Svar på Yawas nyretest - og hvad så nu?

Hej!

Så kom svarene på Yawas ekstra blodprøver ifb. nedsat nyrefunktion. Hun var inde for at få nogle tænder revet ud, og fik så lavet en ekstra prøve.

Her er billeder af resultater fra marts:

Og her billede af resultat fra i dag, hvor de tog nogle ekstra værdier:

Ifølge dyrlægen er hun pt. på et lavt stadie 2 - det er altså blevet opdaget tidligt, hvilket jo er godt. Nu er spørgsmålet så bare, hvad gør jeg herfra? Jeg skal have fundet noget godt nyrefoder - og så skal jeg vel have købt to SureFeed automater, så jeg kan styre hvem der får hvilket mad. Heldigvis er både Yawa og Yrsa chippet allerede!

Hvad tænker I om tallene? Og hvad for noget foder skal jeg vælge? Jeg synes det er en KÆMPE jungle at skulle kaste sig ud i :frowning: Dyrlægen anbefalede self. det de sælger, noget R/C tror jeg måske det hed? Jeg købte det ikke, da jeg gerne lige vil undersøge det hele lidt mere grundigt… Men det er noget uoverskueligt :confused:

Virbac synes jeg har et godt foder ift nyrediæt. Vådfoder er også vigtigt. Og at se på fosforværdierne fremfor at fokusere på ordet nyredlæt :slight_smile:
Læs mere på www.felinecrf.org :slight_smile:

Tak :slight_smile:

Jeg har forsøgt at sidde og kigge, men jeg synes satme det er svært - og jeg synes også det er svært helt at forstå alt det der står på den side…

Hvilke tal kan man sådan ca. gå ud fra er “gode” tal ifb. mad?

Jeg har fundet de her to, det ene lidt dyrere end det andet:

Jeg har bestilt de to fodreautomater nu, samt en vandfontæne :slight_smile:

Har du fulgt med i de par tråde vi har haft herinde om emnet i det sidste års tid? De kommer omkring nogle af tingene omkring fodring fint :slight_smile:

Er der lavet urinprøve, mål af protein/creatinin ratio i urinen? Det har noget at sige ift stadieinddeling af evt nyresygdom.

Er der taget blodtryk - mhp om forhøjet BT spiller en faktor i evt nyresygdom?

http://www.iris-kidney.com/pdf/IRIS_2017_Staging_of_CKD_09May18.pdf

Jeg ville til enhver en tid have mere fokus på medicinsk behandling med nyrebeskyttende effekt mod yderligere skade (ACE-hæmmer “Fortekor”, som øger blodgennemstrømningen i nyrerne, kan kombineres med regelret blodtrykssænkende præparat ved forhøjet blodtryk, igen fordi det er vigtigt at behandle evt underliggende forhøjet blodtryk for at forhindre yderligere nyreskade) med de blodprøver der fremvises, end nyrediæt.

Se evt mit svar i denne tråd: https://www.kattegale.dk/t/nyre-sporgsmal/237434/13?u=churchtown

Tak :slight_smile:
Der er taget de prøver du kan se på billederne, ikke andre… Dyrlæge sagde at baseret på dem kunne de sætte hende i tidligt stadie 2…

Mht. blodtryk - Yawa er (åbenbart) lidt en hidsigprop når hun er ved dyrlæge og derfor ville en blodtryksmåling ikke være særligt sigende, da hun ville være max oppe og køre når den bliver taget… så nej, det er der heller ikke taget…

Ville det være muligt at få ACE-hæmmer hos dyrlægen? Det er også ret dyrt ikke?

Ikke lige, men må få søgt mig frem til nogle :slight_smile:

Det er fortsat vigtigt at få afgjort om forhøjet blodtryk spiller en faktor… det giver for det meste betydeligt bedre effekt ved sygdomme at behandle årsagen til en sygdom end at behandle symptomerne på en sygdom …

Fortekor (ACE-hæmmer) er receptpligtig og recept udstedes af dyrlæge. Pakninger ligger i 5 mg tabletter, 28 stk. En kat på < 5 kg skal have 0,5 tabl dagligt, en kat > 5 kg 1 tablet dagligt. Pris aktuelt en pakning tabletter er 198,20 kr, hvor en pakning afhængig af kattens vægt varer 28 eller 56 dage. Det synes jeg ikke er dyr behandling.

En anden medicin, som er brugt en del nu om dage er Semintra:
https://www.bivet.nu/dk/content/nyhed-semintra-telmisartan-nu-godkendt-til-behandle-katte-med-hypertension#overlay-context=Produkter/Laegemidler/semintra.html
Det er oral opløsning.
Her er dosis 0,25 ml/kg legemsvægt dagligt.
Findes i 30 og 100 ml flasker. Også receptpligtig via dyrlægen.
Pris for 30 ml (24 dages behandling for 5 kg kat) er 223,30 kr. For 100 ml spares noget, der er prisen 573,70 kr (80 dages behandling for 5 kg kat).