Sverige - gennemrejse med kat

hvordan er det nu det er ?

kan en kat gennemrejse igennem Sverige, uden at skulle have test for antistoffer af rabic?

og kræver det i såfald andet end chip, pas, vaccine og evt. rabic?

tarrkkkk

Heidi og co.

[QUOTE=Con Meo;607044]hvordan er det nu det er ?

kan en kat gennemrejse igennem Sverige, uden at skulle have test for antistoffer af rabic?

og kræver det i såfald andet end chip, pas, vaccine og evt. rabic?

tarrkkkk

Heidi og co.[/QUOTE]

Går ud fra du mener til Bornholm eller? Skal den til Norge eller Finland, så slipper man ikke, med mindre det gælder Norge og sker mellem killingens 12. og 13. leveuge og så kun på dispensation og tilladelse fra myndighederne både i Sverige (Jordbruksverket) og Norge (Mattilsynet).

Ellers skal den rabies vaccineres, gå de 120 dage min før der tælles titer. Er det tal som det skal være, så er det ormekur der skal gives indenfor de sidste 10 dage før indførsel.

Er det til Bornholm, så må man, men visse regler skal overholdes. Se på Fødevarestyrelsens hjemmeside, der står det fint forklaret.

ej hvor blev min besked af? …nå så skriver jeg igen

tak Pia

Nej det er ikke Bornholm men med kat over Stockholm - dvs den skal være i bilen mere end de 4 timer, som jeg kan se kan være tilladt uden særlig noget…
Ja katten kan komme ind i Sverige mellem 12 og 13 uger med tilladelse fra Jordbruksverket, og så den ikke skal have rabic, som de ikke betragter som gyldig hvis den gives inden 3 måneder på en killing.
Som jeg kan læse det, så skal der ikke gives ormepille mere - det sluttede i sommeren 2010.

Heidi

Men hvad er endestationen for katten?

Der er kun dispensation til rejser til Bornholm.

Jeg spurgte Jordbruksverket vedr gennemkørsel til en færge til Lithauen - det kunne absolut ikke lade sig gøre. De pointerede, at gennemkørsel uden alle regler og test kun gælder til Bornholm.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;607240]Men hvad er endestationen for katten?

Der er kun dispensation til rejser til Bornholm.

Jeg spurgte Jordbruksverket vedr gennemkørsel til en færge til Lithauen - det kunne absolut ikke lade sig gøre. De pointerede, at gennemkørsel uden alle regler og test kun gælder til Bornholm.[/QUOTE]

Helt enig med Vivi, når nordmænd skal have en kat ind på dispensation og vælger turen gennem Sverige, så skal de også søge Jordbruksverket om dispensation og ikke bare deres eget Mattilsynet. Men så kan det også lade sig gøre, så det er bare at tage kontakt og få skema til udfyldelse…jeg kan ikke huske hvor meget det koster, et eller andet sted foresvæver det mig at være 6-700 kr, men jeg er langt fra sikker.

[QUOTE=Con Meo;607235]Som jeg kan læse det, så skal der ikke gives ormepille mere - det sluttede i sommeren 2010.

[/QUOTE]

Det kan jeg næppe forestille mig, slet ikke når der lige er indført ormekur mellem Norge og Sverige! I flg. Fødevarestyrelsen skal katten stadig behandles.

Hunde og katte, der skal til Sverige, skal ormebehandles mod bændelorm (Echinococcus spp.) af en dyrlæge. Det anvendte præparat skal indeholde praziquantel eller epsiprantel, i løbet af de sidste 10 dage før indførslen. Dokumentation for ormebehandling kan enten skrives i passet eller på én af de to ‘intyg’ (På dansk: Blanketter), som det svenske Jordbruksverket har udarbejdet. Blanketterne kan downloades fra linkene til højre herfor.

Jeg tror det er absolut sidste store “plankeværk” der falder fra svensk side, de er mere end hysse med parasitter :wink:

Det lyder som om reglerne for hund og kat til sverige er det samme og eftersom jeg er i gang med at lave pas til Tjalfe er det en ting jeg er opdateret om (Svigermor bor i Sverige). Et gyldigt pas til sverige kræver;

En første rabies vaccination, efterfulgt af nr. 2 rabies vac en måned efter (må ikke overskrides). Derefter skal der gå mindst 120 dage hvorefter der skal tages en blodprøve der skal kontrolleres af dyrelæge. Derudover er der den føromtalte ormepille givet af dyrelægen max 10 dage før rejsen. Begge deles skal stå i passet.
Rabies vac skal fornys således;
vac 1 +2 første år, re-vac 1 år efter, derefter 2 år efter og til sidst 3 år efter. Datoerne må ikke overskrides ellers ryger man tilbage til år 1. Dog vil de fleste dyrelæge råde til at man lader re-vac hvert andet år når man når så langt for at være sikker på vaccine er uptodate.

However; Der forhandles i øjeblikket om at Sverige skal lempe på lovgivningen ang ormepillen, men pt er den stadig lovpligtig.

må have været træt, for i går stod der, at der pr. juni 2010 var ophævet ormemiddelreglel…nu står den der igen, både på fødevarestyrelsens site og den svenske

takker… for alle jeres tilbagemeldinger

Heidi

UPDATE:

Så ved jeg mere:

en killing skal til Finland inden de er 3 måneder

Jeg er total dårlig til engelsk, derfor skal jeg være sikker på, at jeg forstå hvad der menes.

