Svindel med cpr-nummer

I nyhederne i går var der et indslag med en kvinde, som har fået misbrugt sit cpr-nummer. Er der nogen der så det? Er der nogen af jer, der har prøvet noget lignende?

Det er ikke noget nyt fænomen. Min mor tabte sin pung tilbage i 1986 lige før vi skulle flytte til Sjælland. Nogle år efter, da hun havde brækket sit ben, var de meget tilbageholdende med at give hende morfin, hvilket hun undrede sig over. De fortalte hende, at hun jo havde fået udskrevet en del morfin hos vagtlæger i den by, vi var flyttet fra!!! Min mor havde aldrig før i sit liv fået morfin. De undersøgte sagen og kunne godt se, at hun jo var flyttet til den anden ende af landet, så der nok var tale om en, der misbrugte hendes tabte sygesikringsbevis. Hun bad om at få slettet det fra sin journal, da hun jo ikke ville have stående, at hun var misbruger, men det kunne ikke lade sig gøre. Det fulgte med hendes personnummer. De kunne noterer, at der nok var tale om en fejl!!!

Så hun kan nu fremover risikerer at skulle igennem samme mølle, hvis hun nu bliver indlagt på et hospital et andet sted i landet, hvor der ikke står noget om, at der er tale om en fejl

For år tilbage mistede jeg mit cpr bevis og ca et halvt år efter fik jeg en del opkrævninger på rejser og apoteker varer. Heldigvis kunne også jeg bevise jeg ikke havde købt disse ting, men hvor er det ubehageligt når man ikke ved hvad ens cpr nr bliver brugt til.
Jeg håber aldrig jeg skal prøve noget sådant igen, jeg er meget hys med at give mit cpr nr. til noget jeg ikke mener er nødvendigt og endnu mere hys er jeg, hvis jeg ikke kan finde min pung med kørekort, sygesikringsbevis og dankort.
Knus Elin

Jeg så det godt og jeg synes det er tankevækkende, hvor nemt det er at misbruge andres identitet!

Som en sagde i programmet, er CPR-registret oprettet i 60’erne og dengang var det sikkert helt fint - men i dag er verden bare en helt anden - og CPR-registret bør klar revurderes.

Så godt udsendelsen, og følte mig meget heldig.
I 2004 fik jeg stjålet min pung med sygesikring, kørekort etc, men heldigvis har jeg ikke oplevet at få nogle opkrævninger for noget jeg ikke har købt.

Jeg synes også man burde revurdere det med CPR-numre, for det er da helt tydeligt at det ikke er sikkert længere.

[quote=Vivi_Fletcher;334761]

Som en sagde i programmet, er CPR-registret oprettet i 60’erne og dengang var det sikkert helt fint - men i dag er verden bare en helt anden - og CPR-registret bør klar revurderes.[/quote]

[quote=louiseogbuster;334775]

Jeg synes også man burde revurdere det med CPR-numre, for det er da helt tydeligt at det ikke er sikkert længere.[/quote]

Hvad skulle alternativet så være?
Jeg er enig i at det er/kan være usikkert, men der er jo ikke et alternativ endnu.
Jeg så desværre ikke udsendelsen, det kan være der var idéer der.
Det eneste jeg kan komme i tanke om er at sygesikringskortet udstyres med chip og man kan ‘lukke’ kortene, uden at lukke cpr-nummeret.

Men det kræver så at man altid har kortet med sig og man kan så ikke bare nævne sit cpr-nummer for at identificere sig…

hmmm den er da vist ikke lige til højre-benet, er den?

:slight_smile:

Mhm, det kræver heller ikke andet end at kunne en jævnaldrende persons navn, adresse og cpr-nr, så kan man snyde sig til at “slippe” for bøder i bussen.

Der har så lige været en sag med en der ikke ville udlever cpr-nummer i toget, det har man ret til, er det lige blevet afgjort. Man kan udover navn og adresse nøjes med fødsesldato (uden de sidste 4).

