Syltning/henkogning

Jeg er jo huspasser mm her under mit exil. Og jeg er ved at drukne i tomater… Jeg kan ikke lide tomater - med mindre de kommer ud af en flaske der står Heinz på… Eller jo, jeg kan rigtig godt lide de gule Sungold tomater :slight_smile:

Tomaterne er jeg ved at få has på, jeg er i gang med glas nr 3 af Camilla Plums henkogte tomater. Det dufter intet mindre end himmelsk!

Men hvad gør jeg med store mængder af salatagurker og grønne bønner?
Gerne noget krydret.

De grønne bønner ville jeg blanchere og fryse ned. Agurkerne kan man jo altid lave agurkesalat af :smiley:

Agurker er der ikke så meget at gøre ved… det er en grøntsag, der er bedst frisk…
Jo agurkesalat - men selv det smager altså bedst frisklavet…

Bønner ville jeg også bare lie blanchere og så fryse ned…

Ovnbagte tomater er gode - og kan fungere ligesom soltørrede

Syltede grønne tomater… det må være muligt at finde en opskrift et sted…

Og jeg har postet min opskrift på italiensk sugo…

Jeg har en opskrift på syltede salatagurker, men jeg har aldrig prøvet den :slight_smile:

Polske agurker:
1 kg salatagurker - 100 g salt.
Første eddikelage: ½ liter vand - ½ liter eddike.
Anden eddikelage: 1½ dl vand - ½ liter eddike - 400 gram melis - 2 laurbærblade - 10 cm skrabet skiveskåret peberrod - 1 dildskærm - 1 tsk flydende Atamon

Agurkerne skal ikke skrælles. De børstes rene, skæres i skiver på 2-3 cm, der drysses lagvis med salt. Et let pres lægges på. Dagen efter hældes den dannede lage fra. Agurkerne afdryppes og lægges i en Atamonskyllet krukke. Vand og eddike bringes i kog og hældes over varmt. Dagen efter hældes lagen fra.

Anden eddikelage koges med krydderier, tilsættes Atamon og hældes over med det samme. Krukken tildækkes og lukkes dagen efter.

Denne opskrift er fra Den grønne Syltebog fra Tørsleff.

[QUOTE=Missis F;673370]Jeg har en opskrift på syltede salatagurker, men jeg har aldrig prøvet den :slight_smile:

Polske agurker:
1 kg salatagurker - 100 g salt.
Første eddikelage: ½ liter vand - ½ liter eddike.
Anden eddikelage: 1½ dl vand - ½ liter eddike - 400 gram melis - 2 laurbærblade - 10 cm skrabet skiveskåret peberrod - 1 dildskærm - 1 tsk flydende Atamon

Agurkerne skal ikke skrælles. De børstes rene, skæres i skiver på 2-3 cm, der drysses lagvis med salt. Et let pres lægges på. Dagen efter hældes den dannede lage fra. Agurkerne afdryppes og lægges i en Atamonskyllet krukke. Vand og eddike bringes i kog og hældes over varmt. Dagen efter hældes lagen fra.

Anden eddikelage koges med krydderier, tilsættes Atamon og hældes over med det samme. Krukken tildækkes og lukkes dagen efter.

Denne opskrift er fra Den grønne Syltebog fra Tørsleff.[/QUOTE]

de er SÅ gode

polske agurker er virkelig gode… de kan noget med syltning dernede!!

Jeg har en opskrift på tomatsuppe som bare er SÅ god! :savle:

(Den indeholder bacon :høhø: )

[QUOTE=DK Thomani;673532]Jeg har en opskrift på tomatsuppe som bare er SÅ god! :savle:

(Den indeholder bacon :høhø: )[/QUOTE]

Hit med det, Annie!