Sygdom efter tandfjerning?

Hermann fik ryddet munden (på nær hjørnetænder og kam) i januar, højre side den 14. og venstre side den 30.
Det har gjort ham så godt men jeg har observeret nogle adfærdsændringer her på det sidste. Han trækker sig mere fra det sociale, opsøger ikke nus og vil i nogle tilfælde heller ikke acceptere det. For nogle dage siden forsøgte jeg at kigge ham i munden og det var vi pænt uenige om. Jeg fik set lidt mørkerødt tandkød i en brøkdel af et sekund. Jeg startede onsdag med at give Loxicom igen og det virker til at gøre en forskel nogle timer. Han spiser, både vådt og tørt, drikker og bruger bakken.

Vi tager forbi dyrlægen på mandag, jeg tænker at der måske er gået betændelse i noget nu det var kronisk mundhulebetændelse men jeg ved det jo ikke.

Er der nogen der har prøvet at jeres katte har fået gener efter en tandfjerning?

Ikke en af mine, men husker en venindes kat, hvor der var en tandrest siddende som generede, og enten skulle arbejde sig ud selv eller dyrlægen lige måtte lirke ud.

Bølle-Bjørn havde inflammation i mundhulen efter tandfjerning og blev behandlet med en medicin jeg ikke længere kan huske hvad hedder :worried:
Den er beregnet til hunde (som så meget andet), er flydende og man suger den op af flasken med en sprøjte, der skrues fast på toppen … anyone??
Har lige kigget tilbage i Bøllens gamle tråd … det hedder Sporimune (Atopica)

Der var ingen synlig årsag til den inflammation og den forsvandt også til sidst, men det var godt nok nogle sejer uger hvor jeg kæmpede med at gi’ ham den medicin :s:

Hvis du gider læse den gamle tråd, er den her: https://www.kattegale.dk/t/bollen/50576/81

Lyder som om det kunne være det samme. Man kan jo håbe at Hermann synes at alt der gives i en sprøjte er lækkert :ok:

1 Like

Lige en opdatering.
Vi var ved dyrlægen i dag. Hun lyttede til mine observationer og lavede derefter en grundig undersøgelse.

Herren VIL ikke kigges i munden men det lykkedes i glimt at se at højre side var helet og havde en fin farve. Venstre side var ikke helet helt endnu og især undermunden havde stadig en hidsig farve.
Lymfekirtlerne på halsen var normale og ingen feber så intet tydede på infektion.
Hun gik så hele kroppen igennem, tjekkede bevægeligheden i benene, mærkede på ryghvirvlerne og der var intet.
Men som hun sagde, nogen gange kan vi ikke se alt og nogen gange kan penicillin noget man ikke tror.
Så vi blev sendt hjem med en uges behandling med Noroclav, fortsat smertestillende og kontrol på mandag.
Hun mente ikke det var udelukket at tage på udstilling i Kolding men jeg afventer lige. Vil gerne både han og jeg får en god oplevelse og det kræver altså at den gamle Hermann er tilbage.

8 Likes

Endnu en opdatering.

Vi var til kontrol i dag og jeg kunne lægge ud med at fortælle at jeg havde fået min normale Hermann tilbage :heart:

Han havde også taget 100 gram på siden sidste mandag.

Tandkødet i venstre undermund ser stadig lidt hidsigt ud, meget mystisk, men vi stopper med penicillin nu hvor alle piller er taget, også for hans stakkels maves skyld. Jeg fortsætter med smertestillende til flasken er tom og holder selvfølgelig øje med om han får tilbagefald.

Men som det ser ud lige nu har han i hvert fald fået grønt lys til at komme på udstilling på søndag :+1:

10 Likes