Tæger...tæger...gi' mig tæger

Man skulle tro, at jeg konstant gik og trallede ovennævnte sætning.

Jeg er ved at få svip af tæger. :frowning:

Jeg bruger Frontline Combo Vet - og alligevel har jeg lige pillet 5 tæger af Anders Lund Madsen, selvom han kun har været ude én time her til morgen.

Hvilket middel kan holde tægerne væk.

Gode råd modtages med høfligt tak. :slight_smile:

En god græsslåmaskine!

Rygterne siger jo at krybene holder til i langt græs og træer osv. Så en trimning af omgivelserne burde måske kunne hjælpe?

Jeg ved ikke om der findes sprøjte-ting mod dem, men så går man vel også på kompromis med kattenes helbred da de jo også skal gå rundt i det kunne jeg tænke mig :frowning:

Jeg boede for nogle år siden midt i en Juletræs plantage, og mine daværende hunde kunne ikke tåle det skidt der sprøjtes i nakken. Jeg fandt ud af at pebermynteolie havde en ret god virkning mod tæger.
eneste ulempe var at hundene lugtede af pebermynte :slight_smile:

Jeg nappede en stor fed flåt af Whiskey den anden dag… Jeg har sådan et flåt-kort fra apoteket, og det virker ret godt. Jeg må indrømme at jeg ikke forebygger… Hvis jeg finder en loppe på en af mine, så får de behandling, men ikke mod flåter… Det kan godt være jeg er galt på den her, men så vil jeg hellere fjerne dem, når jeg finder dem.

Grunden til jeg ikke forebygger med det der stads i nakken er, at jeg kan se på især Whiskey at han synes det er rigtigt væmmeligt, og han får tit løbende øjne et par dage efter behandling. Ved lopper bliver jeg nødt til at gøre det, men som skrevet har jeg besluttet at jeg hellere vil gå mine dyr efter og så fjerne evt. syndere…

Og så her tilsidst, fordi jeg er kontrolfreak og hamrende irriterende, så er det en misforståelse, at tæger suger blod fra dyr og mennesker! Det er flåter, der suger bod, selvom ordet tæger bruges i flæng… Den eneste tæge, der er blodsugende og går på mennesker er… Væggelusen!!!

og alligevel har jeg lige pillet 5 tæger af Anders Lund Madsen, selvom han kun har været ude én time her til morgen.

Så er det ikke nogen han har fået på sig i dag, for de første timer er flåterne nogen bitte knappenålestørrelse edderkoppelignende sorte tingester, der kravler rundt i pelsen på katten og leder efter et sted at bide sig fast.
Når først man kan mærke flåterne og få ved dem og pille dem af, har de siddet der i 1½-2 døgm.

Flåter…små ulækre blodsugende mider…der sætter sig på dyr og nogen gange mennesker.
For mennesker kan de være fatale grundet smittefaren
Dyrene reagerer ikke på dem under normale omstændigheder medmindre der er så mange at dyret svækkes af blodtabet fra de sugende bæster (der er set rådyr med flere tusinde flåter)

Jeg gider ikke fylde mine dyr med gift for at forsøge undgå et par flåter i ny og næ, for der findes ikke noget som helst dokumenteret middel der virker…heller ikke loppemidlet.

Man kan fjerne flåterne når man opdager de sidder der…men hvis man måske ikke kan gøre det uden at klemme på flåten eller rive den i stykker m.m., ja så er det bedre at lade flåten sidde til den selv hopper af igen, hvilket den gør efter nogen dage når den har “spist sig mæt”…

[quote=Lone;396502]
Og så her tilsidst, fordi jeg er kontrolfreak og hamrende irriterende, så er det en misforståelse, at tæger suger blod fra dyr og mennesker! Det er flåter, der suger bod, selvom ordet tæger bruges i flæng… Den eneste tæge, der er blodsugende og går på mennesker er… Væggelusen!!![/quote]

:ok::ok:

Nemlig…og lige bortset fra væggelus og andre lus, så er tæger meget smukke insekter, der ikke gør nogen som helst skade.

Og jeg er også en af dem der slet ikke fatter, hvordan producenter har haft held til at markedsføre TÆGEtangen :thumbdown:

Vores hunde får af og til en flåt/tæge. Jeg synes det er nemt at fjerne dem. Jeg gør det bare med fingrene. Man kan ligesom “dreje” dem af, så de slipper helt.

Fik lige lyst at vise nogen få billeder jeg har taget af tæger

Meget smukke billeder du har taget Felis :slight_smile:

Mange tak Felis - flotte flotte billeder.
Så fik jeg tæger…:høhø: :høhø:

Jeg har dyrlægens ord for, der ikke rigtig er noget der virker mod flåter.
Jeg bruger en lille dims der minder om et mini koben, til at fjerne dem med og det er den bedste jeg har haft. Har haft både det kort, der før blem omtalt og andre dimser, men denne her er da en der kan bruges. Den fåes i to størrelser og er bare rigtig god.
Knus Elin

Super smukke billeder af et ellers “hadet” dyr :slight_smile:

Nu er mine katte kun indenfor, så jeg håber godt nok ikke, at en flåt forvilder sig indendørs.

Jeg husker dog tydeligt, hvordan jeg og min mor i min barndom gang på gang måtte pille flåter af vores husmis, som var en semilanghåret udgave. Det var ikke sjovt, men da først tricket med at dreje flåten rundt omkring en finger i 2-3 minutter var indlært var det let at fjerne dem :slight_smile:

Knus Gitte

ja, jeg plejer bare tage omkring flåten uden at klemme, og så dreje den ½- 3/4 omgang og holde den der…så slipper den i løbet af meget kort tid.

Jeg tager fat helt nede - så hovedet kommer med.
Jeg bruger blot neglene.

Jeg har kun oplevet, at mine havde tæger.

og jeg gør som Mona…

[quote=Mona Jensen;396732]Jeg tager fat helt nede - så hovedet kommer med.
Jeg bruger blot neglene.

Jeg har kun oplevet, at mine havde tæger.[/quote]

Jeg gør på samme måde. Har prøvet med sådan en pincettingest. Virker ikke for mig. Nej fat om dyret og riv til… Ser altid efter at hoved og ben er kommet med ud.

[quote=Mona Jensen;396732]
Jeg har kun oplevet, at mine havde tæger.[/quote]

:øhmm::øhmm:

Mona, du kan altså ikke have oplevet, at dine katte havde tæger på sig…

Denne ligner en vi havde mange af i vores gamle have. De er hårde og så udsender de en grim lugt hvis man forsøger at fange dem. Dog vil jeg mene at var er noget større :høhø:

[quote=birtheras;396815]

Denne ligner en vi havde mange af i vores gamle have. De er hårde og så udsender de en grim lugt hvis man forsøger at fange dem. Dog vil jeg mene at var er noget større :høhø:[/quote]

De to på billedet er begge af arten grøn bredtæge, den mest almindelige af arterne.
Men de to på billedet er på forskellige udviklingsstadier og er endnu ikke helt udvoksede, hvor de vil være små 2 cm lange

:tak::tak:

Sikke da nogen fantastiske billeder af meget-meget smukke tæger - men det er vel ikke den slags, der hopper på kattene ??

:besvimer:

Mona, du kan altså ikke have oplevet, at dine katte havde tæger på sig…[/quote]

Hvad i alverden er det så :øhmm:

Hvis det ikke er tæger. :fløjte:
De er lysebrune - og falder selv af, hvis jeg ikke får revet dem af, hvad jeg faktisk altid når.