I reglerne står der på Jordbruksverkets hjemmeside;

Here is some information about the import:
•"The animal must be dewormed against Echinococcus spp. by an approved veterinarian within 10 days prior to import.
•The animal does not need to be vaccinated against rabies.
If the animal comes from an EU country it must be accompanied by a pet passport, in which a licenced veterinarian has entered the animal’s identity number and deworming data.
The identity number is the number of microchip, not the registration number… You can apply for a licence before the animal has been identified, and provide the identity number once you have this information from the breeder. However, we cannot complete the licence until we have the number.Enclose the breeder’s certificate that the animal has remained at the breeder’s and has not had any contact with animals that may carry rabies. The certificate must be signed, but you may scan it and send it to us by email.The processing time for a complete application for a permit is 15 days. Note that in rare cases, the processing time may go over 15 days due to circumstances that we are not responsible for. "

Som jeg forstår det skal jeg være obs på følgende

*pas og chip plus alm. vaccine - ikke rabis - skal stå i passet

  • skal have ormekur indenfor 10 dage inden afrejse, som skal skrives i dyrepasset af dyrlægen

Men så kommer det her:

Enclose the breeder’s certificate that the animal has remained at the breeder’s and has not had any contact with animals that may carry rabies.

Det forstår jeg ikke lige helt - kan du hjælpe på vej? jo jeg forstår, at der skal dokumenteres at katten ikke har været i kontakt med andre dyr med rabic…men “certificate” - der er jeg ikke lige med’’
glæder mig til at blive klogere på eksport af dyr til Norden - det er sørme noget nemmere syd på, uden om Sverige

Hilsen Heidi

Heidi

Du kan altid sætte tekst ind i Google translate eller indsætte webadresse så hele siden oversættes til dansk http://translate.google.dk/

er gjort men er ikke sikker på den oversættelse ;O) there fore I ask ;O)

Bare sånn litt for fremtiden. Sverige får samme regler som resten av EU fra 2012. Da blir det rabiesvaksine og vente 21 dager, siden reiseklar.
Vi håper jo så klart Norge får de samme reglene. Noen som var i kontakt med Mattilsynet ble fortalt at mest sannsylig fikk dem samme regler :slight_smile:

[QUOTE=kitiradk;607424] Det lyder som om reglerne for hund og kat til sverige er det samme og eftersom jeg er i gang med at lave pas til Tjalfe er det en ting jeg er opdateret om (Svigermor bor i Sverige). Et gyldigt pas til sverige kræver;

En første rabies vaccination, efterfulgt af nr. 2 rabies vac en måned efter (må ikke overskrides). Derefter skal der gå mindst 120 dage hvorefter der skal tages en blodprøve der skal kontrolleres af dyrelæge. Derudover er der den føromtalte ormepille givet af dyrelægen max 10 dage før rejsen. Begge deles skal stå i passet…[/QUOTE]

Det er ikke reglerne at der skal gives to rabiesvacciner med en måneds mellemrum - det kan være formålstjenligt.

Og de 120 dage - er det fra vaccine 1 eller 2?

[QUOTE=kitiradk;607424]Rabies vac skal fornys således;
vac 1 +2 første år, re-vac 1 år efter, derefter 2 år efter og til sidst 3 år efter. Datoerne må ikke overskrides ellers ryger man tilbage til år 1. Dog vil de fleste dyrelæge råde til at man lader re-vac hvert andet år når man når så langt for at være sikker på vaccine er uptodate.
.[/QUOTE]

Katte under 1 år gælder rabies vaccinen kun 1 år - over 1 år gælder den 3 år - hvis dyrlægen har sat den korrekte udløbsdato i passet. Jeg kan da ikke forestille mig der er nogen dyrlæger der tilråder rabiesrevaccinering hvert andet år - hvorfor? titeren er jo taget og ok.

De 120 dage er fra rabies vac nr 2. Tjalfe fik i sidste måned sit skud nr 2 og skal nu til blodprøvetagning til september.

Jeg tror det med gen vac hvert andet år er for at være sikker på vaccinationen bliver holdt vedlige for at passet forsat skal være gyldigt. For Tjalfes vedkomne regner vi jo med at forsat skulle til Sverige 2-3 gange om året for at besøge svigermor. Så hans pas skal jo forblive gyldigt så vi bare kan tage afsted efter en ormekur. Hvis hans rabies vac dato bliver overskredet skal han starte helt forfra med 2 nye skud med en måned imellem, 120 dage ventetid og ny blodprøve. Ifølge vores dyrlæge fortrækker han hvert andet år efter det første år da rabies vac’en godt kan blive lidt usikker på år 3 + man ikke er i tidspres for at nå det til datoen.

Heidi - skriv da til Jordbruksverket og spørg.
De er meget strikse i Sverige, så uanset hvilket svar du får her, ville jeg ikke turde tage chancen.

Det er som “kun” en erklæring og blanketten til det findes lige her: http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/blanketter/djur/in_o_utforsel/D189.PDF

Og den er en del af denne http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/blanketter/djur/in_o_utforsel/D172.PDF som er ansøgningen der skal bruges for killinger under 3 mdr.

Men da killingen rejser transit gennem Sverige, så ville jeg kontakte dem for at få rigtig vejledning og ikke bare tro noget. En ting er sikkert, de er benhårde og med mindre man vil risikere at ende med at killingen konfiskeres og aflives - worst case, men ikke ude i hampen - så er det nok ganske fornuftigt at tage kontakten.

Ligeledes skal man anmelde sin - kattens - ankomst til tolderne ved indrejse, og igen kan det have konsekvenser ikke at gøre det.

Her er linket til proceduren: http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_ovrigt/D172anv.pdf