Taber fortænder

Jeg stiller dette spørgsmål for en af dem jeg er mentor for…

Er der nogen der ved noget om, hvorfor nogen ungkatte taber deres fortænder, der er ikke andre ting, ingen betændelse ej helle rødt tandkød, dog har de blinkhindefremkald, der er ingen tegn på nogen former for virus ,

Den ene ungkat er der taget blodprøver på og der skal tages røgnetbilleder og alt det der…

og hende der spørg tager kontakt til Jens på mandag… Men har spurgt mig til råds, men jeg kender ikke til det…

PS det er skovkatte, og ikke alle katte i opdrættet…

Ladys to fortænder var også løse og hun har nu tabt dem, der var heller ikke tegn på betændelse lugt eller rødt tandkød. men det var tandkødsbetændelse, det var også jens der undersøgte Lady efter hun havde været ved dyrlægen…

FORL tænker jeg men kan tage fejl

Jeg har ingen forstand på tænder men fandt denne tråd måske står der noget der i kan bruge.

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?7460-Mangler-en-fortand!&highlight=taber+fort%E6nder

Tak for linket

Jeg spurgte min dyrlæge på et tidspunkt og han sagde, at der er rigtig mange katte, der mangler fortænder.
Det skyldes sandsynligvis at de ikke sidder ret dybt og dermed forholdsvis let falder ud, hvis katten gnaver sin mad.

Oftest har det slet ingen betydning, så jeg ville nok spare pengene på de store dyrlægeundersøgelser.

Tak Vivi… var det Stig der sagde det

Jeps :slight_smile:

Det er i hvert fald højst sandsynligt ikke FORL - det rammer yderst sjældent hjørne- og fortænder.
Og som Vivi skriver, så er fortænderne temmelig sarte med meget lidt rodhæfte. F.eks. sådan noget med at lege med fjer i snor og så rykke i den, når katten har den i munden, kan være skadeligt for fortænderne.
Men altså, hvis fortænderne nærmest umotiveret falder ud, så ville jeg da også få et tjek på katten af en tanddyrlæge. Men at der mangler et par fortænder er ikke i sig selv alarmerende, hvis tandkødet i øvrigt ser fint ud.
Jeg går ud fra, at der ikke er tale om mælketænder.

Min erfaring er, at det er en arvelig fejl. I.e. at de små fortænder ikke sidder godt nok fast. Jeg har i hvert fald tydeligt set det ligge i linier og jeg har også oplevet at man
kan avle væk fra det. Det er noget helt andet end lavtvoksende tandkød, tandkødbetændelse m.m. Men det er jo ikke en GOD ting. Selv om det er ret almindeligt i visse
racer/linier så synes jeg personligt det er noget man bør avle væk fra. Dvs. at hvis man har en avlskat med en sådan fejl bør man finde en partner til katten
der har gode stærke fortænder der liniemæssigt har ry for at holde langt op i alderen.

Min hunkat på knap 7år mangler også en fortand - hendes tandsæt synes dyrlægen ellers er rigtig fint…

et tjek ved dyrlægen skader jo aldrig

[QUOTE=Teresa Guldager;763033]Min erfaring er, at det er en arvelig fejl. I.e. at de små fortænder ikke sidder godt nok fast. Jeg har i hvert fald tydeligt set det ligge i linier og jeg har også oplevet at man
kan avle væk fra det. Det er noget helt andet end lavtvoksende tandkød, tandkødbetændelse m.m. Men det er jo ikke en GOD ting. Selv om det er ret almindeligt i visse
racer/linier så synes jeg personligt det er noget man bør avle væk fra. Dvs. at hvis man har en avlskat med en sådan fejl bør man finde en partner til katten
der har gode stærke fortænder der liniemæssigt har ry for at holde langt op i alderen.[/QUOTE]
Jeg tror nu at de katte det her drejer sig om bliver lukket, da det er flere fra det samme kuld…
Jeg får lidt flere oplysninger lidt efter lidt…

[QUOTE=Hanne P;763053]Jeg tror nu at de katte det her drejer sig om bliver lukket, da det er flere fra det samme kuld…
Jeg får lidt flere oplysninger lidt efter lidt…[/QUOTE]

En af de ting jeg synes er vigtigt, er at opdrætteren finder ud af hvordan status generelt er indenfor racen og linien. Det kan give en et fingerpej omkring hvor stort
problemet er og hvor drastisk man bør sætte ind imod det. Er det nemt at finde en partner uden problemet ? Hvad er erfaringerne indenfor racen når
det gælder at avle sig væk fra problemet ? Her er det netop vigtigt at man som ny opdrætter bruger andre mere erfarne opdrættere.

Et problem for at få de oplysninger man har brug for er, at der er mange opdrættere der ikke kender status på sine katte’s tænder. Og at der er dyrlæger der
er langt mindre kritiske end de måske burde være ( det ser vi så ofte så det er ok - er noget man hører).

Jeg kender hanens liner, der er ikke det problem… hunnens kender jeg ikke.
Jeg kan kun give dig ret i det du skriver…

Spøjst med arveligheden, men ja, hvorfor ikke…

Ja det er noget mærkelig noget, især det med et helt kuld…

En enkel kombination kan også være “uheldig” - dvs. trække ting frem fra begge sider som så kommer til udtryk i kuldet.
Jeg lavede for et par år siden et udavls aby kuld - og her har ALLE 3 killinger i kuldet fået rødt nedvokset tandkød i temmelig slem grad.
Ingen af forældrene har dette. Nu er det sådan at begge kattene er importer og selv om jeg har spurgt mig for om hvad der ligger bag
så har jeg ikke fået nok at vide til at kunne sige hvor det kommer fra. Desværre er meget få opdrættere beviste om netop
tandkød og tænder på deres katte. Jeg kan kun gisne på at der må ligge tandkødsproblemer i begge linier bag mine killinger og
at de så er slået igennem i hele kuldet er jo bare uheldigt ( men KAN vise noget om hvor prevalent det ligger i linierne BAG mine
to katte selv om det altså ikke kunne ses på nogen af de to katte. )

Det er faktisk et af problemerne med udavl. Når man avler på linier der er forholdsvist indavlede/linieavlede - så vil man normalt
allerede have “skubbet” de ting frem der måtte ligge i linierne og det vil betyde at en kat med godt tandkød som regel også
vil nedarve godt tandkød. Men når det gælder linier der gennem generationer er blevet udavlet så vil mange ting ligge skjult
i bag kattene og så kan man få sig nogen gevaldige overraskelser.

Min erfaring er, at hver gang jeg laver udavl/indkøber nye linier - så tager det laang tid før jeg føler at jeg med nogenlunde sikkerhed
kan sige noget om afkommet - både når det gælder udseende og når det gælder temperament og sundhed.

Katte har rigtig tit noget der kaldes tand resorption - det kan evt. være det, men der plejer man at se øm mund, evt. spiseproblemer, og tit blødende tandkød, så det er måske ikke så sandsynligt. Det er dog vist nok arveligt og rammer de norske…