Det hjælper minimalt at beskytte de sidste 4 numre. Faktisk skal man beskytte hele sin fødselsdato, da de sidste 4 cifre er relativt nemme at gætte sig til: http://www.version2.dk/artikel/13555-eksplosion-i-identitetstyverier-paa-vej-hvordan-spaerrer-du-dit-cpr-nummer

Jeg har kun prøvet i bussen for en 5-10 år siden, så gik bare ud fra hvad jeg opgav der. Hvad man skal og ikke skal har jeg faktisk ikke heelt styr på -tihi

[quote=danpia;334900]Hvad skulle alternativet så være?
Jeg er enig i at det er/kan være usikkert, men der er jo ikke et alternativ endnu.[/quote]

Et af alternativerne kunne være digital signatur som allerede findes :slight_smile:

Ja måske det kunne benyttes på den lange bane; den retning havde jeg slet ikke tænkt :slight_smile:
Jeg tror så vi ville skulle have en overgangsperiode med begge dele, så de ikke-computeriserede ikke ville blive udelukket.

[quote=danpia;334939]Ja måske det kunne benyttes på den lange bane; den retning havde jeg slet ikke tænkt :slight_smile:
Jeg tror så vi ville skulle have en overgangsperiode med begge dele, så de ikke-computeriserede ikke ville blive udelukket.[/quote]

Jeg tror nu ikke man nødvendigvis skal afskaffe CPR-registret, men det skulle fungere som en ekstra sikkerhed med digital signatur.
Faktisk som i dag, blot langt mere udbredt.

Jeg tror ikke vi får en anden form for identifikation end cpr foreløbigt. Alle kommunale og statslige systemer registrerer jo på cpr. og det vil blive en aldeles dyr process at ændre samtlige arbejdssystemer i hele landet. Alle IT programmer skal ændres fuldstændigt.

Ja så bliver der rigtig noget at lave for os inden for IT-branchen :yah:

Ja, det er jo også en måde at holde gang i beskæftigelsen :stuck_out_tongue:

I busserne i Århus tjekker de nu ens oplysninger ved Folkeregisteret via en
håndholdt computer.
Så man skal virkelig kunne alle oplysninger på en anden person for at det lykkes.
Tidligere kunne man bare skrive noget tilfældigt… (Jeg har oplevet at få en rykker for en tur jeg aldrig havde kørt. En havde udfyldt formularen med tilfældige oplysninger, det eneste der stemte var fornavnet og de 2 eller 3 første bogstaver i efternavnet. Skulle naturligvis ikke betale, når nu det var svindel)

[quote=louiseogbuster;335153]I busserne i Århus tjekker de nu ens oplysninger ved Folkeregisteret via en
håndholdt computer.
Så man skal virkelig kunne alle oplysninger på en anden person for at det lykkes.
Tidligere kunne man bare skrive noget tilfældigt… (Jeg har oplevet at få en rykker for en tur jeg aldrig havde kørt. En havde udfyldt formularen med tilfældige oplysninger, det eneste der stemte var fornavnet og de 2 eller 3 første bogstaver i efternavnet. Skulle naturligvis ikke betale, når nu det var svindel)[/quote]

Prøv at kigge her:
http://www.dr.dk/P3/P3Nyheder/2010/02/10/095036.htm

der står bla:
Men kontrolløren må ikke bede om cpr-nummeret, og passagerne har ikke pligt til at oplyse det, siger Claus Jørgensen fra Forbrugernævnet:

  • Det er nok at vise billede-id og opgive sin fødselsdato og adresse, siger han til DR Nyheder.

der har været en sag i forbrugernævnet, de må ikke kræve cpr-nummer.

:slight_smile:

[quote=danpia;335155]Prøv at kigge her:
http://www.dr.dk/P3/P3Nyheder/2010/02/10/095036.htm

der står bla:
Men kontrolløren må ikke bede om cpr-nummeret, og passagerne har ikke pligt til at oplyse det, siger Claus Jørgensen fra Forbrugernævnet:

  • Det er nok at vise billede-id og opgive sin fødselsdato og adresse, siger han til DR Nyheder.

der har været en sag i forbrugernævnet, de må ikke kræve cpr-nummer.

:)[/quote]

Tror også kun de tjekker efter de første 6 cifre.
Oplevede for nyligt en ung mand/dreng, som sjovt nok ikke havde ID på sig. De ting han oplyste sagde kontrolløren ikke stemte med Folkeregisteret. Og tror kun de bad om fødselsdate, og altså ikke de sidste fire.
De kan jo koble fødselsdato og navn sammen…