfoderet.

RC Urinary SO, er det den ‘skrappe’ (den der svarer til Hills S/D), nogen der ved/kan huske det :?

Hvis det er den der er udleveret er det nok fordi der vitterligt er behove for noget der virker kraftigt.

Generelt vil jeg også helst fodre med vådmad, men hvis katten ikke vil spise det og der er forsøgt med alle de mærker der er foreslået herinde vil jeg mene det er ‘smartest’ at give den det foder der er udleveret.

Ref

Man kan på medicanimal.com købe det foder dyrlægerne sælger, til rundt regnet den halve pris…men det oplyser dyrlægen selvfølgelig ikke. :thumbdown:

Ja det kan man, det benytter jeg mig også af. Og:
Nej selvfølgelig gør h*n ikke det, Irma oplyser jo heller ikke at du kan få de fleste af produkterne billigere i Netto/Fakta etc, selvom de ofte ligger side om side og ikke er noget du først skal til at bestille i UK.

Jeg er godt klar over at de fleste stejler over tørmad og mener at alt vådmad kan forebygge alle urinvejs-problemer hos kat.
Jeg har skrevet det tidligere og gør det gerne igen:
I ‘gamle’ dage har jeg oplevet flere katte, som fik gentagne urinvejs-problemer, trods de udelukkende blev fodre med et udbredt vådfoder (som katte ville vælge, ligesom børn ville vælge vingummi :S) (og nej ikke mine katte).
De blev behandlet med noget der gjorde urinen mere sur + antibiotika, når der var behov.

Da Hills C/D så kom til DK blev problemerne løst, også selvom enkelte af kattenes ejere valgte at benytte tørfoder-varianten.

Det er ikke fordi jeg er fortaler for tørmad, som sagt vil jeg også helst have mine spiser vådmad…

:slight_smile:

Jeg har lige læst på nettet at det er lige så godt at fodre med protein/kød og give lidt c vitamin, det vil gøre urinen sur så krystallerne opløses.
Jeg fandt også dette råd : If your cat ever does have a crystal problem and you have bulk methionine, you can add this to “tuna water” to quickly and effectively get his pH down where he’ll then start dissolving the crystals. Tuna water with methionine adds liquid, is high in protein, and also acidifies. It can be a life saver as well as saving an expensive trip to the vet.
Men det sikreste er vel at følge dyrlægens anvisning…

Du kan også købe RC Urinay som vådkost :slight_smile: Der er 2 varianter. Har ingen erfaring med dem, så ved ikke om en ikke-vådkost spiser kan lokkes til at prøve dem.

Jeg ville nok den første måned give special tørkost, men kombineret med en masse af special vådfoder. Tænker at det er vigtigt at få krystallerne væk. Jo mere vådfoder jo bedre - men i starten ville jeg prøve med vådfoder der er specialkost.

Derefter ville jeg prøve at give så meget vådfoder som muligt - af alle mulige varianter.

Men jeg ved godt det ikke er så let for ikke alle katte er begejstret for vådfoder. Mine katte har som killinger været fodret meget varieret med masser af forskellige slags vådfoder og noget råt, men det er som om mine katte når en alder hvor de så er færdige med vådfoder, og jeg har hørt det samme fra mine killingekøbere. Min race er nok mere stædig end gennemsnittet, og jeg orker ikke den uro det ville give hvis jeg skal tvinge noget igennem over en længere periode.

Jeg har prøvet alle mulige varianter af vådfoder. Jeg har størst succes med Porta 21 (varianten med tun/beef) og Schesir med laks - er det varmt får de det i en skål som “suppe” hvor der er tilsat en masse vand. Kogt torsk kan alle mine katte lide, og nogen af dem elsker muslinger på dåse. Enkelte kan lide kattemælk som de får en sjælden gang. De får skam serveret vådfoder dagligt, men desværre smides meget ud. Nogen gange spises der mere hvis jeg serverer maden et andet sted end normalt - eks. er mine glade for ude-servering. :slight_smile:

God bedring.

Jeg kan se der er masser af kosttilskud på nettet som netop har fokus på urinvejene.

Jeg vil ikke anbefale noget, og jeg ville ikke selv give min kat dem eller tilsvarende kosttilskud uden at konsultere dyrlægen. Jeg synes det er vigtigt man finder en dyrlæge man kan aftale den rette behandling med - hvor man har tillid til behandlingen.