Sygdomme?

Jeg har fået at vide, at en del katte blev syge i Hobro/efter Hobro udstillingen. Er det sandt?

Nogle, der ved, hvorfor hvis det er? Og hvad kattene dog fejlede?

Jeg håber virkelig det ikke passer, for var der og nød den udstilling sådan, så blev virkelig ked, da jeg hørte det senere… Så må lige spørge…

MVH Helle

Mine har ikke været syge, og jeg har ikke hørt noget i den retning, så må jeg spørge hvor du har det fra? :slight_smile:

Tak - jeg håber godt nok det er en and så…

Jeg har heller ike hørt noget, mine har haft det upåklageligt - en anelse hyperaktive, men intet unormalt :tihi:

Mine er ikke syge, og dem jeg kender har heller ikke fået syge katte efter den udstilling.
Dog var jeg så “heldig” at få en enkelt loppe med hjem, som jeg opdagede ved den ugentlige kæmning, og så fik de alle en tur loppemiddel oveni.

Synes faktisk også det er en smule barskt at starte en tråd udfra “rygter”, for (nu ved jeg ikke hvor mange du har snakket med) kan jo sagtens have smittede katte inden de kom til udstillingen, hvor stressen så medførte at det sprang ud i lys lue.

Nu hører det absolut ikke til sjældenheder, at udstillede katte bliver syge efter at have været på udstilling.
Det kan skyldes enten, at de naturligvis kan blive smittet på udstillingen, men det kan absolut også skyldes, at katten i forvejen har haft “noget” og at stressen i forbindelse med udstillingen, kan have tricket det.

Men det kunne da være sjovt at vide, hvor mange forskellige udstillere du har hørt det fra?

Jeg vil da gerne sige i fuld offentlighed at Gizmo fik lidt ondt i maven om søndagen med diarré som direkte konsekvens. Og jeg siger lige så gerne at det helt og holdent var min egen skyld, jeg kunne bare have ladet være med at ville forkæle ham med lidt vådfoder om lørdagen som han ikke var vant til…

Historien om mange syge katte har jeg efterhånden hørt på en del udstillinger, nogen gange passer det, nogen gange ikke og ofte er det vidt forskellige ting kattene fejler dagen efter en udstilling. Derfor lader jeg mig ikke afskrække af det, jeg tager de forholdsregler jeg kan i forhold til mine katte og deres helbred og så tager vi afsted og hygger os i godt selskab :ok:

Jeg har heller ikke hørt til noget hvad sygdom ang fra Hobro udstillingen… Men jeg syntes tit man høre at så er der katte som efter en udstilling er blevet syge… om det så skyldes det som Vivi skriver (hvilket jeg tror ) eller om der faktisk var syge katte lukket ind på udstillingen ved jeg ikke… Men det er en chance at tag hver gang man tager afsted og det må man lære at leve med og tage sine forholdsregler…

Netop… deltagelse på udstilling er en kalkuleret risiko.
Hvis ikke man vil risikere sygdom, så må man holde sig helt væk!

Jeg har (endnu) været forskånet for at opleve sygdom på nogen af mine katte i forbindelse med/lige efter en udstilling… men regner faktisk med at mit held vil slippe op en dag.

Thane fik faktisk temmelig dårlig mave på udstillingen igår… Jeg troede at det kunne skyldes lidt stress - han var netop kommet ned fra bedømmelsen og var samtidig alene afsted, noget han ikke har prøvet siden han flyttede ind her. Men han virkede ikke spor stresset - tværtimod lod han til at have et enormt psykisk overskud, hvor han både var social, kælen og legesyg…
Forklaringen kom dog, da jeg var kommet hjem… og tjekkede, hvad han havde fået at spise aftenen før.
Om lørdagen havde jeg givet indmadsråfoder - hvilket kan udløse meget tynd mave (både hos mine katte og mine hunde)… Lidt grøn kallun til aftensmad og Thane havde go’fin mavse igen! :slight_smile: Så nu har jeg lært det - ingen indmad dagen før en udstilling!

Jeg udstillede begge dage med 3 katte - og har ikke haft sygdom hos nogen af dem.

Men som andre skriver, ér udstilling altid at “gamble” med sygdomme - lidt ligesom at sende sine børn i børnehave - der er måske én blandt alle “børnene” der har ét-eller-andet, som kan smitte de andre - men derfor holder jeg altså ikke min pode hjemme :wink:

Men som oftest er det en latent sygdom hos éns egen kat, der går i udbrud, ved den stresspåvirkning som en udstilling er!

/Mette

Vi oplevede heller ikke noget sygdom i forbindelse med Hobro. Ja Rule blev jo som bekendt syg i /efter Rødekro, men det er jo umuligt at sige, hvordan det er opstået.

Tusind tak - så er jeg mere rolig. Kunne heller ikke forstå det - hørte det fra to som brugte ordet “mange syge”… Som ny i dette gjorde det mig blot urolig, så jeg tænkte jeg ville oprette en tråd for at komme den uro til livs, før den satte sig, så jeg ikke kom afsted selv med en kat til noget.

Det var bestemt ikke for at skabe rygter eller gøre nogle andre urolige - hvilket svarene jo også viser, der ikke er grund til.

Det var en and. Tusind tak.

MVH

Du kan ikke bruge andres udtalelser om “mange syge” efter en given udstilling i dine overvejelser om, hvorvidt du skal med på en anden udstilling. Næste udstilling er andre katte, andet lokale, andre dyrlæger, andre dommere, større eller mindre stressniveau.

Hvis man tager sin kat med på udstilling, bør man for kattens skyld sikre, at den er rask på forhånd, fordi hvis den har en snert af noget, kan den være mere modtagelig for det, andres katte måske slæber med - eller også bryder noget ud pga. den stress, der uvægerligt er ved udstillinger.

[quote=Temple Bar;308815]Du kan ikke bruge andres udtalelser om “mange syge” efter en given udstilling i dine overvejelser om, hvorvidt du skal med på en anden udstilling. Næste udstilling er andre katte, andet lokale, andre dyrlæger, andre dommere, større eller mindre stressniveau.

Hvis man tager sin kat med på udstilling, bør man for kattens skyld sikre, at den er rask på forhånd, fordi hvis den har en snert af noget, kan den være mere modtagelig for det, andres katte måske slæber med - eller også bryder noget ud pga. den stress, der uvægerligt er ved udstillinger.[/quote]

Åh tak - det har du naturligvis ret i. Ikke to miljøer er jo ens - det havde jeg slet ikke tænkt på.

Blev bare urolig - som helt ny er det let at blive revet med af den slags rygter - jeg er glad for, at I lige skriver disse ting, for nu er jeg rolig igen.

Tusind tak!

MVH