Sygeforsikring af katte

Vi overvejer grundigt at få det, især efter at vi har regnet sammen, at vi har brugt i omegnen af 12.000 kr. på dyrlægeregninger i 2008 (på i alt 5 katte) :eek: Det er altså mange penge, synes jeg!

Men på den anden side, når jeg kigger på betingelserne, så er tandsygdomme fx. overhovedet ikke dækket, og det var alligevel 4.000 af de 12.000 kr. som blev brugt på Olavs paradontose mm. Og almindelig sundhedscheck og vacciner er heller ikke dækket. Og så er der selvfølgelig selvrisiko osv.

Så vi overvejer lige stadig. Men er der nogen af jer, der har det? Og er jeres erfaring, at det kan betale sig?

Ja jeg har dyrekassen på hele flokken og det kan bestemt betale sig. Har du fem dyr eller derover, så er der rabatter.

Og de betaler skam.

Fx dækker de helligdage, weekender og aften/nat ekstra betalinger, narkose, og røgent.

Det er min erfaring, at de penge er godt givet ud. De dækker for 23.000 kroner per kat årligt pt. det beløb kunne jeg ikke selv spare op for de samme penge.

MVH

Mit indtryk er at når der er tale om få katte, kan det godt betale sig, men når man har mange kan det bedre svare sig at sætte beløbene til side på en konto i stedet for.

Det sted jeg har undersøgt skal jeg give knapt 1000 kroner pr kat i året. Vi er vist oppe på 16 fastboende, hvilket vil give 16000 i året. Når de ikke dækker vacciner, opdrætsrelaterede udgifter som kejsersnit, neutraliseringer osv. så bruger vi ikke 16.000 i året.

I år har vi ud over de opdrætsrelaterede udgifter har vi haft følgende tilfælde, hvor en forsikring vil kunne ha givet noget:
Blærebetændelse og urinvejssten hos hankastrat
Undersøgelse og aflivning af hunkastrat med kræft i alle organer
Fertil hunkat med mave/tarmbetændelse

I alt løber det vil op i 7000 hvilket er under halvdelen af hvad vi skal gi for forsikringerne. trækkes selvrisikoen fra er vi nede på endnu mindre vi ville kunne få ud af det.

Fordi vi har så mange katte og lægger forholdsvist mange penge til side til dem, kan vi rimeligt nemt få en god opsparing. Det er jo ikke alle kattene der fejler noget alvorligt hvert år.
Har man derimod få katte, vil man rimeligt hurtigt kunne tjene forsikringen ind igen, hvis bare en enkelt skulle blive alvorligt syg.

ja de ting der er opdræts relaterede dækker de ikke, og heller ikke den årlige vaccination og det er jo der man har mest brug for hjælpen.

Jeg har oprettet en opsparingskonto med Bines navn, der går beløbene fra solgte killinger bla til, altså når jeg har trukket detfra jeg har givet i dyrlæge regning osv.
sådan så der hele tiden er penge til noget med hende eller killinger, så man altid har penge til hvis uheldet skulle være ude.

[quote=Panthera;91762]Når de ikke dækker vacciner, opdrætsrelaterede udgifter som kejsersnit, neutraliseringer osv. så bruger vi ikke 16.000 i året.
[/quote]

Den dækker faktisk kejsersnit:

Men det er nok begrænset, hvor ofte man har behov for den slags.

Vi har måske også bare været uheldige sidste år, det kan man jo ikke vide. I år kan det jo være, at der ikke rigtig bliver noget. Ellers dvs. at der bliver helt sikkert noget mere med Olavs tænder og tandkød, da han skal til kontrol jævnligt og sikkert også have renset tænder jævnligt, men det dækker den jo ikke alligevel.

Men havde vi fx. haft på Ochta, så havde den jo heller ikke engang dækket ret meget af de 700 kr. det kostede at få hende checket i dag, eftersom den kun dækker 80% og derfra skal man trække selvrisikoen på ca. 550 kr.

Vi lægger i øvrigt også fra til dyrlæge på vores budget hver måned, men sidste år havde vi så budgetteret med alt for lidt i forhold til, hvad vi reelt kom af med.

jeg fik at vide at de ikke dækkede fertile hunkatte pga der kunne være så meget som de så skulle dække… hmm…

er nemlig også utrolig meget i tvivl om, om det kan betale sig.
Hvad med f.eks når man skal have katten HCM testet hver 2. år osv det dækker den vel heller ikke?

HCM test, DNA osv. er rent opdrætsrelaterede udgifter, og vil ikke blive dækket af forsikringen. Det er ikke akut, og det er til de akutte udgifter du kan bruge forsikringen.

De steder jeg har kigget vil kejsersnit ikke blive dækket, men jeg har aldrig tjecket dyrekassen. Det er da fremskridt, og forhåbentligt kommer der engang forsikringer på markedet som er brugbare for opdrættere med mange katte.

Vi fik kejsersnit påskesøndag, men selvom jeg ligger udgiften for dette oven i de penge der ellers er brugt på dyrlæge som forsikringen dækker, vil jeg stadig ikke ha dækket de 16000 jeg ville skulle smide i præmien, når jeg også tager højde for selvrisikoen.

Jeg undrer mig dog over at de ikke vil dække FIP? Er det almindeligt? Og er der nogen der ved hvorfor de ikke vil det?

Jeg har ikke fundet andre end dyrekassen, men hvis I kender til andre, så må I meget gerne skrive links.

Det synes jeg faktisk også er en smule frækt, at den ikke gør det!
Er et stort problem og rigtig mange kælekatteejere løber ind i problemet og har store udgifter forbundet med det.

