Svært ved at tisse og blod i urin?

Jeg troede, det var løgn, da jeg i sin tid hørte en foderproducent først anerkende, at katte drikker for lidt, og derefter sige det med at tilsætte salt til tørfoderet for at gøre kattene mere tørstige. Men det er åbenbart sådan, nogle producenter gør :S

Åh ja. Vådfoder er jo ikke bare vådfoder. Ligesom tørfoder findes i mange kvaliteter. Der skal stadig være det rigtige i. Men hvad med vådfoder, lavet af en lødig producent og beregnet til urinvejsproblemer? De findes, mig bekendt :slight_smile:

For resten. Hos mennesker virker et tilskud af tranebærjuice. Og der findes faktisk kattemad, der har dette tilsat, så nogen må mene at det også virker her. Så - ved du om en sjat tranebærjuice i drikkevandet, f.eks. vil have en effekt?

Jeg har selv kun oplevet fænomenet blærebetændelse to gange - begge gange hos samme kat (Ditte) og lige efter en depomedrol-indsprøjtning. Jeg gætter at der er en sammenhæng. Nedsat immunforsvar eller tendens til forbigående sukker i urinen - eller begge dele. Så jeg har ikke haft behov for at tage særlge forholdsregler ud over en antibiotikakur, men det kunne da være rart at have et par tricks i baghånden :slight_smile:

[QUOTE=Sylvester;1054813]Jeg har lige læst på nettet at det er lige så godt at fodre med protein/kød og give lidt c vitamin, det vil gøre urinen sur så krystallerne opløses.
Jeg fandt også dette råd : If your cat ever does have a crystal problem and you have bulk methionine, you can add this to “tuna water” to quickly and effectively get his pH down where he’ll then start dissolving the crystals. Tuna water with methionine adds liquid, is high in protein, and also acidifies. It can be a life saver as well as saving an expensive trip to the vet.
Men det sikreste er vel at følge dyrlægens anvisning…[/QUOTE]

Hm. Nu siger man jo at man ikke skal give katte tun for tit. Dels indeholder tun en bunke tungmetaller og dels er der noget med et enzym, der forhindrer katten i at optage …bumbum… b-vitamin? Desuden indeholder tun af og til histamin, der kan give noget, der lignere allergiske anfald. Der skal nok være en del af disse stoffer der er sivet ud i vandet. Hvis jeg skulle prøve den kur, skulle det være meget kortvarigt, tror jeg.

Tranebær har effekt også på kat men UDEN sukker - sukker virker som gødning på bakterier.

Tak for de kloge input herinde. :slight_smile: Ja man skal vist vide hvad man gør. Men klogere er altid godt at blive. :love2:

Tun er en mager fisk og derfor ikke et problem ift. B-vitamin. Men bortset fra det, synes jeg heller ikke, det er kattemad i større mængder :slight_smile:

Husk at hvis der gives C-vitamin eller usødet tranebær, så kan urinen også gøres FOR sur, og så får man bare en anden slags krystaller.
Jeg har hørt andre give een lille C-vitamin tablet om ugen. Men jeg har aldrig selv forsøgt mig med det her, så jeg ville nok lige læse lidt på lektien. Og så kan man købe strips til simpelthen at teste surheden på urinen.

[QUOTE=pivnu;1054856]Tun er en mager fisk og derfor ikke et problem ift. B-vitamin. Men bortset fra det, synes jeg heller ikke, det er kattemad i større mængder :slight_smile:
.[/QUOTE]

Jeg vidste jeg havde set det et sted - og nu fandt jeg det. Jeg ved godt at man ikke skal tro alt man læser, men denne her - Politikkens bog om den sunde kat - synes jeg faktisk er lødig.

Ved nytår var jeg igennem et forløb med en af mine, som også
tissede blod, og hvor det viste sig, at han havde virkelig mange
krystaller i urinen. Han blev sat i smertebehandling og på Hills s/d,
i tre uger med stor effekt.

Efterfølgende har jeg skiftet tørfodermærke. Mine får vådfoder om
morgenen samt råt og tørt om aftenen, men ham med krystallerne
kunne ikke drømme om at sætte gebisset i noget råt :høhø:

7-9-13 - han er helt frisk igen.

Jeg synes altså, at du skal følge din dyrlæges råd og give katten
diæten, der opløser krystallerne, og så tage den generelle fodring
op til revision efterfølgende.

Det er da først galimatias at betale dyrlægen for råd og behandling
og så ikke følge den bagefter - ja bare min mening :ups:

Øv for sjuskede dyrlæger og så til den pris! :mad:
Godt I gør mig opmærksom herinde :thumbup: Et par af jer spurgte ind til varianten på foderet så jeg tjekkede det lige… På regningen står der Urinary S/O high dilution og på sækken jeg har fået med hjem Urinary S/O Moderate calorie.
Så jeg tog forbi dyrlægen og spurgte om jeg havde fået den rigtige :?
Jeg havde fået en forkert (som kun er forebyggende) og ikke den mest effektive (som også opløser stenene) som var udskrevet til Karla. “De står lige ved siden af hinanden” sagde dyresygeplejesken :dokdok:

