Tænder og priser

Nu kommer der endnu et spørgsmål fra mig :?

Som beskrevet i en anden tråd havde Smaug begyndt at få dårligt ånde, hvorefter jeg begyndte at børste tænder på ham. Nu har jeg så fundet årsagen til hans ånde.

Der sidder kattemad fast i et hulrum i hans tænder. Normalt sidder der 3 kindtænderne på række (kan godt være forkert, men det er talt ud fra billeder på google. Jeg ved hat og briller om kattetænder :tihi: ). Smaugs inderste og yderste tand i den tandrække er dog lidt tættere på hinanden mens den miderste sidder parallelt med de to andre. Dette gør at der er et lille hulrum hvori der sætter sig kattemad, som han ikke selv kan fjerne.

Da jeg så dette var jeg godt klar over at den tand skulle ud. Jeg ringede derfor til Jens Ruhnau og hos ham koster det 4700kr :uha:
Derefter ringede jeg til Østerbrogades dyrlæger og hos dem koster det 1100kr.
Det er godt nok mange penge til forskel og jeg ville derfor gerne spørge jer om det er det værd. Og om jeres erfaringer mht til udtrækning af tænder.

Hvorfor skal tanden ud, fordi den sidder lidt skævt?

Jeg har kun brugt Jens Ruhnau til tænder (både Sander og Galliano har fået fjernet nogen) og jeg kan ikke huske at have givet 4700 for én tand. Men der er dog en vis mængderabat, fordi narkose og røntgen er det samme uanset om der skal fjernes én eller fem tænder.

Uanset hvor du får det gjort, må du sikre, at der bliver taget røntgen både før og efter - tandrøntgen vel at mærke (kræver specielt udstyr). Der har været mange historier om dyrlæger, der ikke har fjernet hele tanden og hvor katten så skal i narkose efter et par dage for at få det sidste fjernet.

Men helt personligt ville jeg bare børste kattens tænder med jævne mellemrum - det er langt billigere og sundt for resten af gebisset :slight_smile:

Undskyld mine dårlige paint-skills men det ser sådan her ud:

Og der sidder altid kattemad fast i det hulrum, med mindre jeg fjerner det. Og jeg kan jo ikke fjerne en klup kattemad, hver gang han har spist. Desuden kunne jeg forestille mig at det er meget dårligt for tandkødet at der hele tiden sidder kattemad dér.

[QUOTE=EvaMH;810655]Undskyld mine dårlige paint-skills men det ser sådan her ud:

Og der sidder altid kattemad fast i det hulrum, med mindre jeg fjerner det. Og jeg kan jo ikke fjerne en klup kattemad, hver gang han har spist. Desuden kunne jeg forestille mig at det er meget dårligt for tandkødet at der hele tiden sidder kattemad dér.[/QUOTE]

Hvis han får børstet tænderne jævnligt (allerhelst hver dag), ville jeg ikke være bekymret :slight_smile: Alternativt kan du gå i en BARF butik og købe nogle tørrede guffer, som kan fungere som naturlig tandbørste :slight_smile:

Skal du ud til Jens’ foredrag imorgen aften? Så kunne du tage tegningen med og spørge ham.

[QUOTE=Temple Bar;810662]Hvis han får børstet tænderne jævnligt (allerhelst hver dag), ville jeg ikke være bekymret :slight_smile: Alternativt kan du gå i en BARF butik og købe nogle tørrede guffer, som kan fungere som naturlig tandbørste :slight_smile:

Skal du ud til Jens’ foredrag imorgen aften? Så kunne du tage tegningen med og spørge ham.[/QUOTE]

Jeps jeg skal derud og jeg har faktisk snakket med ham. Han sagde at hvis katten ikke selv kunne slikke kattemaden ud, ville han anbefale at få trykket tanden ud. Og de BARF guffer vil jeg bestemt købe under alle omstændigheder, hvis jeg kan finde dem.

Jeg har så stor tiltro til Jens, at hvis han siger sådan, så bøjer jeg mig :wink: Mht. gufferne så skal du enten i en BARF butik eller i en velassorteret dyrehandel (ikke nødvendigvis kædebutik) og kigge under hundeguffer. Mange af dem kan klippes/skæres/brækkes i stykker til katte, for jeg har endnu til gode at se de helt hårde produkter i en katteafdeling og det skal være de hårde for at de virker som børste.

Ahhh pris udfra det du skriver ville jeg ikke tillægge meget. Du nævner den dårlige mundlugt -. katten skal undersøges - er der tvivl tages der røntgen. Det er sjældent kun en tand der skal ud

Jeg er godt klar over at han skal undersøges og det bliver han også i næste uge. Den dårlige mundlugt forsvinder, når jeg har fjernet kattemaden.
Min undren går ud på hvorfor der er 3600kr til forskel på én tand (prisen for flere tænder hos Jens ligger mellem 4700-7000 og han bekræftede i telefonen at det koster 4700 for én tand).

Mette har svaret på noget af spørgsmålet mht. at der tages røntgen billeder. Men er der ikke mere end det? Uanset hvad så har jeg da selvfølgelig tænkt mig at spørge ham i morgen. Denne tråd var dog oprettet med forhåbningen om, at folk ville dele deres erfaringer med, hvad de har fået gjort når, der skulle trækkes tænder ud.

Har de været hos egen dyrlæge? Hvilke dyrlæger har ikke fået hele roden ud (kunne dette have noget at gøre med ikke så grundige dyrlæger generelt?). Har nogen haft gode erfaringer med andre dyrlæger en Jens?

Jeg ved, at flere med succes har brugt Skovlunde Dyreklinik (de har også tandrøntgen) :slight_smile:

Jeg har brugt Skovlunde Dyreklinik flere gange til tandbehandling (på kattene :cool:).

Sidste gang fik Marrow fjernet seks tænder, og det blev inklusive røntgen,
bedøvelse og efterfølgende medicin 3300 kr.

Mange tak, jeg vil undersøge det nærmere i morgen og ellers kan jeg vel også bare snakke med jer på søndag :slight_smile:

[QUOTE=Charlotte Oeh.;810727]Jeg har brugt Skovlunde Dyreklinik flere gange til tandbehandling (på kattene :cool:).

Sidste gang fik Marrow fjernet seks tænder, og det blev inklusive røntgen,
bedøvelse og efterfølgende medicin 3300 kr.[/QUOTE]

Ok det var lige den slags info jeg havde brug for, mange tak.

Du kan egentlig ikke bruge til så meget, hvem der ikke har fået hele roden med ud :slight_smile: Det er en risiko, hvis man ikke bruger tandrøntgen, og det sker ikke, hvis man gør.
Jeg har også kun brugt Ruhnau til tænder. Nej, han er da ikke den billigste, han er ikke just en pris-konkurrent til de almindelige dyrlægers tandbehandlinger. Men han er rigtig dygtig. Og jeg har nu også oplevet at få pæne rabatter, da jeg i en periode var en god kunde.
Østerbro lyder helt sikkert til ikke at bruge tandrøntgen med deres pris, det dutter bare ikke.
Spørg evt. hvad Skovlunde skal have? De har tandrøntgen. Pernille er deres ‘tanddyrlæge’.