Sygdom

Kan katte godt være syge af og til ligesom os mennesker??:S

Min Bamse er syg af og til. Men det er fordi hans immunsystem dykker i perioder. Han bliver stille og skal holdes lidt mere i gang. Og vi skal være sikre på han spiser.

Det korte svar: Ja, det kan de sagtens!

Har katten f.eks. tendens til allergi, uden det bliver rigtig tydeligt, kan immunforsvaret sagtens være optaget af det. Katten bliver altså mere modtagelig.

Stress i perioder men f.eks. mange hunkatte i løbetid, dæmper også immunfosvaret hos nogle.

Andre igen har kroniske infektioner med f.eks katte-herpes eller aids, der også kan gøre katten mere modtagelig.

Der er selvfølgelig også nogle, der bare oftere bliver syge

mvh Søren P

jeg håber sandelig da at katte med katte aids aflives…så snart ejeren finder ud af det…ja undskyld, men det ville JEG gøre… men jeg har også mere end 1 kat

Tak for jeres svar

Det er jo også forkert at kalde det katte-aids, det er “kun” FIV ligesom den menneskelige HIV og ligesom mennesker med HIV kan katte med FIV faktisk leve længe med den rette medicin.

Har man flere katte eller lader man sin kat løbe frit, er der selvfølgelig risikoen for, at ens kat smitter en anden, men FIV er ikke nødvendigvis en dødsdom :slight_smile:

Katte kan også lige som os mennesker simpelthen have en “dårlig dag”.
Uden at de behøver at være syge. Dvs at katten “hænger med næbbet”, ikke spiser rigtigt den dag, ikke leger. Næste dag kan den være helt normal igen. Derfor kan man godt se tiden an indtil næste dag hvis en kat er lidt stille og ikke vil spise en dag. Men katten SKAL spise næste dag. Til forskel for mennesker og hunde kan katte ikke tåle at faste ret meget over 24 timer uden at det skader deres nyre og lever. Og det betyder at en kat, der egentlig ikke er syg - blot måske har en dårlig dag ( f.eks. pga varme, pga den har spist en spyflue, eller noget andet den ikke kunne tåle) - fordi den ikke spiser i for lang tid - pludselig står med et akut nyreproblem.

Her hos os har vi den regel at vi giver vores katte en lille portion dåsemad hver aften. Det giver os en ide om kattenes appetit for da de ikke får ret meget så er de normalt vilde med det og spiser det hurtigt op. En kat der derfor ikke kommer løbende for at få dette måltid er en kat der bliver sat under speciel observation. Næste morgen giver vi den så igen sådan et lille måltid dåsemad - og hvis den igen ikke vil vide af det ( eller kun slikker lidt på det) så er det en tur til dyrlægen.

På den måde sikrer vi os imod at noget helt uskyldigt udvikler sig til et livstruende problem.

Mvh

Teresa Guldager

[quote=Temple Bar;396088]Det er jo også forkert at kalde det katte-aids, det er “kun” FIV ligesom den menneskelige HIV og ligesom mennesker med HIV kan katte med FIV faktisk leve længe med den rette medicin.

Har man flere katte eller lader man sin kat løbe frit, er der selvfølgelig risikoen for, at ens kat smitter en anden, men FIV er ikke nødvendigvis en dødsdom :)[/quote]

netop derfor skriver jeg at det ville være mit valg, da jeg har mere end 1 kat

Men - lige som mennesker der er positive for HIV ikke er farlige at omgås så er det heller ikke nødvendigvis sådan at katte der er positive er farlige at omgås for andre katte. Jeg synes personligt det er trist at høre at folk afliver katte blot fordi de er positive for en test, men iøvrigt er sunde og raske katte og måske nemt kunne leve i mange år uden nogen som helst symptomer.

Jeg har også mere end en kat. Men skulle jeg en dag stå i den situation at en af mine katte viste sig at teste positivt for Aids eller leukemi - så ville den ikke blive aflivet så længe den virkede sund og rask. Da jeg opdrætter ville vi holde den fra vores avlskatte og istedet give den et godt liv i sit eget område hvor den kunne få kæl og opmærksomhed fra os uden at kunne komme til de andre katte.

Besværligt ? Ja, bevares. Men sådan er det jo at have ansvar for et andet levende væsen.

For at ungå at mine katte skal blive smittet holder vi så en meget striks kontrol med hvordan de får lov til at gå ( i.e. holder dem indendørs eller i lukkede løbegårde) og tester alle katte der kommer ind i vores kattehold.

Teresa