Men mon ikke det er fordi det er en sygdom, som mange dyrlæger har svært ved at diagnostisere og det dermed kan blive dyrt for forsikringsselskabet :?:

jeg synes det er frækt de ikke dækker tandproblemer - så skal man have en dyrlæge til at skrive det er en ulykke før de dækker

som maine coon ejer - en race der jo især er kendt for tandkødsproblemer - så synes jeg det er umådeligt diskriminerende :mad:

Jeg har fået en oversigt fra min dyrlæge over katteforsikringer (den er godt nok fra 2005), men der står:

Dahlberg: Sygeforsikring 740 kr., selvrisiko 800 kr., dækker medicin i klinikken, maksimum årlig erstatning 8750, ingen krav til maksimum alder ved nytegning, og forsikringen er livslang.

Danmark (kattesygekasse): Sygeforsikring 700 kr., selvrisiko 600 kr. (derudover betaler ejer 20% af restbeløb), dækker medicin i klinikken + udleveret medicin, maksimum årlig erstatning 3500 (efter 2 år 9000 kr.), maksimum alder ved nytegning: 6 år, og forsikringen er livslang.

Dyrekassen Danmark: Sygeforsikring 825 kr., selvrisiko 500 kr. (derudover betaler ejer 20% af restbeløb), dækker medicin i klinikken, maksimum årlig erstatning 20.000, maksimum alder ved nytegning: 7 år, og forsikringen er livslang.

Dahlberg tlf. 70217800
Dyrekassen Danmark, Nord forsikring a/s, www.dyrekassen.dk, tlf. 96981850
Danmark, Hvidovrevej 109, 2650 Hvidovre, tlf. 36751640

Som nævnt er oplysningerne fra 2005, så priserne er sandsynligvis justeret i vejret.

De dækkede Frejas Fip fra ende til anden - I skal sgu lære at tale bedre for jeres syge moster med forsikringsselskaber venner :slight_smile: Og ikke bare købe deres betingelser ubetinget når I står i en krise. Jeg fik dem til at betale for både Fip, samt hele sagen med Nemo. De betalte endda narkosen for Nanoq, da han var inde og blive barberet sidste år for filt - fordi jeg ringede og sagde, at jeg havde betalt mine præmier og jeg havde aldrig misbrugt dem og jeg… og jeg og jeg. Vær fræk for faen - så dækker de:-) det er min erfaring!

Eller tru med at sige den op “fordi det så jo slet slet ikke kan betale sig”:slight_smile:

Igen - det koster ikke 1000 kroner per kat - der er STORE rabbatter fra fem katte og op - faktisk fra fem dyr og op - så hunde tæller også med i rabbatordningen

MVH helle

[QUOTE=Battlestar;91846]jeg synes det er frækt de ikke dækker tandproblemer - så skal man have en dyrlæge til at skrive det er en ulykke før de dækker

som maine coon ejer - en race der jo især er kendt for tandkødsproblemer - så synes jeg det er umådeligt diskriminerende :mad:[/QUOTE]

De dækkede også Nemos tandproblemer… Igen tal for jeres syge moster:-)

Garfors (gartnernes forsikring) har faktisk også en god dyreforsikring, og man behøver hverken at være gartner eller have andre forsikringer hos dem for at forsikre sine dyr der.
Jeg har som alm. kælekatteejer haft stor gavn af dem.
De er nummeret billigere end de andre ovenfor nævnte, og de er meget informative og servicemindede. Da jeg ringede til Dyrekassen DK for at høre nærmere, var de meget kortfattede og affejende. Da jeg så ringede til Garfors, fik jeg svar på alle mine spørgsmål om priser og dækning etc, samt en hyggelig snak med hende, der står for dyreforsikring.
Det er sikkert helt rigtigt, at hvis man er opdrætter, så kan det ikke betale sig at forsikre.
Men jeg er bare kælekatteejer, og jeg har fået 2 operationer dækket indenfor samme år. Der er en mindre selvrisiko, og man betaler selv de 20 % - men at få 4000 kr tilbage af lidt over 5000, det er også noget. Især, når det er flere gange.
Om man vil spare op eller forsikre, er måske et temperamentsspørgsmål, når det gælder kælekatte. Jeg foretrækker forsikring :slight_smile: og kan kun anbefale Garfors. Lidt billigere, og supergodt. Det er dog rigtigt, at de heller ikke dækker tandproblemer.

Helle - Er det dyrekassen eller hvad at du har?
Men det handler jo ikke om hvorvidt jeg skal tale for min syge moster lige nu :wink: selvom jeg forhåbentligt kunne komme et stykke med det. Men jeg undrede mig over at der lige på deres hjemmeside står at de ikke dækker FIP?

Vivi - Jeg tænkte godt lidt i de baner, men der er da også så meget andet der er meget dyrere? (Tænker jeg, kan jo tage fejl :))

MiSi - Hvad er deres selvrisiko så? Hvis du ved det :slight_smile:

Jeps det er dyrekassen Dk jeg har :slight_smile:

Det var takket være Wehnert at de dækkede Freja - hun belærte mig om hvorvidt FIP smitter eller ej, så jeg var super klædt på, da jeg ringede dem op og sagde, at det her burde de dække.

MVH

[quote=Eva K;92053]
MiSi - Hvad er deres selvrisiko så? Hvis du ved det :)[/quote]

Jeg googlede det lige og fandt det her, det kan være, du kan bruge det:
http://www.garfors.dk/index.php?id=214