[QUOTE=Sylvester;1054896]Øv for sjuskede dyrlæger og så til den pris! :mad:
Godt I gør mig opmærksom herinde :thumbup: Et par af jer spurgte ind til varianten på foderet så jeg tjekkede det lige… På regningen står der Urinary S/O high dilution og på sækken jeg har fået med hjem Urinary S/O Moderate calorie.
Så jeg tog forbi dyrlægen og spurgte om jeg havde fået den rigtige :?
Jeg havde fået en forkert (som kun er forebyggende) og ikke den mest effektive (som også opløser stenene) som var udskrevet til Karla. “De står lige ved siden af hinanden” sagde dyresygeplejesken :dokdok:[/QUOTE]

Alle tre varianter af Urinary er struvitopløsende, high dilution er bare ekstra. Moderate er til overvægtige katte, da urinary er ret fedende.
Det undrer mig så du ikke har fået tilbudt at prøve et par poser urinary vådfoder.

Marina

Ja, jeg ville også fodre hende med special-diæten i tørkost…
Og så forsøge at supplere rigtig meget op med vådkost, gerne med vand på, ved siden af :slight_smile:

Fair nok. Finder man lister med fisk med/uden thiaminase, så står tun faktisk som værende med. Så om det er fede eller magre fisk kan åbenbart ikke bruges til noget i den forbindelse.
Men - er tun på dåse ikke varmebehandlet? Og vil det ikke nedbryde thiaminasen?

[QUOTE=pivnu;1054985]Fair nok. Finder man lister med fisk med/uden thiaminase, så står tun faktisk som værende med. Så om det er fede eller magre fisk kan åbenbart ikke bruges til noget i den forbindelse.
Men - er tun på dåse ikke varmebehandlet? Og vil det ikke nedbryde thiaminasen?[/QUOTE]

Ja, det overvejede jeg også. For de andre steder jeg har ledt, står der netop RÅ fisk - men ikke nogen specielle fisk, hverken magre eller fede.
Hm.
Men jeg har altså kilder der skriver tun (og formodentlig dåsetun, når ikke andet er nævnt). Med alle de andre problemer med tun, vil jeg nok uanset ende på samme konklusion. Jeg ville ikke bruge tun i videre grad i kattemad, heller ikke vandet. Med mindre vi er ude i en kat i spisevægring eller andre nødssituationer selvfølgelig, for der vil jeg give den hvad som helst der er spiseligt - i en kortere periode. Bare den spiser. Men det er en anden historie :slight_smile:

Hun går og vil tisse hele tiden og kan kun komme af med max. 1/2 teske. :frowning:
Har hun ondt? og er der noget jeg kan gøre for hende?
Hun får smertestillende.

Jeg kan kun svare for de gange jeg har set en blærebetændelse. Katten har fået en injektion med antibiotika og en smule cortson, det sidste fordi det får generne fra infektionen til at lægge sig ret omgående. Der har katten været sig selv på ca 12-24 timer og tissetrangen har aftaget ret hurtigt - få timer efter vi var kommet hjem. Men - jeg har også fanget symptomerne og fået katten i behandling indenfor et halvt døgn efter sygdomsudbruddet, og der har aldrig været blod med. Så om det varer længere for din kat, kan jeg ikke svare på. Men jeg synes du bør se en bedring indefor 1-2 døgn - max. Ellers ville jeg ringe til dyrlægen igen. Måske skal der noget andet antibiotika til.

Tak Ann R :slight_smile:
Jeg håber hun opfører sig mere normalt imorgen.

Hold meget øje med om hun bliver ved at kunne få urin ud. :slight_smile: Det er som tidligere nævnt ikke noget hunkatte typisk får problemer med, da deres urinledere er så korte og brede. Men de kan stoppe til, og så ikke få urinen ud (hvilket betyder dyrlæge pronto).
Men ja, du skulle gerne se en klar bedring i løbet af 1-2 døgn efter behandlingen er påbegyndt :slight_smile:

Karla prøver stadig at tisse meget. Hun hviler og sover også, men i perioder er hun hvileløs og forsøger at tisse hele tiden uden at der kommer ret meget (max. en halv teskefuld) i aftes åndede jeg lettet op da der pludselig kom en kæmpe sø :slight_smile: men i dag prøver hun også forgæves at tisse hele tiden og allevejne.
Jeg har fået en tid hos dyrlægen i eftermiddag og bedt om at få en af de andre dyrlæger, men min tillid til dem om den bedste rådgivning er ikke kæmpe stor. :frowning:
Hun har fået pencilen 2 gange hver dag siden tirsdag samt smertestillende og diæt tørkost som er behandlingen for urinvejssten. Men hun spiser ikke ret meget af det foder, så at virkningen ikke er optimal er nok ikke mærkeligt. :frowning: (hun får ikke andet at spise - det må hun ikke siger dyrlægen da diætfoderet skal gøre hendes urin sur)

Har I nogle gode råd?

Det mest effektive antibiotika til bløddele, hvad blære og urinveje er, er Marbocyl

Og så vil jeg anbefale dig - uanset hvad dyrlægen siger - også at give hende vådfoder. Fint nok at holde sig til dyrlægens tørfoder, men væske er nu altså stadig super-super-super-overdrevet vigtigt for at få skyllet systemet igennem.